دکتر ایمانی : بزرگترین مشکل توسعه گردشگری در ایران نبود نگاه صنعتی و اقتصادی به آن است

اشتراک گذاری

رئیس کمیته برنامه ریزی گردشگری وزارت علوم شرایط علمی گردشگری بزرگترین مشکل بر سر راه توسعه گردشگری در ایران را نبود نگاه صنعتی و اقتصادی به این موضوع دانست.

 دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو  در سمینار تخصصی "گردشگری مذهبی" که به همت پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی و با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی و دفتر مطالعات کمی و کیفی توسعه زیارت امام رضا(ع) در جهاددانشگاهی مشهد برگزار شد؛ در خصوص توسعه گردشگری اظهار داشت: آمار و ارقام بین المللی نشان می دهد که صنعت گردشگری در جهان روند رو به رشدی را طی می کند. به خصوص در شرایط نامطلوب اقتصاد جهانی، کشورها به این صنعت بیش از پیش اهمیت داده و به آن به عنوان جایگزینی برای درآمدهایشان نگاه می­کنند.

 نائب رییس انجمن علمی گردشگری ایران در خصوص شرایط این صنعت در کشور اظهار داشت: در کشور وضعیت صنعت گردشگری مطلوب نیست زیرا نسبت به درآمد گردشگری احساس نیاز نمی کنیم و تا این نیاز در سطح کلان برنامه ریزی کشور احساس نشود، شرایط همین گونه خواهد بود.

 ایمانی تصریح کرد: هنگامی که مقوله­ای صنعتی می شود بدان معناست که می تواند بخشی درآمدزا و مولد برای اقتصاد کشور باشد و در آن می توان تمام پارامترهای اقتصادی از قبیل عرضه، تقاضا، بازار، قیمت و منابع را برای آن تعریف کرد اما متاسفانه در لفظ، مقوله گردشگری را صنعت خطاب می کنیم ولی در عمل به گونه دیگر رفتار می کنیم.

 معاون آموزشی جهاددانشگاهی در خصوص فعالیت های انجام گرفته در این حوزه در داخل کشور اظهار داشت: چند سالی است به بهانه هفته گردشگری و روز جهانی گردشگر سمینار و نشست های متعددی برگزار می شود که امسال نسبت به سال گذشته نشست های بیشتری برگزار شده است. به عنوان نمونه می توان به سمیناری که در تهران تحت عنوان گردشگری جایگزین نفت برگزار شده اشاره نمود که در آن از دیدگاه اقتصادی به این موضوع پرداخته شد.

 وی تاکید کرد: با توجه به وضعیت نگاه بین المللی به کشور به نظر می رسد باید به شکل جدی از درآمدهای نفتی چشم بپوشیم و مقوله گردشگری به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

رئیس کمیته برنامه ریزی گردشگری وزارت علوم شرایط علمی گردشگری را در کشور مطلوب توصیف کرد و گفت: در چندسال گذشته توانستیم مقوله گردشگری را به عنوان علم در سیستم آموزش عالی کشور تثبیت کنیم که این امر دشوارتر از ایجاد نگاه صنعتی بر این حوزه بوده است ولی ما موفق به انجام آن شده ایم.

 وی افزود: اولین بار رشته گردشگری در مقطع کارشناسی در دانشگاه علامه ارائه شد، ولی امروزه اکثر دانشگاه های بزرگ کشور این رشته را ارائه می دهند و انجمن علمی گردشگری ایران با بیش از 300 عضو هیات علمی، پژوهشگر و محقق مشغول فعالیت است.

 دکتر ایمانی تصریح کرد: مساله دیگری که در گذشته با آن مواجه بودیم این بود که رشته­های گردشگری در کدام کمیته وزارت علوم به تصویب برسند بنابراین این رشته ها بین کمیته های جغرافیا، جامعه شناسی و مدیریت تقسیم می­شد و بدین صورت به جای یک برنامه کامل و منسجم، برنامه­ای ناقص برای تدریس به دانشگاه­ها ارائه می­گردید ولی امروزه این نقص را بر طرف کرده­ایم و با همت معاون آموزشی وزارت علوم کمیته برنامه­ریزی گردشگری تشکیل شده است که اولین فعالیت آن تصویب دوره دکتری رشته گردشگری بود.

نائب رئیس انجمن انجمن علمی گردشگری ایران با تاکید مجدد بر ضرورت نگاه صنعتی و اقتصادی به حوزه گردشگری افزود: مهمترین موضوع در یک صنعت داشتن منابع است که در زمینه منابع فرهنگی کشور ایران در زمره 10 کشور برتر دنیا قرار دارد و این منابع سرشار را باید با کمک علم، تکنولوژی و مدیریت تبدیل به محصول گردند.

 ایمانی تاکید کرد: گردشگری مهم است اما باید بتوان این مقوله را به هر چه بیشتر اقتصادی شدن نزدیک کرد. این حوزه مانند رودخانه­ای است که اگر هدایت شود می توان به خوبی از آن استفاده کرد و اگر هدایت نشود، همانند یک سونامی مخرب خواهد بود.

 سرپرست دانشگاه علم و فرهنگ در پایان اظهار داشت: خوشبختانه جهاددانشگاهی نسبت به این حوزه توجه خاصی دارد و در دانشگاه علم و فرهنگ نیز چند رشته در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد راه اندازی شده است و با ابتکار پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی در زمینه ایجاد رشته کارشناسی ارشد گردشگری مذهبی امیدواریم سال آینده شعبه دیگر دانشگاه علم و فرهنگ را در مشهد تاسیس نماییم.

 

انتهای خبر

اخبار