ساکنین منطقه 9 شهرداری مشهد چقدر نگرانند؟

اشتراک گذاری

اولین نشست گروه پژوهشی علوم اجتماعی در شش ماهه دوم سال جاری با عنوان" بررسی میزان نگرانیهای خرد و کلان شهروندان ساکن مشهد و عوامل موثر بر آن" برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ستاد پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی، این نشست که در واقع ارائه پایان نامه کارشناسی ارشد حشمت صنعتی - فارغ التحصیل رشته علوم اجتماعی دانشگا پیام نور مرکز مشهد - بود در روز شنبه مورخ 8 مهرماه سال جاری برگزار شد.

صنعتی در ابتدای نشست گفت: این مطالعه به تحقیق پیرامون نگرانی های شهروندان ساکن در منطقه شهرداری منطقه نه شهر مشهد و عوامل موثر بر آن می پردازد.

وی با اشاره به متفاوت بودن مفهوم های نگرانی و اضطراب در این پژوهش گفت:"مفهوم نگرانی در این پژوهش با مفهوم اضطراب که معمولا یک احساس روانشناختی منفی تصور می شود متفاوت است و در دوسطح خرد (نگرانی های فرد نسبت به مسایل خود و اطرافیانش ) و سطح کلان( نگرانی های فرد نسبت به مشکلات جامعه) بررسی گردیده است.

این پژوهشگر روش انجام این پژوهش را پیمایش مقطعی عنوان کرد که حجم نمونه آن نیز 230 نفر بوده اند. یافته های توصیفی بدست آمده نشان می داد که علی رغم انتظار اولیه، میانگین نگرانی های سطح خرد افراد متوسط و میانگین نگران های کلان افراد متوسط رو به بالا می باشد. علاوه بر  این، زنان دغدغه بسیار بیشتری برای موفقیت در زندگی نسبت به مردها داشتند. همچنین میزان نگرانی های خرد و کلان افراد در میان طبقات اجتماعی مختلف (پر درآمد و کم در آمد – تحصیل کرده و بی سواد) توزیع نسبتا متوازنی داشت.

یافته های تبیینی این پژوهش نیز حاکی از آن بود که متغیرهای سطح فردی احساس بی قدرتی، همدلی و احساس مسوولیت اجتماعی با نگرانی های کلان رابطه مستقیم دارد.

در سطح متغیرهای اجتماعی نیز، همسو با پژوهش شوارتز و ملیچ یافته های این پژوهش نشان می داد که نگرانی های کلان افراد تحت تاثیر عوامل فرهنگی و ایدئولوژیکال نظیر ارزش های توجه به دیگری، میزان تعامل با افراد صاحب دغدغه و کسب سرمایه های فرهنگی قرار دارد.

یادآور می شود استاد راهنمای این پایان نامه دکتر نادر صنعتی شرق و استاد مشاور آن دکتر علی یوسفی بودند.

 

انتهای خبر

اخبار