اختتام 5 طرح در دو گروه پژوهشی اقتصاد شهری و برنامه ریزی شهری پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی در سال 1390

اشتراک گذاری

مجموع طرح های خاتمه یافته دو گروه پژوهشی اقتصاد شهری و برنامه ریزی شهری پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی در سال 1390 مجموعا پنج طرح بود.

به گزارش خبرنگار ستاد پژوهشی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی، گروه اقتصاد شهری پژوهشکده گردشگری 3 طرح پژوهشی و گروه برنامه ریزی شهری این پژوهشکده 2 طرح پژوهشی را در سال 1390 به اتمام رساندند.

در سال 1389 و در راستای اجرای طرح بزرگ اقتصادی هدفمند کردن یارانه ها،  گروه اقتصاد شهری نیز طی طرح پژوهشی "بررسي  نظري تاثير هدفمند كردن يارانه ها بر فعاليت هاي جهاد دانشگاهي: مطالعه موردي واحد مشهد" که مجری آن مريم حسن نژاد‌‌‌ از گروه پژوهشی اقتصاد شهری بوده است، به بررسی تاثیر اجرای این قانون بر فعالیتهای جهاددانشگاهی پرداخت که سال 90 آنرا به اتمام رسانده است.

یکی از نقاط مهم گردشگری در استان خراسان رضوی آرامگاه فردوسی شاعر پر آوازه ایران زمین است لذا در راستای اهداف پژوهشی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی مشهد طی مطالعه ای با عنوان "برآورد تمايل به پرداخت بازديدكنندگان آرامگاه فردوسي و تحليل عوامل موثر بر آن : كاربرد روش ارزش گذاري" که مجری آن مريم رسول زاده از گروه پژوهشی اقتصاد شهری بوده است  به میزان متوسط بهای پرداختی توسط هر گردشگر داخلی بررسی شده است.

با توجه به اهمیت و مزیتهای خصوصی سازی، طرح "بررسي نحوه عملكرد بخش خصوصي در سطوح مختلف شهرداري" که مجری آن  فاطمه رحماني از گروه پژوهشی اقتصاد شهری بوده است با هدف بررسی عملکرد بخش خصوصی در حوزه خدمات شهری شهرداری مشهد به انجام رسید.

امروزه ثابت شده است که یکی از علل فقر و محرومیت در نواحی شهری همانا ناشی از دسترسی ضعیف و نامناسب افراد به خدمات و امکانات است. لذا باید بگوئیم دسترسی ضعیف محرومیت اجتماعی و اقتصادی را به همراه دارد از جمله فضاها و خدمات مورد نیاز که نقش مهمی در ارتقای سلامت و امنیت جامعه دارد، فضاهای بهداشتی درمانی می باشد که مساله دسترسی به آنها به دلیل ماهیت و نوع خدمات دهی این کاربریها دارای اهمیت بسیاری است. این جنبه از موضوع باتوجه به اهمیت بالا، متاسفانه کمتر مورد توجه قرار گرفته به گونه ای که سالانه شاهد مرگ و میرهای بالای ناشی از عدم دسترسی مناسب به فضاهای بهداشتی درمانی هستیم؛ این است که پژوهشگر گروه برنامه ریزی شهری در طرح "برنامه ریزی دسترسی در راستای توسعه پایدار شهری (فاز دوم)" که مجری آن  مصطفی امیرفخریان بوده است  به اهمیت و نقش عوامل و شاخصهای گوناگون در این زمینه پرداخته است و ضمن استفاده از روشهای فضایی و غیر فضایی و بهره گیری از سیستم اطلاعات جغرافیایی، تحلیل جامعی از وضعیت دسترسی به فضاهای بهداشتی درمانی در شهر مشهد به دست آورده است.

ایجاد پایگاه اطلاعات مکانی (GIS) از بسترهای اولیه در برنامه ریزی شهری می باشد، طرح "برنامه ریزی دسترسی در راستای توسعه پایدار شهری فاز دوم" که مجری آن  دکتر محمد رحیم رهنما از گروه پژوهشی برنامه ریزی شهری بوده است با هدف مدیریت و برنامه ریزی در عرصه های مختلف شهری شامل خدماتی، شهرسازی، فضای سبز تهیه و ارائه شده است که نتایج آن شامل پایگاه اطلاعات کالبدی، اجتماعی و اقتصادی منطقه می باشد و کمبودهای کاربری های خدماتی و جانمایی پیشنهادی هر یک ازآنها به لحاظ سطح و سرانه در منطقه انجام شده است که چشم انداز بهترین مدل مدیریت شهری به مدیران شهرداری را  پیشنهاد می کند.

 

انتهای خبر

اخبار