رییس اتحادیه هتل داران خراسان رضوی:منازل شخصی امنیت زائرین را به خطر می اندازد

اشتراک گذاری

رییس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی گفت: درباره سفر نیاز به یک شبکه اطلاع رسانی سراسری است که حتی می توان از شبکه های ماهواره ای استفاده کرد و کل جهان را پوشش خبری و اطلاع رسانی داد.

به گزارش خبرنگار ستاد پژوهشکده گردشگری محمد قانعی در جلسه ای که با مدیران پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی در محل دفتر این پژوهشکده در مشهد داشت اضافه کرد: در طی دو دهه گذشته فرهنگ سفر از فردی به گروهی تغییر یافته است و ترکیب زایران نیز از اقشار درآمد متوسط به سمت درآمد پایین و همچنین از سنین جوانی به سمت میانسالی و سالمندی تغییر یافته است.

بی توجهی به نیازهای نسل جوان باعث خواهد شد که ما تعداد زیادی از مسافران به مشهد را از دست بدهیم چون برای قشر جوان جذابیت های لازم را فراهم نکردیم و در نتیجه آنها از جاهای دیگر سر در می آورند.

قانعی با اشاره به لزوم فهم درست جامعه میزبان- شهروندان مشهدی- از صنعت گردشگری گفت: باید به جامعه میزبان فهمانیده شود که اگر چه زائر و گردشگر ازدحام و شلوغی و افزایش برخی خدمات مثلا اجاره مسکن را باعث می گردد اما در عوض رونق اقتصادی و فرصت های شغلی جدیدی ایجاد می کند که به نفع مجموعه ساکنان شهر است تا در نتیجه فرهنگ میهمان نوازی و میزبانی در بین ساکنان مشهد ارتقا یابد.

رییس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی ضمن اشاره به آمار هتلداری درمشهد قبل و بعداز از انقلاب تصریح کرد: قبل از انقلاب جمعا 20 هتل در مشهد موجود بود که اکثر آنها 30 20 اتاق بیشتر نداشتند و در این میان مجموع تختهای اقامتی مشهد  از  2000 تخت فراتر نبود.

او به زوایای مهمی از تاریخچه گردشگری در کشور اشاره کرد و از جنگ هشت ساله ایران و عراق به عنوان آفتی برای این صنعت نوپا در کشور نام: سال 56 ایران رتبه یک گردشگری منطقه را داشته است اما با شروع دوران دفاع مقدس تضادی مشخص در تقاضای سفر به کشورمان بوجود آمد.

اما قانعی در مورد قوانین موجود کشور در بحث گردشگری انتقادهایی داشت:"متاسفانه بسیاری از قوانین و مقررات موجود حالت خفه کننده فعالیت هتلداری را دارد و مانع کسب و کار است به جای اینکه تسهیل کننده باشد، تغییرات سریع مدیران حوزه گردشگری نیز اجازه نمی دهد تا تصمیمات بلندمدت در این حوزه گرفته شود و در نتیجه شاهد بی ثباتی ها در قوانین و مقررات هستیم."

او همچنین به بحث استاندارد سازی هتلهای مشهد اشاره کرد و گفت:" در سال 1387 برای اولین بار استاندارد سازی هتل ها مطرح شد و دوره های آموزشی خاصی برای این کار برگزار کردند که 4 شرکت خصوصی مسئول تطابق سازی استاندارد شدند ولی در سال 89 شرکت سمگا از سوی سازمان میراث فرهنگی ایجاد شد و تمام شرکتهای قبلی و کار آنها را برهم زد".

قانعی در بخش دیگری از صحبتهایش به بحث زیر ساختهای گردشگری در مشهد اشاره کرد و گفت:"تعداد هتل های شهر مشهد در سال 1384 ، پنجاه هتل بود که این تعداد در حال حاضر به 150هتل فعال و 120هتل در حال ساخت یا بازسازی شده افزایش یافته است."

وی افزود: 300 میلیون شیعه در دنیا زندگی می کند که اگر برای ورود آنها به مشهد ویزا برداشته شود  سیل درآمد به مشهد سرازیر خواهد شد.

وی در مورد حضور منازل شخصی در کنار صنعت هتلداری در بحث اسکان زائرین اظهار داشت:"منازل شخصی به دلیل عدم کنترل و نداشتن استانداردهای لازم باعث می شوند امنیت زایر به خطر بیفتد و در مجموع با سواستفاده هایی که از آنها می شود از سفر خود به مشهد ناراضی باشند."

او در پایان این جلسه  اظهار امیدواری کرد که با گسترش روابط بین مجموعه اتحادیه هتلداری و پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی نتایج قابل قبولی برای حل مشکل اسکان زائرین در مشهد بیابیم و تناسب لازم بین تقاضای اسکان و امکان اقامتی با درنظر گرفتن زمان ایجاد شود.

اخبار