در میزگرد چالش‌ها و چشم‌اندازهای سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری ، راهبردهای این حوزه ارائه شد

اشتراک گذاری

میزگرد چالش‌ها و چشم‌اندازهای سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری در حاشیه اولین همایش بین المللی توسعه گردشگری جمهوری اسلامی ایران در روز 27 مهرماه برگزار شد.

به گزارش ستاد رسانه ای اولین همایش بین المللی توسعه گردشگری جمهوری اسلامی ایران دکتر ناصر شاهنوشی، عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی در این میزگرد گفت: تقویت زیرساخت‌ها کمک بزرگی به صنعت گردشگری می‌کند اما بخش خصوصی و دولتی مدیریت خوبی در حوزه گردشگری ندارند. این به معنای عملکرد نامطلوب بخش دولتی در حوزه گردشگری نیست ولی بخش خصوصی هم وظیفه خود را به درستی انجام نمی‌دهد.

وی با اشاره به اینکه آستان قدس در زیرساخت پیرامون حرم فعالیتی نداشته است، اظهار داشت: در بحث آمایش سرزمین به دلیل کاهش عدم تعادل‌ها و پیشروی به سمت تعادل‌بخشی هستیم که در این زمینه حوزه گردشگری پیشروی میدان است.

وی گفت: بحث گردشگری استان خراسان رضوی بسیار مهم است ولی تفکیک هر یک از بخش‌های این حوزه به سختی انجام می‌شود و ما را از هدف اصلی دور می‌کند؛ ارتقای گردشگری بهره‌وری عوامل تولید را نیز افزایش می‌دهد.

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی با بیان 92 درصد کسانی که به مشهد می‌آیند، به قصد زیارت به این شهر سفر می‌کنند؛ افزود: مدت ماندگاری در مشهد 3.7 روز بوده که عدد مطلوب در این زمینه پنج روز برآورد شده است، پس نگه‌داشتن مسافران از اهمیت زیادی برخوردار است و اگر گامی در جهت تقویت زیرساخت‌ها برداشته شود، کمک بزرگی به صنعت گردشگری خواهد شد.

شاهنوشی گفت: در حوزه گردشگری مدیریت خوبی وجود ندارد. اگر دولت با مقررات ریسک سرمایه‌گذاری را کم کند، فرصتی برای گردشگری کشور ایجاد خواهد شد. همچنین بحث بیمه افراد و صدور روادید سریع نیز در این زمینه باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهار داشت: در حوزه نرم‌افزاری باید برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تری انجام شود، همچنین در بخش صنعت گردشگری باید مدیریت مطلوب و تمرکز بیشتری داشته باشیم.

وی گفت: بخش خصوصی نسبت به سرمایه‌گذاری و منافعی که به دست می آورد، درک خاصی ندارد؛ این در حالی است که در کشورهای دیگر در بحث زیرساخت‌ها بخش خصوصی فعالیت‌های ویژه‌ای دارد.

مدیر گروه اقتصاد جهاد دانشگاهی مشهد افزود:  در ایران بخش خصوصی نگاه کوتاه مدت و منفعت‌طلب دارد. برخی کوتاهی‌ها ناشی از بخش دولتی است ولی از طرف دیگر بخش خصوصی هم به خوبی عمل نمی‌کند؛ باید توجه داشت ایران کمبود سرمایه ندارد و همین سرمایه موجود می‌تواند مسیر را اصلاح کند. از دیگر سو دولت در حوزه گردشگری مدیریت خوبی نداشته ولی در زمینه زیرساخت‌ها به خوبی عمل کرده است.

همچنین دکتر رضا نائینی، مدیر مرکز خدمات سرمایه گذاری استان خراسان رضوی در این میزگرد گفت: سرمایه‌گذار خارجی علاوه بر پول، تکنولوژی را نیز با خود به کشور می‌آورد.

وی با اشاره به اینکه در یک سال اخیر به دلیل تحریم‌ها، اتفاق جدیدی در صنعت گردشگری رخ نداد، اظهار داشت: ولی نگاه جدید در این حوزه باعث صدور 100 مجوز جدید و 400 درخواست خارجی برای ثبت شرکت در حوزه های مختلف اقتصاد شده است که عمدتا این درخواست‌ها از کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

وی افزود: مهمترین بحث در زمینه سرمایه‌گذاری نقل و انتقال پول بوده و عامل بعدی مربوط به تملک اموال غیرمنقول است؛ در این زمینه خوشبختانه قوانین سرمایه‌گذاری ناکارآمدی نداریم.

نائینی با بیان اینکه در زمینه اقامت در کشور مشکل جدی وجود ندارد، گفت: زمان طی شدن فرآیندها در بخش اقامت طولانی نیست؛ علاوه بر این به لحاظ درخواست ثبت شرکت نیز دارای رتبه مطلوبی هستیم.

مدیر مرکز خدمات سرمایه گذاری استان خراسان رضوی اظهار داشت: بیشتر افرادی که در بخش خصوصی فعالیت می‌کنند، به حوزه‌های مشارکتی توجه زیادی ندارند و تعداد قابل توجهی از این افراد حاضر به انجام امور ضروری برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی نیستند.

