بزرگترين مشكل صنايع دستی فقدان واحدهای واسطه ای اقتصادی است

اشتراک گذاری

نامور مطلق در جلسه دبيرخانه سوغات زيارتي در مشهد عنوان کرد که: بزرگترين مشكل صنايع دستي فقدان واحدهاي واسطه اي اقتصادي است. به گزارش میراث آریا ـ معاون صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور با اشاره به اهميت برنامه ريزي ها براي توليد، عرضه، فروش و صادرات صنايع دستي گفت: بزرگترين و مهم ترين مشكل ما در صنايع دستي فقدان واحدهاي واسطه اي اقتصادي است.

به گزارش روابط عمومي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي، بهمن نامور مطلق با بيان اين مطلب در نخستين جلسه دبيرخانه دائمي سوغات زيارتي كه شب گذشته در سالن جلسات اين اداره كل و با حضور مديران بخش دولتي و خصوصي صنايع دستي برگزار شد افزود: مشهد در حوزه هنرهاي سنتي و صنايع دستي خصوصا صنايع دستي مرتبط با سوغات زيارتي داراي اهمميت بسيار بالايي است.

وي با بيان اينكه مشهد مي تواند و بايد به عنوان بزرگترين بازار زيارتي شيعي در دنيا فعاليت كند گفت: اين اصلاً زيبنده و شايسته نيست كه هنرمند شيعه و مسلمان ما در پايتخت معنوي ايران بيكار باشد آن وقت صنايع دستي ديگر كشورها كه توسط هنرمندان غير مسلمان توليد مي شود در ايران عرضه و به فروش برسد.

نامور مطلق گفت: يكي از مهمترين موضوعاتي كه در مشهد وجود دارد و از آن به عنوان يك مزيت مي توان نام برد تراش سنگ هاي قيمتي و نيمه قيمتي است كه خوشبختانه جايگاه بسيار خوبي دارد و به دنبال اين هستيم كه مشهد به عنوان شهر سنگ هاي قيمتي و نيمه قيمتي در جهان به ثبت برسد كه با ثبت جهاني مشهد در اين خصوص مطمئناً سنگ هاي قيمتي و نيمه قيمتي مشهد در دنيا يك برند خواهد شد.

وي با بيان اينكه در اصفهان به عنوان شهر صنايع دستي و تبريز به عنوان شهر فرش در دنيا به ثبت رسيده است اضافه كرد: مشهد نيز به عنوان شهر سنگ هاي قيمتي و نيمه قيمتي در جهان به ثبت خواهد رسيد.

معاون صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور با اشاره به تشكيل دبيرخانه دائمي سوغات زيارتي در مشهد ادامه داد: اين دبيرخانه نقش بسيار زيادي در تسهيل كارهاي مرتبط با توليد، عرضه و صادرات صنايع دستي دارد و البته قرار نيست كار اجرايي كند وتنها سياستگذاري در اين حوزه بر عهده اين دبيرخانه است.

وي ادامه داد: اين دبيرخانه بايد يك دبيرخانه چالاك باشد و با سياستگذاري و برنامه ريزي به تسهيل كارها كمك كند كه در همين ارتباط، رسمي سازي تجارت به منظور جلوگيري از ورود كالاي قاچاق، پيگيري موضوعات حقوقي، گفتمان سازي وبرند سازي، فرهنگ سازي و ... مي تواند از مهمترين برنامه هايي باشد كه اين دبيرخانه بر عهده دارد.

نامور مطلق افزود: اگر بتوانيم مشكلات مربوط به قاچاق كالا و غير ايراني را در بازارهايي مثل مشهد رفع كنيم به طور حتم علاوه بر استان خراسان رضوي ديگر استان هاي كشور خصوصا استان هاي همجوار نيز بسياري از مشكللات شان رفع خواهد شد.

وي در ادامه صحبت هاي خود با اشاره به اهميت سوغات زيارتي گفت: ميتوان رد مشهد با راه اندازي موزه اي به نام موزه سوغات زيارتي به دستيابي به اهداف مورد نظر اين دبيرخانه كمك كرد.

در اين جلسه هم چنين حسين زارع صفت مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي و رئيس دبيرخانه دائمي سوغات زيارتي گفت: بعد از تشكيل دبيرخانه دائمي سوغات زيارت در مشهد شوراي مشورتي نيز تشكيل شد و به نتايج خوبي در اين خصوص رسيديم.

وي گفت: توجه به نقش اقتصاد مقاومتي و نيز جايگاه عرضه سوغات زيارتي از اهميت بالايي برخوردار است و بايد در اين خصوص با توجه به ايجاد دبيرخانه دائمي سوغات زيارت گام هاي مهمي را برداشت.

زارع صفت ادامه داد: مشهد ظرفيت هاي بالايي در عرضه كالايي دارد كه دراين ميان توسعه خوشه اي و توليد خوشه اي و برند سازي نقش مهمي دارند.

وي هم چنين به اهميت فعاليت هاي فرهنگي در حوزه سوغات زيارتي اشاره كرد و افزود: نياز سنجي از زائران و پرهيز از موازي كاري مي تواند در دستيابي به اهداف مهم و تعيين شده كمك فراواني بكند.

مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي هم چنين به سال 2017 ميلادي و انتخاب مشهد به عنوان پايتخت فرهنگ جهان اسلامي اشاره كرد و افزود: اين انتخاب نيز از اهميت بالايي برخوردار است و در حقيقت يك فرصتي است كه بايد از اين فرصت به نحو مطلوب استفاده كرد.

گفتني است در اين جلسه هم چنين تعدادي از مديران بخش دولتي و خصوصي صنايع دستي و رؤساي اتحاديه هاي مربوطه به بيان ديدگاه ها و نقطه نظرات خود پرداختند.

اخبار