موضوع گردشگری مذهبی و زیارت قابلیت انجام پژوهش های مستقل را دارد

اشتراک گذاری

دبیر علمی اولین همایش بین‌المللی گردشگری جمهوری اسلامی ایران گفت: علت تاسیس پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی در سال 1389 در شهر مقدس مشهد این بود که موضوع گردشگری مذهبی و بحث زیارت در مشهد این استعداد دارد که پژوهشکده بتواند بطور مستقل به انجام پژوهش های مرتبط در حوزه گردشگری و زیارت بپردازد.

به گزارش ستاد رسانه ‏ای اولین همایش بین‌المللی گردشگری جمهوری اسلامی ایران، دکتر مژگان عظیمی هاشمی در نشست پیش همایش با عنوان بررسی چالش‌های حوزه هتلداری و خدمات اقامتی در شهر مشهد مقدس که به همت پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی در هتل فردوس برگزار شد، افزود: با توجه به رسالت جهاد دانشگاهی در انجام پژوهش های کاربردی و مورد نیاز کشور، این موضوع به عنوان اولویت نخست پژوهش های علوم انسانی تخصصی کاربردی برگزیده شد و ترجیح داده شد که تجربیات دو دهه فعالیت پژوهشی علوم انسانی در این حوزه تمرکز یابد.

وی گفت: از برنامه­ هایی که پژوهشکده دنبال می­ کرد برگزاری همایشی در سال 1393بود که با پیشنهاد شورای سیاستگذاری این همایش به سمت یک همایش بین المللی سوق پیدا کرد و امیدواریم در مهرماه سال جاری با مشارکت حداکثری همه دست اندرکاران با کیفیت خوبی برگزار شود و بتوانیم از نتایج و دستاوردهایش برای حل مشکلات صنعت گردشگری برخوردار شویم. وی ادمه داد با توجه به اینکه برنامه ششم توسعه کشور در حال تنظیم و تدوین می باشد این همایش در نظر دارد دستاوردها و پیشنهادات حاصل از خرد جمعی صاحبنظران، پژوهشگران و دست اندرکاران حوزه گردشگری را جهت استفاده در بخش گردشگری برنامه ششم توسعه در قالب سندی مکتوب به دولت محترم ارائه نماید.

وی اظهار داشت: در همایشی که برنامه ریزی شده علاوه بر ارائه مقالاتی که به همایش ارسال شده و توسط  کمیته علمی مورد ارزیابی قرار گرفته است و بصورت سخنرانی یا پوستر ارائه می شود، جلساتی را نیز در قالب میزگردهای تخصصی و موردکاوی خواهیم داشت که به نظر می رسد بحث اسکان و اقامت در زنجیره خدمات گردشگری و به ویژه شهر مشهد این ظرفیت را دارد که بطور مستقل در قالب موردکاوی ارائه شود و مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.

دکتر عظیمی گفت: یکی از میزگردهای برنامه ریزی شده بررسی پیرامون انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی کشورهای اسلامی در سال 2017 است که ظرفیت خوبی را برای این شهر در سطح بین­ المللی ایجاد می­کند.

وی افزود: قرار است در این میزگرد چالش ها و نواقصی که در مدیریت شهری وجود دارد و اقداماتی که باید انجام شود که مشهد به سمت این پایتخت فرهنگی جهان اسلام ارتقا پیدا کند مورد بحث قرار گیرد.

همچنین در این نشست دکتر مژگان ثابت تیموری، دبیر اجرایی اولین همایش بین‌المللی گردشگری جمهوری اسلامی ایران گفت: اولین همایش بین‌المللی گردشگری جمهوری اسلامی ایران؛ چالش­ها و چشم ­اندازها، به همت پژوهشکده گردشگری و سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی 26 الی 28 مهرماه در مشهد مقدس برگزار می­شود.

وی با بیان اینکه امیدواریم این همایش به عنوان سمبل قرار گیرد، گفت: هدف پژوهشکده گردشگری سوق مباحث این حوزه به سمت حل مشکلات و انجام پژوهش­های کاربردی است.

وی با اشاره به گفته رئیس جمهور مبنی بر اینکه تنها راه برون رفت از رکود اقتصادی توسعه پایدار گردشگری است، بر توجه ویژه به این صنعت تاکید کرد.

دکتر تیموری افزود: رئیس اتاق ایران نیز صنعت گردشگری را به عنوان صنعت مادر  وتنها احیا کننده دیگر صنایع عنوان کرده است.

شایان ذکر است نشست بررسی چالش‌های حوزه هتلداری و خدمات اقامتی در شهر مشهد مقدس به همت پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی شامگاه دوشنبه24شهریوماه 1393 با حضور رئیس اتحادیه هتلداران، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی و صاحب نظران و دست اندرکاران این حوزه در هتل فردوس برگزار شد.

 

انتهای خبر

اخبار