رییس همایش بین‌المللی توسعه گردشگری جمهوری اسلامی ایران: ایران مقام 99 جهان از نظر اقتصاد گردشگری را به خود اختصاص داده است

اشتراک گذاری

رییس همایش بین‌المللی توسعه گردشگری جمهوری اسلامی ایران گفت: گردشگری سومین فعالیت اقتصادی پیش رو و در حال توسعه دنیا پس از نفت و خودرو سازی به شمار می آید.

به گزارش ستاد رسانه‏ ای اولین همایش بین‌المللی گردشگری جمهوری اسلامی ایران به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان رضوی، دکتر سیدعلی اکبر شمسیان، امروز 15 مهرماه در نشست خبری "اولین همایش بین‌المللی علمی – راهبردی توسعه گردشگری جمهوری اسلامی ایران چالش‌ها و چشم‌اندازها" تصریح کرد: مقام معظم رهبری در ابلاغیه سیاست‌های برنامه پنجم توسعه در بند 18 سرفصل امور اجتماعی به بحث توسعه گردشگری پرداختند و بر حمایت از توسعه فعالیت­های گردشگری خصوصا سفرهای زیارتی تاکید کرده­اند.

رییس جهاددانشگاهی خراسان رضوی با اشاره به اینکه ایران مقام 99 جهان از نظر اقتصاد گردشگری و رتبه 166 جهان از نظر جذب توریسم را دارا می‌باشد، گفت: سهم  ایران 0.08 درصد از 2.5 درصد گردشگری خاورمیانه در جهان است.

وی بیان داشت: معمولا 37 درصد گردشگران جهان را گردشگران مذهبی تشکیل می‌دهند و ایران در کنار کشورهایی همچون عربستان، سوریه و عراق مقصد زیارتی بسیاری از گردشگران مذهبی دنیاست.  به طوری که از 1001 مسیر ثبت شده گردشگری ایران، 240 مسیر متعلق به مکان­های دینی و مذهبی است.

رییس اولین همایش بین‌المللی علمی – راهبردی توسعه گردشگری جمهوری اسلامی ایران چالش‌ها و چشم‌اندازها تصریح کرد: موقعیت ویژه ایران در گردشگری مذهبی با وجود 81 هزار امامزاده، ده­ها زیارتگاه پیامبران الهی، 560 کلیسا، ده­ها کنیسه کلیمیان و آتشکده زرتشتیان، وجود 8 هزار و 919 مکان مذهبی که دست کم 4 هزار و 319 اثر آن در زمره آثار ثبت شده میراث ملی و جاذبه زیارتی فرهنگی و تاریخی است، گردشگری مذهبی را در ایران منحصر به فرد نموده است.

دکتر شمسیان تصریح کرد: شهر مقدس مشهد با وسعت بالغ بر 250 کیلومتر مربع و جمعیت بالغ بر 3 میلیون نفر به عنوان دومین کلان شهر مذهبی جهان و دومین کلان شهر پرجمعیت کشور و به عنوان پایتخت معنوی ایران به طور تقریبی تعداد 21 میلیون زائر و گردشگر (7.5 برابر جمعیت ساکن) دارد که این رقم 10 برابر تعداد زائر در عربستان است.

وی عنوان کرد: تخمین زده می‌شود که مساحت این شهر در سال1404 به 330 کیلومتر مربع و جمعیت آن بالغ بر 4 میلیون نفر و تعداد زائر به 40 میلیون نفر در سال برسد،  از سوی دیگر موقعیت ویژه این شهر در جذب زائران و گردشگران مذهبی سبب شده است که تقاضای سفر در خراسان رضوی نسبت به رشد 13 درصدی تعداد سفر در کشور به 40 درصد رسیده است.

وی به ورود 5/1 میلیون توریست خارجی از 5 مرز همجوار  در سال 1392و وجود 480 نقطه جاذبه گردشگری طبیعی-تاریخی و مذهبی 3 منطقه نمونه  بین المللی گردشگری به نام‌های شاندیز، نیشابور و توس و تعداد 17 روستای هدف گردشگری  اشاره کرد و گفت: این آمار و ارقام نشان از اهمیت ویژه گردشگری خراسان رضوی در کشور است.

وی با اشاره به سند ملي توسعه استان خراسان رضوي مصوب 1387 هيأت وزيران، گفت: بر اساس این سند، وجود مرقد مطهر حضرت رضا (ع) به عنوان زيارتگاه مسلمانان جهان را به عنوان اصلی­ترین قابلیت توسعه استان ذکر نموده است و یکی از هدف­های بلند مدت را تقويت موقعيت ويژه و ممتاز زيارتي كلان­شهر مشهد مقدس و توسعه ساير امكانات و زير ساخت هاي گردشگري و بهره برداري از جاذبه هاي گردشگري طبيعي و مذهبي استان و توسعه نقش IT در فعاليت هاي خدماتي و گردشگري تعیین کرده است.

