رئیس جهاددانشگاهی خراسان رضوی:گردشگری ابزاری امیدبخش برای اجرای اقتصاد مقاومتی است

اشتراک گذاری

رئیس جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: یکی از برنامه‌های اصلی این همایش بحث و تبادل نظر در خصوص بیش از 300 ایده در حوزه گردشگری است.

به گزارش ستاد رسانه‏ ای اولین همایش بین‌المللی گردشگری جمهوری اسلامی ایران،دکتر سیدعلی‌اکبر شمسیان صبح امروز 26 مهر ماه در افتتاحیه همایش بین‌المللی علمی – راهبردی توسعه گردشگری ایران (چالش‌ها و چشم‌اندازها) که در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی در حال برگزاری است، تصریح کرد: امروزه در مورد آثار مثبت گردشگری در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کشور تردیدی وجود ندارد؛ گردشگری همانطور که بارها در سخنان رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور نیز مورد تاکید قرار گرفته، ابزاری امیدبخش برای اجرای اقتصاد مقاومتی و کاهش وابستگی دولت به درآمدهای نفتی است.

وی ادامه داد: برگزاری همایش‌ها ابزاری برای تبادل نظر و تعاملات علمی، به اشتراک‌گذاری دستاوردهای نظری و تجربی صاحب‌نظران و فرصت مناسبی برای خلق ایده‌ها و راهکارهای مبتنی بر خرد جمعی است.

شمسیان با بیان اینکه «گردهمایی امروز و فردا در نظر دارد حاصل بیش از 300 ایده و تجربه را در قالب‌های مختلف از نویسندگان داخل کشور و تعدادی از صاحب‌نظران خارج از ایران به بحث و تبادل نظر و به اشتراک‌ گذارد» ابراز امیدواری کرد، با حضور و مشارکت حداکثری اندیشمندان، مدیران و کارشناسان، هم‌افزایی و انسجام لازم جهت تصمیم‌سازی و ارائه عناصر لازم برای پیشرفت گردشگری در جمهوری اسلامی ایران فراهم شود.

رئیس جهاددانشگاهی خراسان رضوی اضافه کرد: پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی با تجربه دو دهه فعالیت پژوهشی در مورد مسائل و نیازهای مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و برنامه‌ریزی در استان و انجام مطالعات مربوط به تدوین اسناد فرادستی، از جمله سند آمایش سرزمین، سند اشتغال استان و اسناد راهبردی توسعه زیارت به تشخیص اهمیت موضوع گردشگری و به ویژه گردشگری فرهنگی و مذهبی در پیشرفت کشور، در جهادی علمی به منظور یاری تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران کشور در جهت اتخاذ راهبردها و راهکارهای پیشرفت گردشگری کشور اعلام آمادگی می‌کند.

شمسیان تاکید کرد: یکی ازگام‌های مهم در این راستا برپایی این همایش است.

وی با اشاره به اهداف پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی گفت: در این پژوهشکده با سه گروه پژوهشی مدیریت و برنامه‌ریزی، جامعه‌شناسی و اقتصاد گردشگری ماموریت خود را تمرکز بر پژوهش‌های تخصص و تولیدات علمی در حوزه گردشگری، متناسب با نیازهای اساسی و اسناد فرادستی کشور به منظور پاسخگویی به نیازهای پژوهشی سازمان‌های اجرایی و سیاستگذار در حوزه گردشگری قرار داده‌ایم.

رئیس جهاددانشگاهی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: موقعیت منطقه‌ای استان و به خصوص کلانشهر مشهد به عنوان دومین کلانشهر مذهبی جهان و پایتخت معنوی ایران در ارتباط با جذب زائران و گردشگران مذهبی داخلی و خارجی بسترهای مناسبی را برای تولید و تراکم دانش در این حوزه فراهم نموده است.

شمسیان با تاکید بر لزوم ایجاد قطب علمی گردشگری فرهنگی، مذهبی و زیارت در مشهد تصریح کرد:  ایجاد قطب گردشگری در مشهد زمینه لازم برای نهادینه شدن پژوهش‌های تخصصی در این موضوع و پاسخگویی به نیازهای پژوهشی و چالش‌های مربوط در کشور را فراهم خواهد کرد.

اخبار