رئیس جهاددانشگاهی: منابع جهاددانشگاهی در حوزه گردشگری متمرکز می‌شود

اشتراک گذاری

رئیس جهاددانشگاهی با بیان اینکه « نگاه و رویکرد جهاددانشگاهی به گردشگری یک رویکرد علمی، جامع و کاربردی است » گفت: فعالیت‌های جهاددانشگاهی در حوزه گردشگری توسعه خواهد یافت.
به گزارش ستاد رسانه‏ ای اولین همایش بین‌المللی گردشگری جمهوری اسلامی ایران، دکتر حمیدرضا طیبی صبح امروز 26 مهرماه در نخستین همایش بین‌المللی علمی – راهبردی توسعه گردشگری ایران (چالش‌ها و چشم‌اندازها)، با اشاره به ورود جهاددانشگاهی به حوزه گردشگری بیان کرد: دلایل زیادی برای ورود جهاددانشگاهی به این حوزه وجود دارد.
ی ادامه داد: ارزش افزوده‌ای که این بخش می‌تواند در سطح روستاها و شهرها ایجاد کند، ایجاد بسیاری از کسب و کارهای کوچک است؛ علاوه بر این گردشگری یکی از جایگزین‌های اقتصاد تک محصولی و متکی به نفت است و جهاددانشگاهی به عنوان یک سازمان دانش‌بنیان قصد دارد از همه ظرفیت‌های این صنعت برای افزایش رفاه عمومی، رشد اقتصادی و اشتغال استفاده کند.
طیبی خاطرنشان کرد: اشتغال فراوان و گسترده این صنعت هم از نظر کمی و هم تنوع و گستردگی جغرافیایی یکی دیگر از دلایل مد نظر ماست؛ این صنعت می‌تواند زمینه اشتغال مستقیم و غیرمستقیم بسیاری از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها، به ویژه در حوزه علوم انسانی را تامین نماید.
رییس جهاددانشگاهی با اشاره به برخی اقدامات پراکنده در حوزه‌های پژوهشی گردشگری گفت: ظرفیت‌ها و قابلیت‌هایی در این زمینه در جهاددانشگاهی، سایر دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و تحقیقاتی وجود دارد اما اقدامات این نهادها به دلیل عملکرد مستقل و پراکنده از کارآمدی لازم برای تبدیل به ثروت برخوردار نیست.
وی با بیان اینکه «جهاددانشگاهی کمک خواهد کرد حلقه‌های مفقوده این صنعت تکمیل شود» اضافه کرد: جهاددانشگاهی می‌تواند بیشتر نقش تجاری‌سازی و بهره‌برداری از دستاوردهای پژوهشی، فناورانه و آموزشی را بر عهده گیرد و تلاش خود را تا رسیدن به نتایج ملموس اقتصادی دنبال کند.
رییس جهادانشگاهی تاکید کرد: اکنون به برکت گفتمان و تعامل سازنده دولت با دنیا و کاهش تلاطم‌های ظالمانه خارجی، آثار رشد کمی و کیفی در گردشگری کشور هویدا شده است.
طیبی با اشاره به لزوم پیگیری فعالیت‌های تحقیقاتی جهاددانشگاهی در حوزه پژوهشگری توسط مسئولان، خاطرنشان کرد: ما نیازمند تلاش دوچندان مراکز پژوهشی در جهت یافتن چالش‌ها و ارائه راهکارهای لازم جهت استفاده از این فرصت برای تحقق اهداف چشم‌انداز کشور در افق 1404 هستیم؛ بر همین اساس انتظار داریم که این فعالیت‌ها همانند سایر فعالیت‌های جهاددانشگاهی تا کسب نتایج نهایی پیگیری و دنبال شود و این حرکت‌ها با اقدامات مدیریتی و تخصصی دیگر تلفیق شود.
وی تاکید کرد: جهاددانشگاهی خراسان رضوی باید در حوزه گردشگری تبدیل به مرجعیت تخصصی و علمی شود.
رییس جهادانشگاهی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص تاسیس مراکز آموزشی تخصصی و پیشرفته جدید با محوریت توریسم، از آن به عنوان یکی از راهکارهای توسعه گردشگری در کشور یاد کرد و افزود: همراهی با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور برای تدوین الگوی اسلامی- ایرانی صنعت توریسم سالم و مولد به دنیا و تخصیص بخشی از ظرفیت مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری جهاددانشگاهی به کسب و کارهای گردشگری از دیگر راهکارهای توسعه صنعت گردشگری در کشور است.
طیبی تاکید کرد: همچنین بررسی مستمر گردشگری به عنوان یک پدیده فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در مراکز فرهنگی و پژوهشی جهاددانشگاهی، ترویج گردشگری ارزان و مناسب برای هموطنان با اهداف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، طراحی جشنواره‌ها و جوایز و برندهای ملی در صنعت گردشگری از دیگر راهکارها در این خصوص خواهد بود.

 

انتهای خبر

اخبار