دبیر اولین همایش بین‌المللی علمی – راهبردی توسعه گردشگری جمهوری اسلامی ایران: این همایش کمک شایانی به تدوین برنامه‌‍‌ جایگزینی اقتصاد نفتی است

اشتراک گذاری

دبیر اولین همایش بین‌المللی علمی – راهبردی توسعه گردشگری جمهوری اسلامی ایران چالش‌ها و چشم‌اندازها برگزاری این همایش را یکی از بزرگترین اتفاقات گردشگری در مشهد دانست.

به گزارش ستاد رسانه‏ ای اولین همایش بین‌المللی گردشگری جمهوری اسلامی ایران دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو امروز 15 مهرماه در نشست خبری اولین همایش بین‌المللی علمی – راهبردی توسعه گردشگری جمهوری اسلامی ایران چالش‌ها و چشم‌اندازها گفت: با توجه به اینکه در حال تدوین برنامه ششم توسعه و تدوین مراحل اولیه الگوی اسلامی – پیشرفت می باشیم، این همایش می تواند کمک شایانی به تدوین این برنامه‌‍‌ها برای جایگزینی اقتصاد تک محصولی نفت داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر برنامه ششم توسعه در حال تدوین است، اظهار كرد: از زماني كه دولت در خصوص تبيين جايگاه اقتصاد مقاومتي به دنبال جايگزين‌هاي اقتصاد تك محصولي بود گردشگري و جايگاه آن در اقتصاد مهم جلوه كرد.

وی با اشاره به اینکه کسب درآمد از گردشگری در شرایط کنونی کشور بسیار حائز اهمیت است، ادامه داد: امروزه دیگر به گردشگری به عنوان تفنن و امر اجتماعی نگریسته نمی‌شود و به این موضوع به عنوان یک امر اقتصادی نگریسته می‌شود.

رییس دانشگاه علم و فرهنگ اقتصاد گردشگری را با توجه به تحریم‌های کشور منطبق بر اقتصاد مقاومتی دانست و یادآور شد: صنعت گردشگری به هیچ منبع وارداتی تعلق ندارد و تنها به خود کشورها متعلق است.

دکتر ایمانی خوشخو با بیان این مطلب که ایران جزو 10 کشور اول در زمینه گردشگری است، ادامه داد: با این وجود آن گونه که باید به صنعت گردشگری توجه شود توسط مدیران کشور توجهی نشده است.

وی تاکید کرد: اگر می بینیم که برخی از کشورها حتی کشورهای منطقه در زمینه صنعت گردشگری رشد کرده‌اند به این دلیل است که مدیران این کشورها توجه ویژه ای به صنعت گردشگری داشته‌اند.

ایمانی خوشخو با اشاره به تاكيد رئيس جمهور بر گردشگري به عنوان يك امر مهم، اظهار كرد: هنوز توجه برنامه‌ريزان كشوري آنگونه كه بايد به گردشگري معطوف نشده و اين در حالي است كه عزم جدي مديران كشور يكي از مهمترين منابع بهبود گردشگری در کشور است.

وی با اشاره به ورود سالانه 21 میلیون گردشگر به شهر مشهد، تصریح کرد: با درآمد این گردشگر دیگر به اقتصاد نفت نیاز نداریم و اگر می بینم که هنوز اقتصاد کشور متکی بر نفت است به این دلیل می باشد که زیرساختهای کشور در زمینه گردشگری مناسب نیست.

وی با تاکید بر اینکه باید به زیرساختهای گردشگری در کشور توجه ویژه ای شود، ادامه داد: در صورتی که به زیرساختهای گردشگری توجهی نشود شاهد بروز مشکلاتی در این بخش طی 5 تا 6 سال آینده خواهیم بود.

دبیر اولین همایش بین‌المللی علمی – راهبردی توسعه گردشگری جمهوری اسلامی ایران چالش‌ها و چشم‌اندازها از  افزایش جذب گردشگر خارجی به کشور با توجه به وضع منطقه خبر داد و گفت: اگر از 6 سال قبل به فكر احداث زيرساخت‌هاي گردشکری از جمله حمل و نقل، اسكان، و … بوديم الان به راحتي مي‌توانستيم نيازهاي گردشگران خارجي را پاسخ دهيم و به دلیل عدم وجود زیرساخت‌های گردشگری در کشور تا سال 2015 برای گردشگران خارجی تخت خالی نخواهیم داشت.

دکتر ایمانی خوشخو بر همين اساس دستگاه‌هاي مسئول، نهادهاي علمي و سایر دست‌اندکاران در همايشي با محوريت پژوهشكده گردشگري مشهد دور هم جمع خواهند شد تا به بررسي چالش‌ها و فرصت‌هاي پيش روي كشور به صورت عملي و اجرايي در زمينه گردشگري بپردازند.

وی افزود: امروزه مشهد یکی از قطبهای برجسته دنیا و به تعبیر داخلی یکی از قطب های مهم مسافرت های زیارتی است.

وی با اشاره به اينكه انتخاب مشهد به عنوان محل برگزاري همايش فلسفه خاص خود را دارد، اظهار كرد: امروزه مشهد يكي از قطب‌هاي برجسته گردشگري كشور است و آمار و ارقامي كه امروزه از ورودي زائران مشهد ارائه مي‌شود اهميت اين شهر در سطح بين المللي را نمايان مي‌كند.

رییس دانشگاه علم و فرهنگ با اشاره به برگزاري همايش بين‌المللي توسعه گردشگري اشاره كرد و افزود: اين همايش به دنبال ارائه و تبیین راهبردهاي لازم براي توسعه گردشگري و تبيين يك سند است كه به اين منظور جلسات متعددي با بخش‌هاي خصوصي و دولتي برگزار شده است.

وی همچنين از ايجاد دبيرخانه دائمي همايش در پژوهشكده گردشگري جهاد دانشگاهي خراسان رضوی خبر داد و گفت: قرار است اين دبيرخانه به صورت دائم به توليد علمي در زمينه گردشگري بپردازد تا ايران به جايگاه واقعي خود در گردشگري دست پيدا كند.

 

انتهای خبر

اخبار