بازدید اعضا هیئت علمی و پژوهشگران پژوهشکده گردشگری از فرهنگسرای بهشت و زیارت و مرکز طلیعه زندگی

اشتراک گذاری

اعضای هیئت علمی و پژوهشگران پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی از فرهنگسرای بهشت بازدید کردند.

به گزارش ستاد خبری پژوهشی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی در این بازدید که به منظور آشنایی و ارتباط پژوهشی بین دو مجموعه برگزار شد بهزاد چوپانکاره، مدیر فرهنگسرای بهشت به ارائه تاریخ بنای فرهنگسرا پرداخت.

وی با اشاره به صحبت با دکتر نوغانی و اساتید دیگر گفت: برای راهبری مجموعه به این نتیجه رسیدیم که نگاه باید تخصصی باشد و باعث تقویت حس همبستگی و مشارکت مردمی و در راستای جلوگیری از حس چند پاره گی باشد و رفتارهای هویت ساز شکل دهیم.

وی گفت این بنا دارای قدمت 85 ساله است و از سال 90 به نام بنای مفاخر نام گذاری شده است و یکی از پنج پارک شهرداری است که با عنوان فرهنگسرای بهشت کار میکند.

وی در بیان قسمت های مختلف مجموعه گفت این مجموعه شامل مجسمه مفاخر مشهد است، که مجسمه های پاسخگو ظرف 4 دقیقه خودشان را معرفی می کنند.منظومه عشق، که شامل 100 سال تاریخ معاصر مشهد است، بازار که مشاغل قدیم را در فضای قدیمی بازسازی کرده ایم. 8 تابلو آداب و رسوم مردم مشهد، کوچه باغ شاهنامه، که مفاهیم دینی در شاهنامه به تصویر کشیده است و عکسهای قدیمی مشهد به علاوه مرکز اسناد مشهد شناسی که شامل 2000 جلد کتاب خاص مشهد و 5000 عکس و حدود یک و دو دهم ترابایت تاریخ شفاهی است.

وی با اشاره به اینکه کلیه مجموعه قابل دسترسی برای عموم است،گفت: بنای معماری دوره تهران یا بازگشت که شامل اندرونی و بیرونی بوده که فضای بیرونی تخریب شده و اکنون پارک است.بنا شامل دو طبقه پایین و بالاست که پایین مربوط به خدمه بوده است و بالا 8 اتاق و 2 ستون بزرگ که دارای بخاری به سبک روسی است.

وی با ذکر تاریخچه بنا گفت: این بنا در سال 1300-1336 اولین مهدکودک مشهد بوده است و در سال 1382 دفتر شورای اسلامی شهر مشهد بوده است و در نهایت در سال 1383 فرهنگسرای بهشت شده است.

در پایان بازدید، دکتر حامد بخشی، مدیر گروه پژوهشی جامعه شناسی پژوهشکده گردشگری ابراز امیدواری کرد: دو پژوهشکده با تبادل اسناد پژوهشی بتوانند ارتباط مثمر ثمر داشته باشند.

در ادامه اعضای هیئت علمی و پژوهشگران پژوهشکده گردشگری از فرهنگسرای زیارت بازدید کردند.

دکتر بخشی در نشستی که در حاشیه این بازدید انجام شد، گفت: هدف اصلی از بازدیدهای اینچنینی در فضا قرار گرفتن پژوهشگران است تا از نزدیک به مسائل اجتماعی شهر مشهد اشراف بیشتری پیدا کنند.

وهاب زاده، مدیر فرهنگسرای زیارت با ارائه توضیحاتی درباره فرهنگسرای زیارت گفت: در حوزه فرهنگ میزبانی

می خواهم کار ویژه ای داشته باشیم.

وی با اشاره به تاکید دکتر بخشی گفت: پژوهشگران حوزه علوم اجتماعی فاصله جدی با میدان عمل پیدا کرده اند، هرگاه مدیران می خواهند مویدی برای کارهایشان بگیرند به پژوهشگران مراجعه می کنند.

وی گفت در صدد راه اندازی فاز دوم فرهنگسرای زیارت هستیم.

در ادامه پژوهشگران و اعضای هیئت علمی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی از مرکز طلیعه زندگی بازدید کردند. موسایی مسئول ساماندهی مرکز با ارائه توضیحاتی در این بازدید گفت ازگشت های 13 منطقه شهرداری پس از جمع آوری متکدیان آقا و خانم آنها را اینجا می آورند.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت مرکز 300 نفر شامل 200 آقا و 100 خانم است، گفت حداکثر زمان نگهداری متکدیان در این مرکز 2 ماه می باشد.

وی افزود پنج شنبه ها صبح در کمیسیون ساماندهی از کلیه ارگانهای مرتبط حضور می یابند تا متکدیان تعیین تکلیف شوند.

وی با بیان اینکه کسانی که سابقه ندارند با اخذ تعهد آزاد می شوند، و در غیر اینصورت حداکثر 2 ماه نگهداری می شوند.

وی گفت متکدیان 18 تا 65 سال در این مرکز پذیرش می شوند و از ابتدای امسال 10 مورد حکم زندانی داشتیم.

وی با بیان اینکه در قانون ولگردی جرم است، گفت کسانی که وضعیت مناسبی ندارند به کمپ های ترک اعتیاد ارجاع داده می شوند.

 

انتهای خبر

 

 

اخبار