احیاء جاده ابریشم ظرفیت های بسیاری در عرصه گردشگری ایجاد می کند

اشتراک گذاری

سلطانی‌فر در دیدار با رئیس دولت منطقه خودمختار اویغوری چین؛ به احیاء جاده ابریشم و ظرفیتهای این جاده تاریخی در صنعت گردشگری اشاره کرد. احیاء جاده ابریشم ظرفیتهای بسیاری را در بخشهای اقتصادی و فرهنگی و به ویژه در عرصه گردشگری برای کشورهای این مسیر ایجاد می کند، در سازمان میراث فرهنگی اقدامات پژوهشی و علمی در رابطه با این جاده و ثبت آن در یونسکو انجام شده است و این آمادگی از سوی ایران وجود دارد که پروژه ثبت جهانی جاده ابریشم به صورت مشترک تهیه شود.

به گزارش میراث آریا ـ مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دیدار با شهرت ذاکر رئیس دولت منطقه خودمختار اویغوری چین و هیات همراه، با اشاره به سوابق دیرینه همکاری ایران و چین در زمینه‌ها مختلف، گفت: با توجه به روابط گرمی که دو کشور پس از انقلاب اسلامی در همه مقاطع داشته اند، امیدوارم در فصل جدیدی که پس از توافق وین آغاز شده است، روابط ایران و چین گسترده تر و عمیق تر شود.

معاون رئیس جمهور در ادامه به رشد اقتصادی چین در دو دهه گذشته اشاره کرد و افزود: چین در بخش گردشگری یکی از مهمترین کشورهاست چراکه سالیانه بیش از صد میلیون چینی از سایر کشورها دیدن می کنند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصریح کرد: سیاستهای دولت کنونی ایران در زمینه توسعه گردشگری و جذب گردشگر خارجی با سرعت در حال پیگیری است، چین در این حوزه هم برای ما اهمیت دارد و امیدواریم بتوانیم سالیانه میزبان گردشگران چینی بیشتری باشیم.

سلطانی فر گفت: در بخش جاذبه های فرهنگی، تاریخی، مذهبی و زیارتی، ایران می تواند مورد توجه گردشگران مسلمان چینی قرار بگیرد و در  راستای این هدف، ما به دنبال ایجاد امکانات متناسب با خواسته های گردشگران چینی هستیم.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: رویکرد ما، تبدیل ایران به کانون گردشگری حلال برای تمامی مسلمانان جهان است و در این راستا کشور چین و به ویژه مناطق مسلمان نشین این کشور می تواند مفید و موثر باشد.

وی اضافه کرد: ایجاد پروازهای مستقیم بین ایران و مناطق مسلمان نشین چین و فعالتر کردن رفاتر خدمات مسافرتی باید مورد توجه قرار گیرد، همچنین زمینه فعالیت و همکاری بین بخشهای مربوط به موزه ها و حفظ اماکن تاریخی وجود دارد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: با توجه به اینکه چین و ایران دو قدرت برتر صنایع دستی در دنیا هستند، همکاری در انتقال تجربه و افزایش سطح کیفی صنایع دستی می تواند در سطح گسترده‌تری ادامه داشته باشد.

سلطانی‌فر در ادامه به اهمیت احیاء جاده ابریشم اشاره کرد و گفت: استفاده از ظرفیتهای این کمربند اقتصادی و فرهنگی برای همه کشورهایی که در این مسیر قرار دارند سودمند است و جمهوری اسلامی ایران آمادگی هرگونه همکاری در زمینه احیاء جاده ابریشم را دارد.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: احیاء جاده ابریشم ظرفیتهای بسیاری را در بخشهای اقتصادی و فرهنگی و به ویژه در عرصه گردشگری برای کشورهای این مسیر ایجاد می کند، ما در سازمان میراث فرهنگی اقدامات پژوهشی و علمی در رابطه با این جاده و ثبت آن در یونسکو انجام داده ایم که آمادگی داریم این پروژه را به صورت مشترک ادامه دهیم.

