بازدید ارزیابان یونسکو از بیابان لوت

اشتراک گذاری

دو ارزیاب یونسکو از اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) روز چهارشنبه 29 مهرماه به ایران سفر می کنند تا با رفتن به بیابان لوت شرایط ثبت جهانی این اثر طبیعی را بررسی کنند.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی کشور با اعلام این خبر گفت: پرونده میراث طبیعی بیابان لوت نخستین پرونده میراث طبیعی ایران در یونسکو است که ثبت آن در فهرست میراث جهانی از اهمیت بالایی برخوردار است.

به گفته طالبیان، پرونده ثبت جهانی بیابان لوت می تواند پیشگام ارائه پرونده های طبیعی بیشتر از سوی ایران به یونسکو باشد.

معاون میراث فرهنگی درباره ارزیابی بیابان لوت برای ثبت جهانی گفت: دو ارزیاب از آِ یو سی ان یا اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت که یکی از آن ها اهل کشور نیوزیلند و دیگری ازکشور تونس است، چهارشنبه همین هفته به ایران سفر می کنند تا در بازدید از بیابان لوت به بررسی وضعیت بیابان لوت برای گزارش به یونسکو اقدام کنند.

وی با تاکید بر اینکه پرونده های میراث طبیعی از جمله پرونده بیابان لوت از عرصه و حریم گسترده ای برخوردار هستند گفت: پرونده ثبت جهانی بیابان لوت از نگاه جامعه محلی و جامعه جهانی اهمیت زیادی دارد.

او با اشاره به لزوم بررسی دقیق وضعیت بیابان لوت برای ثبت جهانی از سوی ارزیابان یونسکو افزود: ارزیابان یونسکو از روز چهارشنبه این هفته تا یکشنبه هفته آینده برای بررسی پرونده بیابان لوت به استان های کرمان و خراسان جنوبی سفر می کنند.

به گفته طالبیان، ارزیاب های یونسکو مسئولیت بررسی عرصه و حریم بیابان لوت را بر عهده دارند و باید وضعیت موجود در بیابان لوت را با آنچه در بازدیدهای خود مدنظر قرار می دهند برای یونسکو توصیف کنند.

معاون میراث فرهنگی کشور وظیفه دیگر ارزیابان یونسکو در سفر به بیابان لوت را بررسی ساختار مدیریت محلی و منطقه ای در حفاظت از لوت، وضعیت گردشگری و پایش مداوم کویر لوت، یکپارچگی و انسجام طبیعت منطقه لوت در همکاری دستگاه های مختلف ملی و منطقه ای را ارزیابی و نتیجه بررسی ها را به یونسکو ارایه می کنند.

به گفته محمدحسن طالبیان ارزیاب های نیوزیلندی و تونسی یونسکو از اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت همچنین به بازدید از میراث طبیعی کشور و مناطق تاریخی و فرهنگی می روند و رویدادهای مهم میراث ناملموس ایران و میراث معنوی کشور در برگزاری مراسم ماه محرم را در مناطق مختلف کشور از نزدیک مشاهده می کنند.

دشت لوت منطقه بیابانی بین استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان است. این منطقه کویری کشور که یکی از گرمترین نقاط روی کره زمین است بین دو گسل نهبندان در شرق و نای بند در غرب قرار گرفته است. در حاشیه این نقطه از کره زمین و در دامنه کوه‌های مشرف به دشت لوت آثاری از سکونت انسان از هزاره چهارم پیش از میلاد به دست آمده است. بزرگترین ناحیه جمعیتی بیابان لوت منطقه «شهداد» است که کلوت های آن در جهان شهرت فراوان دارد. پرونده ثبت جهانی بیابان لوت تا پایان بهمن ماه باید نهایی و پس از آن در تیرماه سال آینده در اجلاس سال 2016 یونسکو مطرح شود.

اخبار