عضو شورای سیاست گذاری همایش بین المللی گردشگری ایران: همایش گردشگری باید زمینه های انتقال دانش گردشگری را به سطوح مختلف دانشگاهی، دولتی و اجرایی فراهم کند

اشتراک گذاری

عضو شورای سیاست گذاری همایش بین المللی گردشگری ایران گردشگری را یکی از صنایع فوق العاده با اهمیت و مهم دنیا دانست و گفت: صنعت گردشگری پس از صنایع نفت و فولاد مطرح است.

دکتر غلام حیدر ابراهیمبای سلامی در گفت و گو با ستاد پژوهشی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی با بیان این مطلب افزود: طی سال های 2012 و 2013 و حرکت یک میلیارد نفری انسان صنعت گردشگری در دنیا بیش از 1000 میلیارد دلار درآمد و بیش از 500 میلیون نفر را به طور مستقیم مشغول کرده است.

نایب رییس انجمن علمی گردشگری ایران صنعت گردشگری با بیان اینکه در دنیا به صنعت گردشگری به عنوان یک نیاز و حق نگریسته می‌شود، بیان داشت: صنعت گردشگری بر مبنای محورهای تخصصی و علمی بنا نهاده شده است.

وی ادامه داد: می توان از طریق صنعت گردشگری به حفظ محیط زیست، اشتغالزایی، درآمد زایی، عدالت گستری و فقرزدایی در جامعه کمک نمود.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه به صنعت گردشگری در کشور در طی 3 دهه اخیر توجه شده است، ادامه داد: در حال حضر صنعت گردشگری در ایران مورد توجه محققان و صاحبنظران دانشگاهی واقع شده است.

دکتر ابراهیمبای سلامی بیان داشت: باید مهمترین کار دولت در خصوص گردشگری، اولویت این صنعت در سطوح کلان و تصمیم گیری ها باشد.

وی با اشاره به اهمیت فوق العاده صنعت گردشگری ایران با توجه به نیروهای اجتماعی و فرهنگی کشور، بر فراهم کردن مشارکت آزاد بخش خصوصی در صنعت گردشگری تاکید کرد.

عضو شورای سیاست گذاری همایش بین المللی گردشگری ایران ادامه داد: حمایت دولت از بخش خصوصی در صنعت گردشگری شاهد مشارکت و مسئولیت پذیری جوامع منطقه ای، ملی و محلی خواهیم بود.

وی عنوان کرد: مولفه هایی نظیر جاذبه های یک کشور، حمل و نقل و اژانس ها، اقامت، پذیرایی و غذا، خرید و سوغات و ارائه خدمات تخصصی در جذب سرمایه گذار در صنعت گردشگری از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه جاذبه های یک کشور اعم از طبیعی، تاریخی و دست ساخته های انسان می تواند زمینه مناسبی را برای انتخاب گردشگران فراهم آورد، افزود: با این جاذبه ها که منابع اصلی کشورها هم به شمار می آید می توان آنها را به محصولاتی تبدیل کرد که قابل ارائه به گردشگران هم باشد.

وی بر ساماندهی ایرلاین ها، برای جذب گردشگر تاکید کرد و بیان داشت: مولفه خرید سوغات باعث افزایش درآمد گردشگری یک کشور می شود.

ابراهیمبای سلامی در خصوص برگزاری همایش های صنعت گردشگری تصریح کرد: برگزاری همایش ها از ضروریترین نیازهای صنعت گردشگری است چرا که در این همایش ها به بیان ارائه نظرات و آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی انجام شده پرداخته می شود علی رغم این تصور غلطی در ارتباط با برگزاری این گونه همایش ها که رویکرد پوپولیستی دارد.

نایب رییس انجمن علمی گردشگری ایران در خصوص تاثیر این انجمن در توسعه صنعت گردشگری افزود: انجمن های علمی به دلیل اعتبار بخشی و ایجاد رویکردهای تخصصی و پژوهشی از مهمترین نهادها برای توسعه صنعت گردشگری می باشند چرا که معتقدیم بدون شناخت علمی توسعه صنعت گردشگری میر نخواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه انجمن علمی گردشگری ایران در نهادینه کردن، ساماندهی و شناسایی پژوهشگران و اساتید و دانشجویان نقش اساسی داشته است، گفت: این انجمن در حدود 1000 نفر از از اساتید و صاحبنظران را شکل داده است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران عنوان کرد: از اولین همایش دوسالانه بین المللی گردشگری ایران انتظار داریم تا زمینه های انتقال دانش گردشگری را به سطوح مختلف دانشگاهی، دولتی و اجرایی را فراهم کند.

 

انتهای خبر

اخبار