بررسی رابطه سبک زندگی مردان و رضایت همسران آنها در مشهد

اشتراک گذاری

«بررسی رابطه­ي سبک زندگی مردان و رضایت همسران آنها در شهر مشهد در سال 1391»  موضوعی است که در رساله کارشناسی ارشد احمد موسمی دانشجوی كارشناسي ارشد رشته پژوهش علوم اجتماعی دانشگاه فردوسي دنبال شده است. این رساله روز گذشته در جلسه هفتگی گروه علوم اجتماعی به بحث گذاشته شد.

به گزارش خبرنگار ستاد پژوهشی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی، موسمی در این تحقیق نتیجه گرفته است که در این موضوع متغيرهاي تحصيلات، محل سكونت و رضايت اوليه با ازدواج با رضايت از همسر و متغيرهاي تفاوت سني با همسر، مدت ازدواج و محل سكونت با سبك زندگي همسر‌، رابطه­ معناداری وجود دارد.

هدف از اجرای این پژوهش، بررسی رابطه­ سبک زندگی مردان و رضایت همسران آنها در شهر مشهد بود. نمونه‏های تحقیق را زنان متأهل شهر مشهد ساكن در ناحیه­ 1 از منطقه­ 1 به عنوان نماينده­ ناحيه­ي بالا، ناحیه 2 از منطقه 3 به عنوان نماينده­ ناحيه­ متوسط و ناحیه­ 3 از منطقه­ 5 به عنوان نماينده ناحيه­ پایین تشکیل دادند. روش نمونه­گیری در این تحقیق، ترکیبی از طبقه­ای و خوشه­ای چند مرحله­ای است که در داخل خوشه­ها اعضای پاسخگو به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه­ محقق ساخته­ سبک زندگی و رضایت از همسر بود. نتایج نشان داد که بر اساس ضریب همبستگی اسپيرمن، بین سبك زندگي مردان و رضايت همسرانشان رابطه وجود دارد.

به علاوه نتایج نشان داد که متغيرهاي تحصيلات، محل سكونت و رضايت اوليه با ازدواج با رضايت از همسر و متغيرهاي تفاوت سني با همسر، مدت ازدواج و محل سكونت با سبك زندگي همسر‌، رابطه­ معناداری دارد.

بر اساس آزمون تحليل واريانس (F) تفاوت سني بين سبك­ها معنادار است از بين ويژگي­هاي فردي، تفاوت ميانگين تعداد فرزند و مدت ازدواج بين سبك­ها معنادار بود. همچنين تفاوت بين ميانگين رضايت در گروه­هاي نوع شغل، محل سكونت و رضايت اوليه با ازدواج معنادار بود.

شایان ذکر است استاد راهنمای این پايان­نامه­ دکتر مجدی و استاد مشاور آن دکتر نوغانی بوده است.

 

انتهای خبر

اخبار