وی افزود: نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران هر ساله در ماه فوریه برگزار می شود و ما انتظار داریم فعالان عرصه گردشگری چین و به ویژه دست اندرکاران گردشگری منطقه مسلمان نشین اویغوری شین جیانگ، حضور گسترده ای در این نمایشگاه داشته باشند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین بر گسترش ارتباطات بین چین و ایران، تاکید کرد و گفت: ارتباطات هوایی بین مناطق مختلف ایران و منطقه مسلمان نشین اویغوری باید افزایش پیدا کند، در حال حاضر ارتباط ریلی بین دو کشور ایجاد شده است اما باید مسیرهای نزدیکتری را فراهم کرد.

سلطانی فر در ادامه به معرفی اصفهان و تبریز به عنوان شهرهای جهانی صنایع دستی و فرش اشاره کرد و ادامه داد: ایران در زمینه صنایع دستی دارای ظرفیتها و توانمندی های بسیاری است و امیدواریم همکاری های ما با چین در این حوزه گسترش یابد.

وی با اشاره به سفر رئیس جمهور چین در ماههای ابتدایی سال 2016 به کشورمان، گفت: این سفر فرصت خوبی است که همکاری ها در حوزه های مختلف گسترش پیدا کند و اسنادی که در این سفر مبادله خواهد شد می تواند زمینه حضور سرمایه گذاران و گردشگران چینی در ایران را فراهم کند.

معاون رئیس جمهور در پایان گفت: گردشگری ایران یکی از حوزه هایی است که در فضای پس از تحریم به سرعت توسعه می یابد و این فرصت خوبی است که علاوه بر گردشگران، سرمایه گذاران چینی هم در این عرصه حضور داشته باشند.

توسعه گردشگری، مناسبات ایران و چین را گسترش می دهد

در ادامه این دیدار، شهرت ذاکر رئیس دولت منطقه خودمختار اویغوری شین چیانگ با تاکید بر اهمیت احیاء جاده ابریشم، گفت: احیاء جاده ابریشم، بیشترین نفع را برای کشورهایی که در این مسیر هستند دارد.

وی ادامه داد: ما تلاش می کنیم با توسعه گردشگری، مناسبات بین دو کشور را افزایش دهیم، این در حالی است که پس از رفع تحریم ها، فرصت طلایی برای تقویت مناسبات دو کشور و توسعه روابط ایجاد می شود.

ذاکر با تاکید بر توسعه گردشگری بین ایران و منطقه مسلمان نشین اویغوری چین، اضافه کرد: دولت مرکزی چین هم ایران را به عنوان مقصد مهم گردشگری مورد توجه قرار داده است.

رئیس دولت منطقه خودمختار اویغوری با اعلام آمادگی نسبت به اجرای پروژه‌های گردشگری با ایران، یادآور شد: در دیداری که روز گذشته از شهر مشهد داشتیم، چند شرکت ایرانی با سرمایه گذاران ما برای احداث هتل 5 ستاره در تهران و مشهد به توافق رسیدند.

وی برقراری پرواز مستقیم را یکی از مهمترین راهکارهای توسعه گردشگری بین مناطق مختلف ایران و چین دانست و افزود: امیدواریم با سرمایه گذاری‌هایی که از سوی سرمایه گذاران دو کشور صورت می گیرد، پرواز مستقیم به زودی برقرار شود.

ذاکر در پایان تصریح کرد: چین آمادگی دارد در زمینه توسعه گردشگری و صنایع دستی با ایران همکاری های گسترده داشته باشد.

یادآور می‌شود، مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری، محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی، بهمن نامورمطلق معاون صنایع دستی، یدالله جعفری مدیرکل حوزه ریاست، حمید ضیائی پرور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان و همچنین پنگ سن سفیر چین در ایران، جنگ گیانگ معاون دبیرکل دولت منطقه خودمختار اویغوری شین چیانگ چین، علی عبدالحمید مدیرکل امور بین الملل و چینی های خارج از کشور منطقه خودمختار اویغوری،هه ای مینگ مدیرکل امور بازرگانی منطقه خودمختار اویغوری و الهام سابر شهردار ارومچی در این دیدار حضور داشتند.

اخبار