در نشست مشترک مدیران پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خراسان رضوی بر انجام فعالیتهای مشترک تاکید شد

اشتراک گذاری

رئیس  سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: پژوهش های انجام شده توسط جهاددانشگاهی  دارای بار علمی خوبی است و تجربه همکاریهای مطالعاتی - پژوهشی با جهاددانشگاهی مفید و مثمر ثمر بوده است.

به گزارش خبرنگار ستاد پژوهشی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی، نشست مشترک مدیران پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی و اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری خراسان رضوی با حضور رجائی، رییس  سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به همراه چند تن از معاونین و رئیس جهاد دانشگاهی مشهد و تنی چند از معاونین و کارشناسان و مدیران گروههای پژوهشی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی، روز سه شنبه مورخ 21 شهریورماه جاری با هدف افزایش همکاریهای بین این دو نهاد برگزار شد.

رئیس جهاددانشگاهی خراسان رضوی در ابتدای نشست به تشریح جایگاه جهاددانشگاهی در نظام مقدس جمهوری اسلامی  و در عرصه های مختلف پرداخت.

دکتر غیور مبرهن با اشاره به تفاوتهای موجود، به ذکر امتیازات جهاددانشگاهی نسبت به نهادهای دولتی و خصوصی دیگر پرداخت و گفت برغم قلمداد شدن نهاد ما به عنوان یک نهاد، ما  وابسته به درامدهای حاصل از فعالیت های خود بوده  و از بودجه دولتی استفاده نمی کنیم؛ خدمات بهداشتی درمانی ما با کیفیت مراکز خصوصی اما با تعرفه دولتی ارائه می شود.

در ادامه دکتر مژگان عظیمی - قائم مقام معاون پژوهشی در پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی- به تشریح موقعیت این پژوهشکده و نمائی کلی از فعالیتها، سوابق، ظرفیتها و نیروی انسانی آن پرداخت.

رییس اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی نیز با ابراز خوشنودی از حضور در این نشست؛ در ابتدای صحبتهایش به تشریح موقعیت و شرایط سازمان میراث فرهنگی در زمان قبل از ادغام و پس از ادغام  سازمانهای سه گانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پرداخت.

مجتبی رجایی در بخش بعدی به قوت پژوهش های انجام شده توسط جهاددانشگاهی  اشاره کرد و افزود:اینگونه فعالیتها با توجه به صرف بودجه و زمان لازم،  میب ایست دارای محصول مورد انتظار و کاربردی بودن برای کارفرما باشد  که تاکنون تجربه همکاریهای مطالعاتی - پژوهشی با جهاددانشگاهی مفید و مثمر ثمر بوده است.

وی گفت: با توجه به رشد بسيار ميراث فرهنگي كشور نسبت به اوايل انقلاب و با وجود 1385 اثر به ثبت رسيده در سازمان ميراث فرهنگي، پاسخگويي به مطالبات و نيازهاي سازمان ميراث فرهنگي نيازمند ارتباط بيشتر با جهاددانشگاهي به عنوان پايگاه تخصصي علمي _ پژوهشي است.

وي تاكيد كرد: كم ‌توجهي برخي دستگاه‌ها به ميراث فرهنگي با توجه به تخصيص بيش از 290 ميليارد تومان به بحث ميراث و گردشگري و اهميت اين بخش در چشم‌انداز 20 ساله توسعه تاسف برانگيز است.

مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي اظهاركرد: صنعت گردشگري در دوران پوياي خود قرار دارد اما اين مطالعات در دستگاه‌ها بازخورد مناسب و كيفيت مطلوبي ندارد و نظارت كافي در اين زمينه صورت نمي‌گيرد.

رجائي خراساني خواستار همكاري جهاددانشگاهي خراسان رضوي در بخش‌هاي مختلف در ميراث فرهنگي شد و گفت: اميد است جهاددانشگاهي بتواند طرح جامع گردشگري استان كه دغدغه 10 ساله ميراث بوده و اكنون متوقف شده است را در دست بگيرد و به سامان برساند.

در ادامه اين جلسه حسين عباس‌زاده، معاون ميراث فرهنگي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي، تنوع وظايف موجود در ميراث فرهنگي را زمينه‌ساز همكاري بيشتر با جهاددانشگاهي دانست و افزود: شناسايي، ثبت و تعيين قدمت آثار باستاني و حريم اين آثار از مهمترين كارهاي معاونت ميراث فرهنگي به شمار مي‌آيد و با توجه به اينكه رويكرد اين معاونت آموزشي _ پژوهشي است به تاسيس مركز علمي كاربردي پرداخته‌ايم تا به وسيله آن توان آموزشي سازمان را ارتقا دهيم.

سيد مسعود منتجبي معاون گردشگري اداره‌ کل ميراث فرهنگي،‌ صنايع دستي و گردشگري خراسان‌رضوي نيز در ادامه از تاسيس 3000 واحد گردشگري در استان خبرداد و گفت: دارا بودن اين تعداد واحد گردشگري در خراسان رضوي نسبت به تعداد کم مسوولان باعث شده است تا سازمان نتواند جوابگوي اين حجم كاري ‌باشد.

وي افزود: در سال گذشته بيشترين شكايت زائران در قالب مباحث اقامتي بوده و در سال‌هاي اخير اين دغدغه زائران به سمت خدمات عمومي رفته است.

همچنین فرید جواهر زاده، مسوول ستاد دائمی تسهیلات سفر استان با مثبت ارزیابی کردن این نشست بر تداوم آن و همچنین استفاده از ظرفیتهای پژوهشی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی تاکید کرد.

در پایان این نشست طرفین گفتگو بر انجام فعالیتهای مشترک از جمله برگزاری و طرح ریزی نشست ها و جلسات هفتگی برای گسترش همکاریها، مشارکت در نشستها و کارگروههای مرتبط در هر دو نهاد، برگزاری همایش های مشترک گردشگری، بررسی نحوه مشارکت پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی در طرح جامع گردشگری تاکید کردند.

انتهای خبر

اخبار