بررسی آسیبهای صنعت هتلداری با حضور کارشناسان و دست اندرکاران گردشگری

اشتراک گذاری

در آستانه هفته پژوهش نشست «آسیب شناسی صنعت هتلداری» با حضور جمعی از فعالین این عرصه در پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ستاد پژوهشی این پژوهشکده این نشت در ادامه سلسله نشستهای پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی و اولین نشست آسیب شناسی زنجیره خدمات گردشگری مباحث گردشگری با حضور رییس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی،  رییس هتل آپارتمانداران و یک مدرس و کارشتاس گردشگی پنج شنبه 23 آذرماه سالجاری در سازمان مرکزی جهاددانشگاهی مشهد برگزار شد.

در ابتدای این جلسه دکتر مژگان ثابت تیموری با ارائه آمارهایی از ورود گردشگران خارجی و داخلی در دهه های قبل و حال حاضر به مشهد هدف از این جلسه را بررسی خدمات صنعت هتلداری در اسکان زائرین امام رضا(ع) و چالش های مربوط به آن عنوان کرد.

وی در ادامه با بیان چند سوال از جمله بررسی مهم ترین چالش های بخش هتلداری و اقامتگاه های شهر مشهد، درخواست ارائه پیشنهاداتی در خصوص جذب مسافر و افزایش ماندگاری وی و اقامت در هتل ها و هتل آپارتمان ها و بررسی مهم ترین تهدیدات صنعت هتلداری در شهر مشهد و خراسان رضوی از نمایندگان و فعالین این صنعت خواست بحث خود را آغاز کنند.

محمد قانعی- رییس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی – در این نشست با اشاره به تاریخچه ای از صنعت هتلداری در ایران و شهر مشهد گفت:"در شهر مشهد رقبای متعددی در بخش اسکان ، صنعت هتلداری را به خطر انداخته اند ماننده زائر سراهای نهادها و ادارات دولتی و خصوصی، خانه های شخصی که بطور غیر رسمی فعال بوده و در این میان و با توجه به غیر بهداشتی بودن و حتی ناامن بودنشان در حد کالای قاچاق صنعت هتلداری عمل می کنند خصوصا اینکه زیر نظر هیچ یک از ارگانهای نظارتی نبوده و پرداخت بیمه و مالیات هم بر عهده شان نیست".

وی همچنین گران بودن حامل های انرژی را یکی دیگر از آفات هتل ها و هتل آپارتمانهای مشهد نام برد وگفت:"دولت به هتل ها و هتل آپارتمان ها یارانه آب ، برق و گاز پرداخت نمی کند که باعث گران تمام شدم خدمات این اماکن به زائرین خواهد بود، ضمن اینکه با افزایش قیمت ارز و بلیط هواپیما و دیگر وسایل حمل و نقل بازهم شاهد کمبود حضور گردشگران وزائرین در اماکن اقامتی مشهد هستیم".

همچنین مهدي آجيليان عباسي – رییس اتحادیه هتل آپارتمان داران مشهد- با اشاره به آمار بالای وجود مراکز غیر رسمی اقامتی در مشهد گفت:"وجود اقامتگاههای بسیار زیادی که در مشهد در کنار اماکن رسمی فعالیت می کنند یکی از مشکلات اصلی ما بوده که در سطح کلان به آنها توجه نمی شود".

وی با بیان اینکه خدمات این اماکن غیررسمی در شان زائرین امام رضا(ع) نیست ادامه داد:" در سال جاری حدود 800 مرکز اقامتی با عنوان هتل آپارتمان در مشهد فعالیت می کردند که هیچگونه مجوزی از هیچکدام از ارگانهای ذیربط نداشتند و تنها با ارائه یک کارت تبلیغاتی و به کمک زوار کش ها - که خود این افراد هم کاملا غیرمجاز فعال هستند-، دارای مسافرهای متعددی بودند که با ارائه خدمات نامناسب و غیر استاندارداد در نهایت امر مشکلات متععدی برای زائرین بوجود می آورند".

در ادامه نشست دکتر فرید جواهر زاده، رئیس ستاد تسهیلات دائمی سفر استان با اشاره به  تاریخی بودن ریشه حضور خانه های استیجاری و غیر مجاز در مشهد گفت:"بحث اینگونه اماکن اقامتی غیر مجاز ریشه تاریخی در مشهد دارد و برمی گردد به دوره ای که مسوولین شهر- با توجه به در دسترس نبودن تخت کافی برای اقامت زائرین شب عید- از مردم می خواستند زائرین را به منازل خود ببرند ولی امروز بحث زوار کش ها مشکل عمده تری است که باید به آن پرداخت".

این مدرس دانشگاه در بخش دیگری از صحبتهایش تاکید کرد:" مشکل ما در مشهد بحث نرم افزاری است؛ هتلداران ما فقط به فکر فروش اتاق و صبحانه شان هستند و دنبال خدمات خاصی که دیگر کشورها از آن استقبال می کنند نیستند. ما در مشهد از توریسم رویداد یا جشنواره بهره نمی بریم،بحث تسهیلات گردشگری فعال نبوده و در نهایت باید دانست که می توان تهدید متغیر بودن قیمت ارز را به نفع خود در جهت حضور مهمانان خارجی به فرصت تبدیل کرد".

در بخش دیگری از این نشست دکتر حسین حاتمی نژاد- عضو هیات علمی دانشگاه تهران- گفت:" به نظر می آید که باید برای این مشکلات گفته شده راه حل هایی ارائه کرد ؛ آسیب هتل های مشهد برمی گردد به مسائل کلان سیاسی کشور چون حرکت هر عنصر در سیستم تابع تمامیت سیستم می باشد.بایستی راهبرد شهر خلاق و توسعه گردشگری را جا انداخت و مسئولین را مطمئن کرد که با اقتصاد نفت به جایی نمی رسیم".

اخبار تکمیلی متعاقبا ارسال خواهد شد.

اخبار