بشر دلتنگ یا بشر بی خیال؟
از نظر شريعتي تنها با تجربه وجودي است كه مي توان از خواب غفلت پراگماتيستي بيرون آمد و به آگاهي فراتري رسيد.
به گزارش خبرنگار ستاد پژوهشی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی، عليرضا عزیزی، کارشناس ارشد جامعه شناسی با بیان مطلب فوق در نشست علمی "شریعتی و رمانتیزم" که بیست و هفتم خرداد ماه سالجاری در سازمان مرکزی جهاددانشگاهی مشهد برگزار شد، بعد از معرفی مختصري از مکتب رومانتيسم، نمونه هایی از آثار دکتر علی شریعتی را در این مکتب مورد بحث و بررسی قرار داد.
وی در آغاز با اشاره به کتاب "هبوط" شریعتی به عنوان سرآغاز سرنوشت رومانتيك آدمي گفت :" شريعتي در هبوط داستان كلاسيك آفرينش انسان را به شيوه خودش بازگو مي كند. در اين بازنويسي وي مي كوشد آن چه درباره آفرينش انسان از منابع ديني رسيده است را در آميزش با تخيل، احساس و فهم شخصي آن طور كه تنها شريعتي مي فهميد بازگو كند. داستان هبوط از اين قرار است كه ما انسان ها، همه انسانهايي كه در اين جهان زندگي كرديم و هم اكنون زندگي مي كنيم انگار زماني دور در بهشت بوده ايم و به سبب خوردن ميوه ممنوعه به اين جهان تبعيد شدهايم، و حال همه عمر دلتنگ و بي قرار بازگشتيم و اين دلتنگي و ياد «آنجا» ما را با «اينجا» و اين جهان بيگانه كرده است، و رومانتيسم شريعتي از همينجا آغاز ميگردد.
وی از نظریه دلتنگی آدمی استفاده کرد و ادامه رومانتیسم گری شریعتی را اینگونه بیان کرد: "در اين جهان با دو نوع انسان روبرو هستيم؛ يكي انسانهايي كه زندگي در اين جهان را مي پذيرند و با همه وجود براي رشد و پيشرفت و خوشبختي در اين جهان تلاش مي كنند، و دوم آدمهايي كه ياد گذشته و ياد «آنجا» را هميشه در درون خود دارند، و به همين لحاظ نمي توانند با امكانات و لوازمي كه در اين جهان براي آنها فراهم هست، سازگار شوند و مدام دلتنگي بازگشت به «آنجا» آزارشان مي دهد.
این پژوهشگر از انسانهای معتقد به مکتب پراگماتیسم (نقطه مقابل مکتب رومانتیسم) نیز صحبت کرد و با بیان بی علاقگی شریعتی به اینکونه آدم ها گفت: "براي شريعتي رومانتيسم و تجربه هاي روحاني و ارتباط عميق با هستي و در غم و اندوه «جايي ديگر» بودن بسي ارزشمندتر از پذيرفتن اين جهان و همراهي با آن است. از نظر او پراگماتيست ها آدمهاي محدودي هستند كه خود را در ديوارهاي اين جهان محصور كرده اند و توانايي فراتر رفتن ندارند و متوجه نيستند كه همه چيز اين نيست... از نظر شريعتي تنها با تجربه وجودي است كه مي توان از خواب غفلت پراگماتيستي بيرون آمد و به آگاهي فراتري رسيد"
عزیزی در ادامه بحث شريعتي و رومانتيسم گفت که تجربه هايي نظير «عشق و شكست» مي توانند به ما براي فراتر از آنچه هست، به آنچه بايد باشد كمك نمايند تا با جهاني وسيع تر ارتباط برقرار كرده و آدمهاي «خوب» تري شويم.
این نشست با نقد و نظر حاضرین پایان یافت.
انتهای خبر
اخبار
- دکتر رضوی زاده: مقاصد سنتی برای آکه بتوانند درعرصه رقابت باقی بمانند باید خیلی نوگراتر باشند
- رضا رضوانی: مقاصد گردشگری چرخه عمر دارند، در صورت نداشتن تمهیدات مناسب دچار افول خواهند شد
- دکتر علی رهنما: میزان ماندگاری زائران در مشهد 5 شب بوده است
- رئیس پژوهشکده گردشگری پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور: نباید به مسائل آموزشی و پژوهشی گردشگری به عنوان هزینه بنگریم
- بیست و پنجمین شماره فصلنامه علمی "مطالعات اجتماعی گردشگری" منتشر شد
- قهرمان عضو هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب مطرح کرد اهمیت واژه مهماننوازی در امر زیارت
- درخشش عضو هیات علمی جهاددانشگاهی خراسان رضوی در مسابقه دیتاژورنالیسم دقیقه ۱۴۰۲
- بازدید عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از فعالیت های جهاددانشگاهی خراسان رضوی
- دکتر بخشی در نشست «توصیف تحلیلی گردشگری پزشکی در گردشگران داخلی و خارجی کشور»: مشهد در صدر شهرهای مورد مراجعه زائران خارجی و گردشگران داخلی برای درمان است
- بازدید رایزن اقتصادی ایران در هرات افغانستان از پژوهشکده گردشگری
- دکتر حامد بخشی در نشست«بررسی رفتار زائران و گردشگران شهر مشهد در حوزه اقامتگاه»: میانگین گردشگران و زائران مشهد استطاعت بالاتری نسبت به میانگین کشوری دارند
- کارگاه تدوین بسته سفر گردشگری سلامت