کتاب " اقتصاد فقرا" در دست ترجمه است

اشتراک گذاری

چرا مرد مراکشی که غذای کافی برای خوردن ندارد تلویزیون می‌خرد؟!

 

    "چرا برخی کشورها غنی و برخی دیگر فقیر هستند؟" یکی از جملات کلیدی کتاب "اقتصاد فقرا" است که دو نویسنده هندی و فرانسوی آن را تالیف و دکتر جعفر خیرخواهان پژوهشگر پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی آن را در دست ترجمه دارد.

     به گزارش خبرنگار ستاد پژوهشی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی کتاب "اقتصاد فقرا" نوشته "آبهجیت بنرجی" و "ایستر دوفلو"؛ نویسندگانی از کشورهای هندوستان و فرانسه میباشد که توسط  دکتر جعفر خیرخواهان پژوهشگر گروه پژوهشی اقتصاد شهری پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی، دکتر مهدی فیضی، دکترای اقتصاد از دانشگاه فرانکفورت آلمان و منصوره واثق، کارشناس ارشد مدیریت از دانشگاه تهران در حال ترجمه است  و انتظار می‌رود تا انتهای تابستان 1391 به دست ناشر سپرده شود.

     خیرخواهان هدف از ترجمه این کتاب را  آشنایی خواننده ایرانی با رویکرد جدید جهانی نسبت به مبارزه با فقر می داند، و در مورد شهرت کتاب اشاره می کند که: در فاصله کوتاهی پس از انتشار اولین چاپ، شاهد استقبال خوب محافل و جوامع علمی- اقتصادی در سطح جهانی از آن بودیم که در همان آغاز جوایز و تشویق های متعددی از سوی سازمانها و نهادهای علمی دریافت کرد.

     کتاب "اقتصاد فقرا" با چند پرسش کلیدی آغاز می شود مانند "چرا مرد مراکشی که غذای کافی برای خوردن ندارد تلویزیون می‌خرد؟ چرا بچه‌های مناطق فقیرنشین با وجود شرکت در کلاس مدرسه، به سختی چیزی یاد می‌گیرند؟ چرا فقیرترین مردم در ایالت مهاراشترای هند 7 درصد از بودجه غذایی خود را صرف شکر می‌کنند؟ آیا داشتن بچه بیشتر خانواده‌ها را فقیرتر می‌کند؟ و.... که نویسندگان کتاب برای پاسخ دادن به آنها از مدل‌های رفتاری تصمیم‌گیری، توجه به محدودیت‌های اجتماعی و آزمایش‌های تصادفی استفاده کرده اند.

     نکته جالب اینکه بنرجی و دوفلو به مدت بیش از پانزده سال با مردم فقیر در دهها کشور در پنج قاره کار کردند تا مسائل خاص مربوط به درک فقر و راه‌حل‌های اثبات شده را پیدا کنند. کتاب آنها یک بازاندیشی اساسی در بررسی اقتصادی فقر بوده و نیز پیشنهادات کاملا عملی ارایه می‌دهد. آنها با تحلیل دقیق تعداد بسیار غنی از شواهد، شامل صدها آزمایش کنترل تصادفی شده نشان می‌دهند چرا فقرا با وجود داشتن اشتیاق و توانایی شبیه هر کس دیگر، زندگی کاملا متفاوتی پیدا می‌کنند.

     نویسندگان کتاب  به برخی از حیرت‌آورترین جلوه‌های فقر نگاه می‌کنند: "چرا فقرا مجبور به قرض گرفتن هستند تا پس‌انداز کنند، چرا آنها حاضر به زدن واکسن رایگان نیستند در حالی که پول بابت داروهایی می‌دهند که نیازی ندارند، چرا آنها کاسبی‌هایی را شروع می‌کنند اما در بیشترشان شکست می‌خورند و بسیاری واقعیات حیرت‌آور دیگر از زندگی با کمتر از یک دلار در روز".

     ادعای کتاب اینست که بسیاری از سیاست‌های مبارزه با فقر شکست خورده است چرا که درک کافی از پدیده فقر نداریم. در مبارزه با فقر می‌توان پیروز شد اما چنین مبارزه‌ای نیازمند شکیبایی، تفکر دقیق، و تمایل به یادگیری از شواهد دارد. این کتاب می‌تواند مورد استفاده سیاستگذاران، فعالان اجتماعی و گروه‌های نیکوکاری و هر کس دیگری باشد که خواهان ساختن جهانی بدون فقر است.

کتاب اقتصاد فقرا از 9 فصل به شرح زیر تشکیل شده است:

1- دوباره بیندیش، دوباره

2- یک میلیارد انسان گرسنه

3- میوه‌های در دسترس همه

4- در ردیف بهترین‌های کلاس درس

5- خانواده بزرگ پک ساندرو

6- مدیران پابرهنه صندوق‌های تامینی

7- مردی از کابل و خواجه‌ای از هند

8- پس‌انداز کردن آجر به آجر

9- کارآفرینان بی‌میل

10- سیاست‌ها و عرصه سیاسی

 

انتهای خبر

اخبار