رییس جهاددانشگاهی خراسان رضوی تصریح کرد: بر اساس سند چشم انداز جهاددانشگاهي، این مجموعه نهادي است پيشگام در توسعه علم، فناوري و فرهنگ که از طريق توسعه قطب­هاي علم و فناوري و انجام پژوهش­هاي کاربردي و برنامه­ريزي شده در جهت دستيابي به اين هدف عمل می­نماید.

دکتر شمسیان در ادامه بیان داشت: سوابق گروه‌هاي پژوهشي علوم انساني جهاددانشگاهي خراسان رضوی در زمینه مسائل اجتماعی، اقتصادی و برنامه­ریزی شهری در سطح استان و کشور در قریب به دو دهه فعالیت، انجام بیش از 350 طرح پژوهشی کاربردی و بنیادی باعث شد تا طرح تاسیس پژوهشکده گردشگری در مهر ماه سال 1389 (با کسب مجوز از شورای گسترش تشکیلات جهاد دانشگاهی) به منظور انجام پژوهش­های نظام­مند، تولید دانش تخصصی و ايجاد يك كانون علمي و پژوهشي در قالب يك پژوهشکده علمي تخصصی شکل بگیرد.

وی  تمركز بر پژوهش‌های تخصصی و تولیدات علمی در حوزه گردشگری، متناسب با نیازهای اساسی و اسناد فرادستی کشور به منظور پاسخگویي به نیازهای پژوهشی سازمان‌های اجرایی و سیاستگذار در حوزه گردشگری، با توجه به مزیت‌های نسبی استان را از ماموریت‌های پژوهشکده گردشگری بر شمرد.

وی پیشگامی در تشخیص مسائل، نیازها و چالش‌هاي علمی ـ پژوهشی صنعت گردشگری و قطب علمی ـ پژوهشی گردشگری مذهبی در کشور از طریق انجام پژوهش‌های بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای کارآمد و ارتباطات علمی ـ پژوهشی موثر با دانشگاهها، مراکز پژوهشی و انجمن‌های علمی - تخصصی در سطح ملی و بین‌المللی را از چشم­اندازهای پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی ذکر کرد.

رییس جهاددانشگاهی خراسان رضوی بیان داشت: موقعيت منطقه­اي استان و به خصوص کلانشهر مشهد به عنوان دومين کلان شهر مذهبي جهان و پایتخت معنوی ایران و ظرفیت­های شهر مقدس مشهد در ارتباط با جذب زائران و گردشگران مذهبی داخلی و خارجی از سویی و ضرورت تخصصی شدن و تمرکز فعالیت­های پژوهشی به عنوان راهکاری در جهت تراکم وانباشت تولید علمی از سوی دیگر، سبب شکل­گیری قطب پژوهشی زیارت و گردشگری مذهبی در پژوهشکده و تدوین اولین شبکه برنامه پژوهشی با عنوان بسترها، فرایندها و آثار گردشگری مذهبی در مشهد  و انجام تعدادی طرح پژوهشی در این راستا شده است.

رییس اولین همایش بین‌المللی علمی – راهبردی توسعه گردشگری جمهوری اسلامی ایران چالش‌ها و چشم‌اندازها  با اشاره به اینکه این همایش از 26 تا 28 مهرماه سال جاری پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی برگزار خواهد شد، گفت: خروجی همایش در قالب سند و ملاحظات لازم در برنامه ششم ارائه خواهد شد.

وی کمک به تدوین سند توسعه راهبردی گردشگری جمهوری اسلامی ایران و تحقق اهداف توسعه پایدار گردشگری، معطوف کردن توجه سیاستگذاران، مدیران اجرایی و سایر دست اندرکاران به چالش‌ها و الزامات توسعه صنعت گردشگری در شرایط کنونی کشور و  ارائه ایده‌ها، دستاوردهای پژوهشی، راهبردها، سیاستها و رویه ها و اقدامات لازم را از اهداف این همایش برشمرد.

وی ارائه برنامه‌ای اثربخش با جلب نظر و جذب همکاری سیاستگذاران، اندیشمندان، اساتید، پژوهشگران، مدیران و دست اندرکاران بخشهای دولتی، عمومی و خصوصی در سطح ملی و واکاوی مسائل اساسی، راهبردها، سیاست ها و خط مشی ها و الزامات اجرایی توسعه گردشگری در کشور و ارائه دستاوردهای حاصل در این روند به طور موثر و سازنده را از دیگر اهداف این همایش ذکر کرد.

انتهای خبر

 

 

اخبار