پروفسور جعفری در پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی: لازم است صاحب‌نظران فکری و کارگردانان عملی حوزه گردشگری گرد هم آیند

اشتراک گذاری

پروفسور جعفر جعفری از بزرگترین صاحب‌نظران حوزه گردشگری در جهان است. وی دارای مدرک دکترای انسان‌شناسی از دانشگاه مینسوتای امریکا و دکترای افتخاری دانشگاه دو له ایلز بالرزاسپانیاست. وی در سال 2005 برنده جایزه اولیس از سازمان جهانی گردشگری (WTO)  شده و در حال حاضر به عنوان استاد مدعو دانشگاه‌های دو الگارو پرتغال، لولئو سوئد، سان یات-سن چین و عضو هیئت علمی مدرسه مدیریت هتلداری دانشگاه ویسکانسن اسکات شهر منومونی امریکا و همچنین مشاور و رایزن چندین آژانس بین المللی همچون سازمان جهانی گردشگری (WTO) و بانک توسعه قاره امریکا فعالیت می‌کند.

وی بنیانگذار و سردبیر بخش «تکنولوژی اطلاعات و گردشگری» انتشارات کاگنیزنت امریکا، بنیانگذار «آکادمی بین المللی مطالعات گردشگری» هنگ‌کنگ و سردبیر «دائره المعارف گردشگری» انتشارات راتلج نیز هست. آثار وی در این حوزه، در بیشتر مقالات و کتاب‌های معتبر گردشگری به عنوان منبع مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی که چند روزی را به بهانه سخنرانی در همایش ملی «فرهنگ ،هویت شهری و گردشگری» در مشهد به سر می‌برد صبح امروز دوشنبه 27 اردیبهشت ماه با حضور در پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی مشهد از این مرکز بازدید و از نزدیک با اهداف، فعالیت‌ها و سوابق پژوهشی و آموزشی این پژوهشکده آشنا شد.

 

به گزارش پزوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی پروفسور جعفری در نشستی مشترک با مدیران، اعضا هیات علمی و پژوهشگران این پژوهشکده گفت: باید بتوانیم صاحب‌نظران فکری و کارگردانان عملی حوزه گردشگری را گرد هم آوریم.

عضو هیات علمی مدرسه مدیریت هتلداری دانشگاه ویسکانسن اسکات آمریکا گفت: صنعت گردشگری همیشه روی پای خودش بوده  و با آزمون و خطا مسیر پیشرفت خود را طی کرده‌است. گاهی هزینه‌هایی برای عدم علم و عدم آگاهی خود پرداخته و گاهی بی هدف دست به اقداماتی زده‌است. از سوی دیگر دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها نیز مسیر خودشان را طی کرده‌اند و این دو به مثابه دو رودخانه خیلی قدرتمند هستند که در کنار هم پیش می‌روند و هیچ وقت به هم نمی‌رسند. بهترین کاری که ما می‌توانیم انجام دهیم این است که بین این دو رودخانه پل بزنیم.

سردبیر «دائره‌المعارف گردشگری» تاکید کرد: این فرآیند بسیار مهم و در عین حال دشوار است.

وی با تاکید بر این که گردشگری صنعتی علمی و عملی است، ادامه داد: انجام یک کار پژوهشی و اتمام رساله و قراردادن آن در قفسه‌ی کتاب‌ها دردی از صنعت گردشگری دوا نمی‌کند.

وی همچنین گفت: پژوهشگران حوزه گردشگری باید اشکالات این صنعت را با تحقیق و بررسی پیدا کرده و راهکارها را به زبان ساده در اختیار رهبران صنعت توریسم کشور قرار دهند.

بنیانگذار و سردبیر بخش «تکنولوژی اطلاعات و گردشگری» آمریکا تاکید کرد: ساده‌سازی زبان یکی از مسائلی است که محققان و پژوهشگران باید یاد بگیرند تا بتوانند با بخش صنعت ارتباط سازنده برقرار کنند.

وی گفت: اساتید دانشگاهی گردشگری برای ساده‌سازی مفاهیم علم توریسم نیازمند نگاه ژورنالیستی هستند.

وی همچنین گفت: منابع اطلاعاتی بی شماری وجود دارد که به رایگان از طریق اینترنت در دسترس است. پیشنهاد من به محققان این است: اول بخوانید، دوم بخوانید و سوم بیشتر بخوانید.

وی گفت: اگر دانشجو تشنه علم و دانستن نباشد به درد کار پژوهشی نمی‌خورد و تشنگی برای علم چیزی است که نمی‌توان آن را آموزش داد.

وی انجام مطالعات اجتماع‌محور و رفتارشناسی جوامع هدف گردشگری در پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی را اقدامی مثبت و جدید ارزیابی کرد و افزود: بخش بیشتر مطالعات دانشگاهی در حال حاضر بر گردشگر و نیازها و مطالبات او متمرکز است و متاسفانه در این میان جامعه میزبان اغلب فراموش می‌شود در حالی که بدون محبت جامعه میزبان، گردشگر تمایلی برای ماندن در مقاصد گردشگری نخواهد داشت.

پروفسور جعفری از رشد روزافزون توریسم مذهبی در جهان و مطالعات رو به رشد در این بخش خبر داد و گفت: لازم است گردشگری مذهبی در چهارچوبی علمی و فارغ از محدودیت‌های ملی، شخصی و حتی مذهبی مورد پژوهش و بررسی قرار بگیرد.

بنیانگذار «آکادمی بین‌المللی مطالعات گردشگری» هنگ‌کنگ در بخش دیگری از سخنان خود گفت: گردشگری الویت اقتصاد کشور نیست.

وي با اشاره به اينكه گردشگری تنها صنف صلح‌پرست است بيان كرد:  ما معمولا در این حوزه تخصصی  بيش از نيرويی كه احتياج داريم، پژوهشگر تعليم مي‌دهيم اما دقيقا نمي‌دانيم چه تعداد پژوهشگر در سطوح بالاتر نياز داريم.

وی با بیان این که صاحبنظران و سیاستمداران کلان کشور با گردشگری آشنا نیستند، گفت: یکی از وظایف پژوهشگران حوزه گردشگری در ایران این است که در این زمینه به سیاستمداران آگاهی فکری بدهند. در آن صورت شاهد سیاستگذاری‌های بهتری در زمینه گردشگری خواهیم بود.

وی با تاکید بر این که تصور سیاستمداران در خصوص گردشگری باید اصلاح شود، گفت: تا زمانی که این اتفاق نیفتد سیاست پیوسته‌ای در خصوص گردشگری در کشور نخواهیم داشت.

 

انتهای خبر

اخبار