وی افزود: نهادهای مرتبط باید در بحث‌های فرهنگی فعالیت داشته باشند و در بحث سرمایه‌گذاری خارجی نیز این مورد باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

همچنین دکتر سید مهدی درهمی، مدیر عامل منطقه تجاری گردشگری سپاد در این میزگرد گفت: بخش خصوصی برای بلندمدت برنامه دارد.

وی افزود: در موضوع سرمایه گذاری آنچه مهم است و اهمیت دارد سهم صادر کردن است که اقتصاد پایه بدین روش شکل می گیرد.

وی با بیان اینکه باید بر روی گردشگر خارجی متمرکز شویم، گفت: علاوه بر تمرکز بر روی گردشگران خارجی باید به گردشگر داخلی نیز توجه کرد.

وی معتقد است: یکی از معضلات گردشگری این است که ما فاقد بیانیه ارزش های بنیادی در حوزه گردشگری هستیم.
وی افزود: ما هنوز در مخلوط شدن گردشگر خارجی با گردشگر داخلی که آیا به نفع یا به ضرر ما است تردید داریم، امروزه ثابت شده است اگر گردشگر خارجی به کشور وارد شود، هم فرهنگ و هم مذهب ایران بر فرهنگ و مذهب بیگانه غلبه می کند اما باز هم نگرانی هایی از این بابت وجود دارد که این نگرانی ها به علت نداشتن بیانیه ارزش های بنیادی است.
درهمی گفت: نداشتن بیانیه چشم انداز از دیگر مشکلات حوزه گردشگری است.

، مدیر عامل منطقه تجاری گردشگری سپاد گفت: در بسیاری از کشورها درآمد حوزه گردشگری از درآمد نفت بالاتر است اما در کشور ما به سه شاخص اصلی گردشگری توجه خاصی نشده است و ما در گردشگری جایگاه خوبی نداریم و از فرصت های خود در حوزه گردشگری استفاده نکرده ایم.

همچنین هادی رفیعی، دبیر میزگرد و عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی در این میزگرد گفت: سرمایه گذاری مهمترین عامل توسعه صنعت گردشگری است.

وی افزود: صنعت گردشگری از جمله بخشهای اقتصادی است که در آن بدلیل ارتباط با بخشهای مختلف و تنوع اقتصادی و همچنین نیاز به گردشگری به عنوان یک کالای اساسی در جوامع امروزی، دارای فرصتهای زیاد و روبه رشدی است.

وی گفت: صنعت گردشگری علاوه بر پتانسیل جذب منابع بالا، به نظر می رسد که سرمایه گذاری در آن از توجیه نسبتا بالایی برخوردار باشد.

وی افزود: توجه به فرصتهای سرمایه گذاری در صنعت گردشگری و فراهم نمودن فضای آن جهت افزایش سرمایه گذاری و بخصوص سرمایه گذاری خارجی، بهبود فرآیندهای سازمانی و مدیریتی در جذب سرمایه گذاری و ثبات سیاستهای اقتصادی در سطح کلان کشور از جمله راهبردهایی است که می تواند سرمایه گذاری در این بخش را بیش از پیش رونق دهد.

 

دبیر میزگرد پس از جمع بندی، راهبردهای ارائه شده در میزگرد "چالش‌ها و چشم‌اندازهای سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری" چنین برشمرد:

-        تدوین اسناد راهبردی و چشم انداز متغن و علمی در ارتباط با توسعه گردشگری

-        بهبود حاکمیت و حکمرانی خوب و بهبود رویه­های حاکمیتی در جذب سرمایه­گذاری

-        بکارگیری سیاست­های کاهش ریسک در قوانین و بروکراسی­های اداری

-        تمرکز و برنامه ریزی گردشگری خارجی به عنوان یکی از محورهای جذب و توسعه گردشگری

-        استفاده از پتانسیل نهادهای فعلی همچون آستان قدس رضوی در توسعه زیر ساختهای گردشگری

-        استفاده از پتانسیل­های بخش خصوصی و به کار­گیری نظریات و تجربیات آنها در حل مسائل و مشکلات فعلی صنعت گردشگری و تدوین سیاست­ها و برنامه­های آینده

-        تغییر نگاه بخش خصوصی نسبت به سرمایه­گذاری در گردشگری و توجه به افق­های بلند مدت

-        توسعه پنجره واحد کسب و کار در مدیریت سرمایه گذاری بخش گردشگری

-        تغییر نگاه بخش خصوصی بر نحوه تامین مالی و بخصوص نسبت به سرمایه­گذاری خارجی

-        تغییر نگاه جامعه میزبان و به عبارتی فرهنگ عمومی نسبت به سرمایه گذاری خارجی

-        تغییر نگاه عاملان اقتصادی و بخش خصوصی در راستای جذب سرمایه­گذاری

-        فرآیندهای صدور مجوز و حل مسائل آن در راستای بهبود فضای کسب و کار

-        ارتقاء بهره­وری سرمایه در صنعت گردشگری

-        توسعه سرمایه­گذاری در بخش نرم افزاری

-        بهبود وضعیت سیاست­گذاری خارجی

-        بهبود رویه­های بانکی

-        تغییر رویه ترتیبات قراردادی با سرمایه­گذاران خارجی

-        تغییر نحوه معرفی و ارائه فرصت­های سرمایه­گذاری

-        تغییر و بهبود تکنولوژی

-        حمایت واقعی از سرمایه­گذاران توسط بخش دولتی

 

 

انتهای خبر

اخبار