سازمان‌های متولی در تبلیغات گردشگری سهم کمتری دارند

اشتراک گذاری

صنعت گردشگری به‌عنوان یکی از جذاب‌ترین صنایع، امروزه به علت نفع زیاد ارزی و تاثیرات گسترده و متنوع فرهنگی بر افکار عمومی مردم جهان، یکی از جایگزین‌ها و تاکیدات ویژه کاری دولتمردان در کشور‌های مختلف دنیا قرار دارد.


به گزارش ستاد پژوهشی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی عضو هیئت علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی با بیان این مطلب افزود: تبلیغات و اطلاع‌رسانی به‌ویژه تبلیغات اینترنتی یکی راه‌های گسترش صنعت گردشگری به شمار می‌رود که در کنار اصلاح زیر‌ساخت سه ضلع اصلی گردشگری؛ یعنی حمل‌و‌نقل، اسکان و جاذبه توریستی و بهبود وضعیت امنیتی می‌توان به آن اشاره کرد.


حسین آقاجانی در صدوهفتادوچهارمین جلسه هم‌اندیشی دفترمطالعات فرهنگی و اجتماعی شهرداری به ارزیابی وضعیت تبلیغات اینترنتی جاذبه‌های گردشگری در شهرستان مشهد پرداخت.


وی با گریزی به وضعیت مجازی شهر مشهد گفت: شهرستان مشهد یکی از مناطق جاذب گردشگری در عرصه‌های مختلف مذهبی، فرهنگی، طبیعی و تاریخی است و با توجه به نفوذ اینترنت در ایران و اهمیت اطلاع‌رسانی در زمینه گردشگری، باید هر یک از جاذبه‌ها و مراکز گردشگری شهرستان مشهد به شکل مناسب‌تری در فضای وب معرفی شده تا صنعت گردشگری به بهترین شکل توسعه یابد.


آقاجانی ادامه داد: با این اوصاف اکنون مطالعه وضعیت معرفی اینترنتی جاذبه‌های زیارتی و گردشگری در این شهرستان، شناسایی کاستی‌ها، کمبودها و مقایسه آن با سایت‌های جهانی، یکی از مهم‌ترین ملزومات توسعه گردشگری است که به ارائه راهکارهایی در راستای بهبود نفوذ تبلیغاتی مراکز گردشگری می‌انجامد.

 

وی شناسایی سایت‌های تبلیغات جاذبه‌های گردشگری منتخب در شهرستان مشهد را از اهداف این تحقیق بر‌شمرد و ‌افزود: با این کار وضعیت تبلیغات اینترنتی جاذبه‌های گردشگری در شهرستان مشهد مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و با مقایسه تطبیقی سایت‌های تبلیغاتی جاذبه‌های گردشگری منتخب در شهرستان با تعدادی از سایت‌های مشابه خود در جهان، وضعیت گردشگری مجازی در مشهد مشخص می‌شود.


عضو هیئت علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی گفت: این مطالعه به لحاظ ماهیت و روش از نوع مطالعات توصیفی‌-تحلیلی و به لحاظ هدف، از نوع مطالعات کاربردی بر روی نمونه مطالعاتی تعداد 17 جاذبه از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهرستان مشهد؛ همچنین بر روی سایت‌های مطرح و مرتبط با گردشگری در کشور و چند شهرمذهبی دنیا به روش گردآوری اطلاعات کتابخانه‌ای و اسنادی می‌باشد.


وی درباره تعداد لینک‌هایی که از دیگر سایت‌های مورد مطالعه وجود داشت، گفت: در بین مجموعه سایت‌های داخلی، سایت حرم امام رضا‌(ع) با 2365 لینک و پس از آن سایت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با 1249 لینک، به ترتیب بیشترین تعداد لینک‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. در این میان سایت انجمن علمی با 13 لینک پایین‌ترین رتبه را داراست.


وی در خصوص رتبه سایت‌های گردشگری عنوان کرد: به‌طور‌کلی بالاترین رتبه در بین سایت‌های مورد بررسی بر اساس آمار سایت تحلیلی الکسا(Alexa)، به سایت واتیکان با 37719 لینک و پایین‌ترین رتبه به سایت انجمن علمی گردشگری و سپس میراث فرهنگی تهران تعلق دارد.


آقاجانی افزود: به‌لحاظ نحوه دسترسی به سایت‌ها از طریق موتورهای جستجوگر، بیشترین درصد جستجو از این طریق را سایت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان خراسان به خود اختصاص داده؛ همچنین بیشترین میانگین زمان بازدید صفحات هر سایت از سوی کاربران به صفحات سایت حرم امام رضا‌(ع) با 8:56 دقیقه تعلق یافته است که این امر متاثر از امکانات مختلف سایت برای زیارت مجازی می‌باشد.



عضو هیئت علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی ‌با اشاره به پنج گروه متولیان تبیلغات جاذبه‌های گردشگری مشهد و سهم آن‌ها از فضای وب می‌گوید: سازمان‌های متولی گردشگری2.3، اشخاص 12.3، دانش‌نامه آزاد با 15.3درصد ، دستگاه‌های غیرمتولی45.5 ، هتل‌ها، آژانس‌های مسافرتی و مراکز خدمات گردشگری23.7 درصد  ابه ترتیب بیشترین و کمترین سهم معرفی جاذبه های گردشگری در فضای مجازی را دارند.


آقاجانی با استفاده از نتایج به‌دست آمده از تحقیقات می‌گوید: فناوری اطلاعات و ارتباطات در ساختارهای بخش عرضه گردشگری شهرستان مشهد از جایگاه مناسبی برخوردار نبوده و در این بخش یا به صورت مقدماتی و محدود ‌یا منطبق بر شیوه‌های سنتی و قدیمی صورت پذیرفته است و از کارآمدی لازم برخوردار نیست.


وی در خصوص وضعیت سایت‌های گردشگری مشهد ادامه می‌دهد: گرچه اکنون تعداد قابل‌توجهی وب‌سایت به صورت پراکنده و غیرمنسجم در خصوص گردشگری در شهرستان مشهد فعالیت می‌کنند، اما عمده آن‌ها ارائه‌دهنده خدمات با‌کیفیت بسیار پایین بوده و بدون استفاده از استانداردهای لازم،‌فقط در حوزه اطلاع‌رسانی و آن هم به صورت ناقص مشغول به فعالیت هستند و پاسخ‌گو به نیاز کاربران اینترنتی گردشگری نمی‌باشند.


آقاجانی گفت: استفاده از پادکستینگ و ودکستینگ در شبکه‌های اجتماعی به منظور معرفی جاذبه‌های گردشگری و دیگر روش‌های تبلیغات اینترنتی مانند بنر و ایمیل می‌تواند به افزایش تعداد گردشگران کمک کند. لازم بذکر است که این آمار و ارقام با توجه به سرعت رشد فناوری اطلاعات و سایر عوامل بشدت در حال تغییر است و یافته ها بر اساس مطالعات تا پایان خرداد ماه 1392 بدست آمده است.

 

انتهای خبر

اخبار