عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی: گردشگر سلامت 5 تا 10 برابر گردشگر سنتی خرج می‌کند

اشتراک گذاری

نشست علمی «گردشگري سلامت و بازار کشور عمان» با ارائه دکتر جعفر خیرخواهان، مدیر گروه اقتصاد گردشگری پژوهشکده گردشگری در محل سازمان مرکزی جهاددانشگاهی خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی، عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی فقدان اطلاع‌رساني مناسب از امكانات گردشگری سلامت در ايران و عدم سرمایه گذاری برای تقویت تارنماهای بيمارستانی را از نقاط ضعف گردشگری سلامت در کشور دانست.

دکتر جعفر خیرخواهان در نشست گردشگري سلامت و بازار کشور عمان، با بیان این مطلب، افزود: برای جذب گردشگر سلامت در کشور، لازم است متولیان گردشگری بتوانند به گردشگر اطمینان خاطر دهند که خدمات ادعایی تماما عرضه خواهد شد.

وی تاکید کرد: ایران قابلیت‌های خوبی برای تبدیل شدن به مرکز و قطب گردشگری سلامت دارد از جمله رقابتی‌بودن قیمت‌های خدمات سلامت و دارو در ایران نسبت به سایر کشورها است.

وی افزود: آمارهای گردشگران سلامت پراکنده بوده و از سالانه  17 هزار تا 30 هزار نفر برآورد می‌شود که برای درمان به ایران سفر می‌کنند.

وی عضویت و همکاری با سازمان‌های بین‌المللی تعیین استاندارد به مقوله گردشگری سلامت در کشور و شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی و شناخت نیازهای جدید متقاضیان پیشین و نیز شناسایی بازارهای بالقوه و جدید را از مواردی دانست که می تواند به گردشگری سلامت در کشور کمک نماید.

وی با اشاره به بازنگری در قوانین و مقررات حاکم بر گردشگری با هدف ایجاد شفافیت و رقابت عادلانه سرمایه‌گذاران و کارآفرینان در این عرصه و مشوق‌ها و معافیت های مالیاتی برای توسعه گردشگری سلامت در کشور، عنوان کرد: کاهش یا حذف موانع دریافت ویزا برای تعداد کشورهای بیشتر یکی دیگر از موارد توسعه گردشگری سلامت در ایران است.

مدیر گروه اقتصاد گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی بهبود محیط کسب وکار برای سرمایه‌گذاری در گردشگری سلامت و نیز کمک به جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را نیز در رشد گردشگری سلامت در ایران موثر دانست و افزود: عدم دخالت مستقیم دولت در بخش گردشگری سلامت نیز در جذب گردشگر در این حوزه موثر خواهد بود.

وی با بیان اینکه با افزایش درآمد و جمعیت در جهان، میل به سفر نیز زیاد شده است، تصریح کرد: سفر زمانی یک امتیاز بود اما اینک به یک حق اساسی تبدیل شده است.

دکتر خیرخواهان با اشاره به اینکه در سال 2012 تعداد گردشگر خارجی از مرز یک میلیارد نفر گذشت، عنوان کرد: تعداد سفرهای داخلی حدود 4 برابر سفرهای خارجی است.

وی در ادامه بیان داشت: گردشگری اینک به بزرگترین صنعت (فعالیت اقتصادی) در جهان تبدیل شده است و گردش مالی آن به 10 تریلیون دلار می رسد.

وی ادامه داد: گردشگری از نادر صنایعی است که «محصول»‌ تولیدی آن نه یک کالای مشخص بلکه یک کشور است به طوری که گردشگری شبیه هشت پا است که پاهای آن به انواع بخش‌های اقتصادی و جنبه‌های زندگی کشور میزبان وارد می‌شود.

وی گردشگری جراحی، گردشگری پیوند اعضا، گردشگری دندانپزشکی و گردشگری بارداری (تولید مثل) را از انواع گردشگری سلامت ذکر کرد و گفت: در گردشگری سلامت بیمار به جای رفتن پیش دکتر خانوادگی به سراغ آژانس مسافرتی می‌رود.

وی با اشاره به اینکه گردشگری سلامت یک فعالیت جهانی است که همه کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه دخیل هستند، عنوان کرد: بیش از 50 کشور گردشگری سلامت را به عنوان یک صنعت ملی شناخته‌اند و گردشگری سلامت اولویت مهم آنها شده است.

عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه سالانه 50 تا 60 میلیون گردشگر سلامت داریم، ادامه داد: گردشگری سلامت یک صنعت 500 میلیارد دلاری و در حال رشد است.

دکتر خیرخواهان با بیان این مطلب که بیش از 80 درصد گردشگران سلامت که به خارج سفر می‌کنند یک نفر همراه نیز دارند، تصریح کرد: 60 درصد گردشگران سلامت دو تا سه هفته در کشورهای مقصد اقامت دارند.

وی خاطرنشان کرد: گردشگران سلامت 5 تا 10 برابر یک گردشگر سنتی خرج می‌کنند که مستلزم اقامت طولانی‌تر در مقصد و نیز مشارکت در فعالیت‌های گوناگون تجدید قوا و استراحت است.

وی مالزی، تایلند، هند، اردن، ترکیه، سنگاپور، تایوان، کره و به تازگی عربستان، امارات، تونس، عمان و پاکستان را از کشورهای اصلی منطقه آسیا در گردشگری سلامت ذکر کرد.

وی هزینه بالای درمانی در کشورهای مبدا، صفوف انتظار طولانی برای برخی بیماری‌ها، ، راحتی و ارزانی سفر بین‌المللی، پیشرفت فناوری و استانداردهای مراقبت در برخی کشورها و دسترسی آسان به انواع اطلاعات در وب را از دلایل رشد گردشگری سلامت در جهان دانست.

به گفته دکتر خیرخواهان کشور عمان دارای ذخایر نفت حدود 4 تا 5 میلیارد بشکه است که با استخراج روزانه 1 میلیون بشکه، طی 10 تا 15 سال آینده به پایان می‌رسد. عمان از این جهت وضعیتی شبیه دوبی دارد و همچنین سعی دارد از دوبی الگو بگیرد و دوبی دوم شود. در نتیجه به سمت تنوع منابع درآمدی از جمله توسعه گردشگری حرکت کرده است. رقبایی که وارد بازار گردشگری سلامت عمان شده‌اندعبارتند از مالزی، هند، تایلند، آلمان، کوبا، فنلاند.

انتظار می‌رود در نتیجه رشد جمعیت (4 درصد) , رشد درآمد (5 درصد)، افزایش بیمه سلامت و افزایش بیماری‌های مربوط به سبک زندگی، اندازه بازار مراقبت سلامت عمان در سال 2015 به 2 میلیارد دلار برسد.

عمان برنامه ساخت یک شهرک بین المللی سلامت با بودجه 1.5 میلیارد دلاری دارد که زیرساخت درجه یک برای گردشگری سلامت ارائه می کند. هدف اصلی عمان از برگزاری نمایشگاه, معرفی این پروژه و جذب سرمایه گذار بود. پروژه شهر بین المللی سلامت را گروه Apex Medical  و برخی سرمایه گذاران کشورهای عربی رهبری می کنند. انتظار می­رود این پروژه در سال 2016 به اتمام رسد.

عمانی‌ها به خاطر هوا و خورشید مشکلات درمانی متعددی دارند. آب و هوای مرطوب باعث انواع بیماری‌های پوستی و چشمی می‌شود. چاقی نیز دیده می‌شود. در سالهای اخیر اهمیت زیادی به سلامت خود می‌دهند. بی‌اعتمادی به درمان‌ها در عمان وجود دارد. مثلا به طب سنتی در بانکوک روی آورده‌اند.

دکتر خیرخواهان در انتها نتیجه گیری کرد عمانی‌ها ایران را وطن دوم خود می‌دانند. همگی بلااستثنا ایران و شهرهایی مثل شیراز، اصفهان، مشهد را می‌شناسند. اشتراکات بین ایران و عمان زیاد است: دین، فرهنگ، تاریخ, زبان و غذای مشترک.

به نظر وی عمان موقعیت جغرافیایی بهتری نسبت به دوبی دارد چون در بیرون از تنگه هرمز است. عمان یک بازار کوچک اما روبه رشد با نگرش مثبت نسبت به ایران است. همچنین با توجه به بدرفتاری امارات با ایران و اخراج ایرانی‌ها از این کشور و دعوا بر سر جزایر سه گانه، کشور عمان می‌تواند گزینه مناسبی برای استقرار تجار ایرانی و سرمایه گذاری برای جذب گردشگر سلامت باشد.

انتهای خبر

اخبار