ارائه روش ترکیبی (ترکیب مطالعه مروری و استقراء تحلیلی)

اشتراک گذاری

   نشست گروه پژوهشی علوم اجتماعی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی روز گذشته 21 مرداد ماه با موضوع" ارائه روش ترکیبی (ترکیب مطالعه مروری و استقراء تحلیلی) " توسط مجید دانایی – پژوهشگر و دانشجوی دکتری رشته جامعه شناسي اقتصادي و توسعه دانشگاه فردوسی مشهد – برگزار شد. 

به گزارش خبرنگار ستاد پژوهشکده گردشگری این پژوهشکده، مجید دانایی به تفصیل مبحث" ارائه روش ترکیبی (ترکیب مطالعه مروری و استقراء تحلیلی) " را در سالن شورای سازمان مرکزی جهاددانشگاهی مشهد ارائه کرد.

این پژوهشگر در ابتدای نشست با اشاره به اهمیت انباشت علم گفت: در دهه های اخیر با رشد تحقیقات در سازمان آموزش و پرورش، دغدغه هایی در مورد عدم کاربست یافته های پژوهشی به وجود امده است.

وی گفت: با استفاده از ترکیب مطالعه نظام مند مروری و تحلیل کیفی به بررسی این موضوع پرداخته شده است؛20 مقاله با توجه به طرح نمونه گیری در این حوزه مورد بررسی قرار گرفته و سپس با استفاده از تحلیل تماتیک یافته های اصلی مورد واکاوی قرار گرفته اند. نتایج نشان می دهد که موانع کاربست یافته ها را باید به صورت فرایندی مورد واکاوی قرار داد.

دانایی با توجه به واحد های معنایی برگرفته از یافته های مروری نشان داد که تمامی موارد را می توان در ده واحد محتوای مبتنی بر دخالت هر مقوله در فرایند عدم کاربست نتایج دسته بندی کرد. این واحد های محتوی عبارتند از : ضعف در نیاز سنجی و مساله یابی، ضعف درتربیت پژوهشگر ماهر، نگرش منفی کارکنان نسبت به تحقیقات در سازمان، عدم استفاده از پژوهش توسط رده های بالای سازمان، عدم ساختار سازمانی متناسب با پژوهش، عدم حمایت سازمانی از پژوهش، ضعف در اشاعه نظام مند یافته ها، ضعف تعامل پژوهشی در سازمان، ضعف درارائه نتایج و ضعف در نظارت سازمانی و نقد مدل.

در پایان این نشست با رجوع به ادبیات نظری و تفکر نظری پیرامون مقولات استخراج شده از واحد های معنایی، مدیریت اقتدارگرا مانع کاربست یافته های پژوهشی به عنوان مقوله هسته انتخاب شد.

 

انتهای پیام

اخبار