دوشنبه# #،# #27# #دی# #1400

عضو پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی پاسخ داد گردشگری مشهد تا سال ۱۴۰۸ چه تغییراتی خواهد کرد؟

اشتراک گذاری

عضو پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی گفت: در طرح پژوهشی سناریوهای گردشگری و زیارتی مشهد در افق ۱۴۰۸ که توسط پزوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی انجام شده آینده گردشگری مشهد بررسی شده است.

به گزارش پژوهشکده گردشگری آرش قهرمان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: طرح سناریوهای گردشگری و زیارتی مشهد در افق ۱۴۰۸ یک طرح پژوهی است که پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی به سفارش معاونت اقتصادی شهرداری مشهد آن را انجام داده است. پژوهش‌های این طرح از سال ۹۸ آغاز شد و در سال ۹۹ به انتها رسید.

وی افزود: این طرح در چند حوزه از جمله اقامت، سوغات و برخی از گونه‌های گردشگری مانند گردشگری سلامت، فرهنگی و تفریحی به تغییرات و نوسانات فضای گردشگری مشهد در ۱۰ سال آینده پرداخته است.

عضو پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی تصریح کرد: الگویی که مورد استفاده قرار گرفته بر اساس یک کار مطالعاتی کارشناس محور بوده است. سناریوهایی که انتخاب شد با نظر کارشناسان روی آینده گردشگری مشهد و با توجه به پیشران‌های تاثیرگذار شناسایی شده و مهم‌ترین اتفاقاتی که احتمال وقوع آن‌ وجود دارد، بررسی شده است.

وی تاکید کرد: بین شهرداری مشهد و اداره‌ کل میراث فرهنگی و پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی همواره همکاری و تفاهم‌نامه‌هایی بر قرار بوده و فعالیت‌های مشترکی انجام شده است. از گذشته روابط پایداری وجود داشته و در صورت اعلام نیاز سازمان‌های مرتبط با گردشگری، پژوهشگران این مرکز پیشنهادات و تحقیقات خود را در اختیار سازمان‌ها قرار داده‌اند.

قهرمان اظهار کرد: رسیدن به حد مطلوب در گردشگری مشهد مستلزم این است که نهادها و سازمان‌هایی از جمله شهرداری، اداره‌ کل میراث فرهنگی، آستان قدس رضوی، اداره‌ کل اوقاف، استانداری و دیگر نهادها پای کار بیایند.

وی بیان کرد: از جایی که توسعه گردشگری مشهد مستلزم توسعه گردشگری خارجی است، وزارت خارجه و دفتر وزارت خارجه در شمال شرق کشور نیز در این حوزه نقش مهمی دارند.

قهرمان با تاکید بر اینکه حوزه گردشگری به نهادها و سازمان‌های زیادی مربوط می‌شود، گفت: زمانی می‌توانیم در این حوزه به نتیجه مطلوبی برسیم و گردشگری به سامان برسد که تمام این نهادها با برنامه‌ریزی واحد و در کنار هم کار را دنبال کنند.

وی بیان کرد: حوزه‌ گردشگری سلامت با توجه به ظرفیت‌های پزشکی مشهد مهم‌ترین سهم در صنعت گردشگری مشهد را دارد؛ در حال حاضر مشهد کانون توجه گردشگران عراقی برای دریافت خدمات سلامت است.

عضو پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی ادامه داد: از برخی نظرها گردشگری مشهد در فضای مخاطره‌آمیزی است. به عنوان مثال گردشگری سلامت که می‌تواند نقطه پیشرفت و توسعه گردشگری در مشهد باشد، پاشنه آشیلی دارد که آن ارتباط بین گردشگران عراقی و شهروندان مشهدی است. اگر فرهنگ میزبانی و اصول پذیرایی از گردشگر خارجی را بین شهروندان ارتقا ندهیم و کیفیتش افزایش نیابد، این حوزه دچار مشکل می‌شود.

وی با بیان اینکه بعضا رفتارها و نگاه نامناسبی به گردشگران عراقی در بین شهروندان وجود دارد، گفت: باید رفتار شهروندان با گردشگران اصلاح شود و نظارتی مستقیم بر رفتار افراد در حوزه سلامت صورت گیرد. اگر مشکلات این حوزه رفع نشود، میزان ارزآوری کشور کاهش خواهد یافت.

قهرمان گفت: یکی دیگر از نیازهای حوزه گردشگری سلامت مناسبات بین‌المللی است. قاعدتا اگر این مناسبات با رکود و چالش همراه باشد، آینده گردشگری مشهد می‌تواند دچار مشکل شود.

وی در خصوص دیگر ظرفیت‌های گردشگری مشهد گفت: گردشگری فرهنگی و ادبی نیز قابلیت توسعه دارد. با توجه به وجود آرامگاه فردوسی و مفاخر ادبی و تاریخی این نوع گردشگری هم می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. برای مثال در پنج سال گذشته در محدوده توس سرمایه‌گذاری‌هایی در حوزه‌هایی چون ساخت سردیس‌، تندیس‌ها و مرمت‌هایی در این منطقه انجام شده است.

انتهای پیام

اخبار