دانایی، پژوهشگر پژوهشکده گردشگری موانع کاربست یافته های پژوهشی مورد مطالعه سازمان آموزش و پرورش خراسان رضوی را بررسی کرد

اشتراک گذاری

پژوهشگر پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی گفت:" سازمان آموزش و پروش خراسان رضوی هرچند هزینه های قابل توجهی را در زمینه های پژوهشی انجام می دهد اما با مشکلاتی در زمینه کاربست نتایج آن مواجه شده  است ".

به گزارش خبرنگار پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی، مجید دانایی در ابتدای سخنرانیش در دومین «همایش ملی پژوهش اجتماعی و فرهنگی در جامعه ایران» با عنوان «موانع کاربست یافته های پژوهشی. مورد مطالعه سازمان آموزش و پرورش خراسان رضوی» گفت: هدف از انجام این تحقیقات رفع مشکلات سازمانی و بهره گیری از نتایج تحقیقات برای طراحی سازمانی بهینه بوده است اما با عدم کاربردی شدن نتایج برای اصلاح و طراحی سازمانی، دغدغه هایی در مورد  علت عدم کاربست یافته ای پژوهشی در سازمان ها به وجود آمده است".

این دانشجوی دکترای جامعه شناسی در ادامه ارائه این مقاله که  عدم کاربست نتایج طرح های پژوهشی خصوصا در آموزش و پرورش اساس آن است، افزود:" سازمان آموزش و پروش با توجه به اهمیتی که پژوهش در طراحی این سازمان دارد و هزینه های قابل توجهی را در این زمینه انجام می دهد با مشکلاتی در زمینه کاربست نتایج مواجه شده  است و در این نوشتار با استفاده از روش مروری نظام مند به جمع بندی و نتیجه گیری در مورد علت عدم کاربست نتایج پرداخته شده است".

وی از تکنیک تحلیل شماتیک به جای روش مروری نظام مند  و منابع مورد استفاده در تدوین مقاله نام می برد:" با توجه به ابهام هایی که روش مروری نظام مند در نتیجه گیری و تحلیل دارد از تکنیک تحلیل شماتیک برای نتیجه گیری نهایی استفاده شد.با توجه به طرح نمونه گیری( داخلی/خارجی بودن،زمان انتشار مقاله و ارتباط آن با آموزش) 20 مقاله در این حوزه مورد بررسی قرار گرفته است".

دانایی در ادامه به موانعی که به عدم کاربست نتایج پژوهشها کمک شایانی می کنند اشاره می کند و آنها را در ده عنوان دسته بندی می کند:" با توجه به این که یافته های ارائه شده در مقالات پژوهشی از نظر علمی دارای مقبولیت است، نتایج ارائه شده در مقالات با استفاده از تکنیک های کیفی،مقوله بندی شده اند. یافته ها نشان می دهد که موانع کاربست نتایج پژوهش ها را به صورت فرایندی مورد واکاوی قرار داد. تمامی موارد بیان شده در مقالات مورد بررسی در ده مقوله دسته بندی شده اند که هر کدام از مقولات استخراج شده در فرایندی که به عدم کاربست نتایج  منتهی می شود،سهیم هستند. این واحد های محتوی عبارتند از : ضعف در نیازسنجی و مساله یابی، ضعف در تربیت پژوهشگر ماهر، نگرش منفی کارکنان نسبت به تحقیقات در سازمان، عدم استفاده از پژوهش توسط رده های بالای سازمان، عدم ساختار سازمانی متناسب با پژوهش، عدم حمایت سازمانی از پژوهش، ضعف در اشاعه نظام مند یافته ها، ضعف تعامل پژوهشی در سازمان، ضعف در ارائه نتایج و ضعف در نظارت سازمانی و نقد مدل که با انتزاع از مقولات استخراج شده،  مقوله هسته ضعف عقلانیت سازمانی مانع کاربست یافته های پژوهشی  بدست آمد".

 

انتهای خبر

اخبار