افزایش همکاری‌های ایران و آلمان در زمینه توسعه پایدار گردشگری

اشتراک گذاری

افزایش همکاری‌های ایران و آلمان در زمینه توسعه پایدار گردشگری چارچوب همکاری های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و بخش توسعه پایدار گردشگری سازمان همکاری های بین المللی کشور آلمان(GIZ) در قالب بیانیه ای مشترک تدوین شد.

به گزارش میراث آریا، کلوس لنگفلد، کارشناس ارشد بخش توسعه پایدار گردشگری سازمان همکاری های بین المللی کشور آلمان(GIZ)  و رالف وان شافت مشاور ارشد UNDESA  به منشور شناسایی پروژه ها و ارائه مشاوره و با هدف شناسایی و برقراری همکاری فنی در توسعه گردشگری، از دفاتر سازمان میراث فرهنگی، هتلها، اماکن گردشگری، پارکهای ملی، مناظق حفاظت شده، اقامتگاه های طبیعت گردی در استانها سمنان، گلستان، مازندران و شیراز بازدید کردند.

در پایان مأموریت این کارشناسان، چارچوب همکاری های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و سازمان(GIZ) آلمان در قالب بیانیه مشترکی تدوین شد.

این تفاهم در سه بخش مورد تایید دو طرف قرار گرفته است، بخش اول شامل همکاریهای فنی و ارائه خدمات مشاوره ای بین المللی است که براساس آن سازمان GIZ به عنوان یک سازمان دولتی در آلمان آمادگی خود را برای ارائه خدمات مشاوره ای در حوزه های مختلفی همچون ظرفیت سازی و تعیین سیاستها به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام کرد.

در همین راستا و براساس بازدیدهای میدانی صورت گرفته و رایزنی های انجام شده میان دوطرف، طرف آلمانی متعهد شد یک پیشنهاد فنی مشخص را حداکثر تا تاریخ اول دسامبر 2015 برای طرف ایرانی ارسال کند.

در بخش دوم همکاری در مسیر توسعه روابط دو جانبه با بخش ایتکار آب و هوایی بین المللی (ICI) وزارت محیط زیست آلمان مورد تاکید قرار گرفته است، وظیفه اصلی این بخش ارائه کمک های مالی و فنی به پروژه های در حال ساخت مربوط به تغییرات آب و هوایی در کشورهای در حال توسعه، تلاش برای کاهی اثرات منفی این تغییرات و ایجاد انطباق با شرایط جدید آب و هوایی، حفاظت از تنوع زیستی، ارتقاء الگوهای مصرف و پایدار است.

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و GIZ توافق کردند تا با مشارکت بخش محیط زیست جمهوری اسلامی ایران و با هدف اجرای یک پروژه مشترک و با در نظر گرفتن شرایطی که بتواند از حمایت های مالی ICI برخوردار شود را به اجرا درآوردند و پیشنهاد اولیه این پروژه باید قبل از پایان سه ماهه چهارم سال 2015 ارائه شود.

همچنین همکاری مورد نظر باید براساس محور مصرف و تولید پایدار و حفظ تنوع زیستی از طریق طبیعت گردی باشد.

بخش سوم این بیانیه مشترک به ادامه تبادل اطلاعات برای تسهیل در روند همکاری های توسعه گردشگری به صورت دو یا چند جانبه تاکید دارد، دو طرف توافق کردند تا به صورت منظم اطلاعات خود را در خصوص هرگونه نوآوری در هر یک از دو کشور در حوزه توسعه پایدار گردشگری، شرکت در نمایشگاههای گردشگری بین المللی و سایر رویدادهای بین المللی مرتبط با این صنعت یا یکدیگر مبادله کنند.

همچنین مقرر شد گروه GIZ سایر شرکای احتمالی مانند؛ آژانس توسعه فدرال کشور آلمان، دانشگاهها، موسسات آموزشی فعال در زمینه برگزاری دوره های ایجاد ظرفیت، بانکهای فعال در زمینه توسعه و تمامی سازمانهای توسعه دو یا چند جانبه را برای مشارکت در توسعه گردشگری در ایران شناسایی کنند.

اخبار