دکتر ایمانی: مرکز مطالعات ملی گردشگری ایران تشکیل شود

اشتراک گذاری

دبیر اولین همایش بین‌المللی گردشگری جمهوری اسلامی ایران گفت: عدم توجه کمی و کیفی به صنعت گردشگري در برنامه پنجم توسعه، روند اجرایی چند ساله اخیر را با وقفه مواجه نموده است.

 

دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو در گفت ‏و گو با ستاد رسانه ‏‏ای اولین همایش بین‌المللی گردشگری جمهوری اسلامی ایران درباره توسعه جایگاه گردشگری در برنامه پنجم توسعه، افزود: در اين برنامه بر حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای بهره‌برداری از طرح‌های حوزه گردشگری و صنایع دستی تأکید شده بود اما به صنعت گردشگري توجه کمی و کیفی نشده بود.


وی بیان كرد: گردشگري در كشورهاي صنعتي موجب تنوع درآمدها و كاهش ناهماهنگي اقتصادي مي‌شود و در كشورهاي در حال توسعه فرصتي براي صادرات و كسب درآمد ارزي ايجاد مي‌كند.


وي افزود: رايج‌ترين رويكرد گردشگري در جهان، نگاه اقتصادي است، چرا كه گردشگري به اشكال و در سطوح مختلف اشتغال ايجاد می‏کند، علاوه بر آن، موجبات افزايش درآمد ملی را نيز فراهم مي‌آورد.

 

رئیس دانشگاه علم و فرهنگ افزود: مطلوب‌ترين اثر توسعه گردشگري خارجي، ارزي است كه وارد كشور مي‌شود و توجه به این امر مهم در برنامه پنجم توسعه دیده نمی‏شود.


نایب رییس انجمن علمی گردشگری ایران گفت: با وجود اينکه در بخش گردشگری از ساير برنامه ‏هاي توسعه جلوتر بوده ‏ایم، اما رشدی ناموزون و بی‏ برنامه داشته ‏ایم که در بستر پایدار، علمی و برنامه ‏ریزی شده صورت نگرفته است.


وي با بيان اينكه در حوزه ميراث فرهنگي و گردشگري، سلسله مراتب علمي تدوين برنامه‌هاي توسعه، دیده نمی ‏شود، افزود: در اين حوزه در عمل، شاهد آشفتگی و به هم ريختگي و نداشتن خط‏مشی مشترک در برنامه ‏ها بوده ‏ایم که بعضی سیاست‏های اجرایی غلط نیز به آن‏ها دامن زده است.

 

دکتر ايماني گفت: شاخص‌هاي تعيين شده و اهداف كمي در عناوين اعتبارات بودجه‌اي در بیشتر موارد، مطابق با اهداف مواد قانون برنامه و سياست‌هاي ابلاغي در حوزه گردشگري طراحي نشده است، بلكه بودجه‌هاي در نظر گرفته شده، برای اجراي وظايف اساسنامه ‏اي و قانون تشكيل سازمان و حفظ وضع موجود بوده است.


وي، توسعۀ گردشگري را متضمن توجه به ابعاد توسعه در تمامي سطوح فردي، سازماني و ملي دانست و اظهار داشت: پايداري توسعۀ گردشگري در گرو استفاده از منابع، هدايت سرمايه‌گذاري‌ها، سمت‌گيري پيشرفت فناوري و تغيير ساختاري و نهادي است كه با نيازهاي حال و آينده بشر سازگار باشد.

 

دکتر ايماني عنوان كرد: مسير دست‏يابي به توسعه گردشگري از طريق در نظر گرفتن عوامل اوليه سياست‏گذاري، صرف نظر از موضوع گردشگري و عوامل تخصصي گردشگري، امكان پذير خواهد شد، كه به نظر مي رسد هنوز فاصله قابل توجهي با آن داريم.


وي با بيان اينكه، يك برنامه توسعه بايد داراي مجموعه اهدافي منسجم، هماهنگ و سازگار با اوضاع و شرايط حاكم بر اقتصاد كشور باشد، تأكيد كرد توجه به اين اصل در كنار اصل تعيين اهداف خرد و عملياتي به جاي اهداف كلان مي‏تواند برنامه‏ را دقيق و قابل اجرا نمايد که باید در برنامه ششم به آن توجه گردد.


دبیر اولین همایش بین‌المللی گردشگری جمهوری اسلامی ایران با توجه به برنامه 20ساله (چشم ‏انداز 1404)، تشکیل مرکز مطالعات ملی گردشگری ایران را مهم‏ترین پیشنهاد برای برنامه آینده دانست و افزود: یکی از معاونت‏های مهم اين مركز باید به آمار و اطلاعات گردشگری اختصاص یابد تا اطلاعات گردشگران داخلی و بین ‏المللی به صورت هفتگی، ماهانه، سالانه با شاخص‏ های مختلف استخراج و در اختیار محققان قرار گیرد.

 

انتهای خبر

اخبار