عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری: توسعه زیارت مفهومی چندبعدی است

اشتراک گذاری

نشست «طراحی و ارائه مدل شهر زیارتی مشهد (رویکرد آتی) ومدل توسعه و تعمیق زیارت در شهر مشهد(رویکرد کنونی)»، صبح امروز (یکشنبه سیزدهم اسفندماه ) در سالن اجتماعات دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

       به گزارش خبرنگار ستاد پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی، عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی ابتدا با معرفی کلی طرح ، هدف اصلی از اجرای آن را طراحی و تدوین الگوی شهر زیارتی مطلوب و توسعه و تعمیق زیارت در شهر مشهد  با عنایت به الگوهای چند وجهی توسعه شهر (زیارتی) عنوان کرد و افزود:" در این طرح ترکیبی از روش­های اسنادی، بحث گروهی، تحلیل ثانویه ، پیمایش محدود، تحلیل سلسله مراتبی (تصمیم­گیری چندگزینه­ای به شیوه فازی) و تحلیل سناریو به کار گرفته شده است".

دکتر مژگان عظیمی هاشمی توسعه زیارت در شهر مشهد را دارای چند ویژگی عمده دانست و ادامه داد: "توسعه زیارت مفهومی چندبعدی است، فرایند به­گشت وضعیت موجود زیارت می­باشد، لذا امری در حال شدن است؛ این فرایندی درونی و خلاق است که  سیستم اجتماعی شهر زیارتی به صورت هدفمند، قابلیت و خواست خود را جهت خدمت به زائران حرم رضوی به کار گرفته و سعی دارد با ارائه تصویری روشن از وضعیت مطلوب شرایط لازم برای تغییر وضعیت موجود را فراهم آورد. ضمنا توسعه کمی زیارت ناظر بر افزایش تعداد زائران بهره­مند از فرصت زیارت است و بیشتر با مفهوم رشد کمی تجربه­ زیارت قرابت دارد. بنابر این هر اقدامی که بتواند کنش زیارتی زائرین را افزایش دهد، اقدامی در راستای توسعه کمی قلمداد می شود".

سپس وی چارچوب مفهومی، روش و نتایج طرح را به تفصیل بیان کرذ.

در ادامه این نشست دکتر محسن نوغانی و دکتر علی یوسفی از منظر علوم اجتماعی، دکتر علی رضا رضوانی از منظرمعماری، دکتر تقی ابراهیمی از منظر علوم اقتصادی و دکتر محمد قاسمی خوزانی از منظر جغرافیا و برنامه ریزی شهری  نقد و نظرشان را به عنوان داوران نشست بیان کردند.

این جلسه که اولین نشست از سلسله  نشست های  ارائه نتایج مطالعات طرح «مطالعه توسعه کمی و کیفی زیارت امام رضا(ع)» بود با هدف ارائه طرح نزد اندیشمندان و داوران رشته های علمی مرتبط ، و ارائه راهکارهایی برای عملیاتی کردن نتایج این طرح ، توسط دکتر عظیمی، مجری طرح ارائه شد.

 

انتهای خبر

اخبار