رویکردهای نظری اثربخشی و مدلهای ارزشیابی آن

اشتراک گذاری

نشست هفتگی گروه پژوهشی علوم اجتماعی جهاددانشگاهی مشهد به بحث "رویکردهای نظری اثربخشی و مدلهای ارزشیابی آن" پرداخت.

به گزارش خبرنگار ستاد پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی، مجید حیدری چروده – پژوهشگر جهاددانشگاهی و دانشجوی دکتری جامعه شناسي اقتصادي و توسعه دانشگاه فردوسی مشهد – روز شنبه چهاردهم مرداد ماه سال جاری در سالن شورای سازمان مرکزی جهاددانشگاهی مشهد از ساعت 30/14 لغایت 16 به ارائه این مطلب پرداخت.

وی ابتدا با اشاره به اینکه تعریف جامعی از اثر بخشی در دست نبوده و با توجه به رویکردهای مختلف می توان آن را تعریف کرد؛ پنج رویکرد عمده اثربخشی سازمانی را به شرح زیر ارائه نمود:

1.       رویکرد هدف

2.       رویکرد منبع سیستم

3.       رویکرد مبتنی بر فرآیند درونی سازمان

4.       رویکرد عوامل استراتژیک

5.       رویکرد ارزش های رقابتی

وی سپس هریک از این رویکردها را تعریف کرد و رویکرد هدف را حالت مطلوب اموری دانست که سازمان در تلاش برای به دست آوردن آن ها می باشد.

این پژوهشگر پس از بیان توصیه های روش شناختی و ملاحظات این رویکرد ،رویکرد منبع سیستم را ارائه کرد: توانایی سازمان در بهره برداری از محیط خود برای کسب منابع ارزشمند و کمیاب.

حیدری در ادامه نشست رویکرد مبتنی بر فرآیند درونی سازمان را معرفی کرد : "اثربخشی عبارت است از یکپارچگی و هماهنگی درونی (بین کارکنان و بین دوایر) یک سازمان به گونه ای که کارکنان و اعضای آن احساس رضایت می کنند".

او با اشاره به عوامل محیطی در رویکرد عوامل استراتژیک که تداوم حیات سازمان وابسته به حمایت آن هاست؛ این رویکرد را اینگونه تعریف کرد: سازمانی اثربخش است که خواسته های عوامل محیطی خود را برآورده کند

و در نهایت رویکرد ارزش های رقابتی ، آخرین رویکرد ارائه شده از سوی حیدری بود: "یک معیار مطلق (بهترین معیار) برای تعریف و اندازه گیری اثربخشی وجود ندارد".

یادآور می شود شنبه های هرهفته از ساعت 30/14 لغایت 16، گروه علوم اجتماعی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی، نشستهای هفتگی خود را برگزار می کند که اعضای گروههای این پژوهشکده، دانشجویان و سایر علاقمندان می توانند در آن حضور پیدا کنند.

اخبار