انجمن اولیاء و مربیان به کدام سو؟

اشتراک گذاری

    " شناسايي راههاي تقويت کارکرد انجمن اوليا و مربيان(موانع وفرصت هاي موجود)"، عنوان طرح پژوهشی است که دکتر مژگان عظیمی هاشمی، عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی با کمک همکاران خود به آن پرداخته است.

    به گزارش خبرنگار ستاد پژوهشی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی  در مقدمه طرح پژوهشی فوق هدف از انجام این تحقیق شناسایی راه‌هاي تقويت کارکرد انجمن اوليا و مربيان، موانع و فرصت هاي موجود عنوان شده  است و با الهام از مباحث نظري مشخص می شود که مشارکت والدين در جلسات انجمن تحت تاثير عوامل مختلفی، در سطح ساختار و عامل است.

پژوهشگر گروه علوم اجتماعی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی، براي گردآوري اطلاعات مورد نياز در اين تحقيق از تحليل ثانويه و پيمايش استفاده کرده است؛ از تحليل ثانويه به منظور بررسي ابعاد و ميزان مشاركت خانواده ها در مدارس و پيمايش نيز با انجام مصاحبه‌هاي نيمه‌ساخت يافته با والدين و کارشناسان براي شناخت دقيق‌تر موانع مشارکت که تا حد زيادي ماهيت اکتشافي داشته است و نظرسنجي که به منظور زمينه يابي راهکارهاي پيشنهادي بوده است.

پژوهش دکترعظیمی و همکارانش نشان داده است که ميانگين عمل مشارکت در ميان پاسخگويان کم است. بخش مصاحبه‌ها شامل نمونه 47 نفري از اوليا و 21 نفري از مسوولان و مديران بود که نتايج اين بخش نيز نشان دهنده تاثير عملکرد انجمن به لحاظ شيوه نظرخواهي، نحوه اداره جلسات، اطلاع از زمان برگزاري جلسات، جو حاکم بر جلسات و حفظ جانب احترام از سوي اولياي مدرسه، شخص دعوت کننده به جلسات، تعداد جلسات، نگرش والدين و اعتماد به فعاليت انجمن بر ميزان مشارکت والدين مي باشد. همچنين افزايش احساس مسووليت و تمايل كمك به ديگران، لزوم مشارکت در امور جامعه و کاهش ياس اجتماعي در بين اوليا نيز بر ميزان مشارکت تاثير دارد.

در نهايت در بخش نظرسنجي به زمينه‌يابي راهکارهاي متناسب با هر يک از متغيرهاي سطح عامل و ساختار، با جامعه آماري که شامل فعالين انجمن، اوليا غير فعال و کمي فعال، مديران و مربيان در سه دوره تحصيلي با حجم نمونه 240 نفر در شهرهاي مشهد، درگز، نيشابور، تبادکان و کوهسرخ انجام گرفت.

به نحوي که راهکارهاي سطح ساختار در زمينه هايي چون عملکرد انجمن اوليا و مربيان به لحاظ شيوه درخواست براي حضور در جلسات، زمان و مکان برگزاري جلسات، مهارت هاي مديران و نحوه اداره جلسات، مطالب مورد گفتگو در جلسات انجمن، ارسال پيام‌هاي متقاعد‌کننده و ايجاد موقعيت هاي برانگيزاننده براي همکاري، ايجاد شبکه روابط اجتماعي بين اعضا و افزايش اعتماد اجتماعي و با درونمايه‌هايي چون ابهام زدايي از رويه انجام برنامه ها، مشخص کردن زمينه مشارکت والدين و ....و در سطح عامل هم با تاکيد بر روحيه نوع دوستي، عام‌گرايي، احساس مسووليت و نگرش به انجمن و تجربه مشارکت در امور اجتماعي و کاهش ياس اجتماعي مورد بررسي قرار گرفت.

یادآور می شود طرح فوق به درخواست اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در سال1390 خاتمه یافته است و دکتر مژگان عظیمی هاشمی مسوول طرح و فاطمه رضامنش - کارشناس ارشد پژوهشگری علوم اجتماعی – همکار اصلی این طرح بوده اند.

 

انتهای خبر

اخبار