عضو هیات علمی پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی: در کابرد تحلیل فازی در تحقیقات علوم اجتماعی اشکالات و خطاهایی وجود دارد که باید اصلاح شود

اشتراک گذاری

عضو هیات علمی گروه جامعه‌شناسی پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب‌اسلامی بعد از ظهر روز گذشته به بحث و گفت و گو پیرامون «تحلیل فازی در برابر تحلیل رگرسیون» و پرسش و پاسخ در خصوص کاربردهای این دو سیستم در علوم‌اجتماعی پرداخت.

به گزارش خبرنگار پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی، دکتر محمدرضا طالبیان در این نشست که در سالن شورا پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی برگزار شد با اشاره به انجام یک تحقیق یک ساله بر روی مقاله‌ای به همین موضوع توضیح داد: تحلیل فازی به مدت چنددهه است که در علوم‌مهندسی و تجارت کاربرد داشته و برای اولین بار با چاپ کتابی از چارلز ریگین به تحقیقات علوم اجتماعی راه پیدا کرده‌است.

وی با بیان این که کاربردهای تحلیل فازی در تحقیقات علوم‌اجتماعی با کاربرد این تحلیل در سایر علوم کاملا متفاوت است، افزود:  تاکنون دست‌کم 15 تحقیق تجربی در حوزه تحلیل فازی در ایران به انجام رسیده‌است.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد که در برخی از این تحقیقات خطاهایی در به کارگیری تحلیل فازی وجود دارد که اگر آنها را گوشزد نکنیم تداوم پیدا کرده و به صورت الگوهای غلط در تحقیقات بعدی ادامه پیدا می‌کند.

وی با بیان این که تحلیل فازی کمتر از یک دهه است که در تحقیقات علوم اجتماعی در ایران مورد استفاه قرار می‌گیرد، افزود: با توجه به این زمان اندک بروز چنین خطاهایی طبیعی است.

وی پیروی از مدهای روش‌شناختی را یکی از معضلات موجود در تحقیقات علوم اجتماعی عنوان کرد و گفت: با مطرح شدن هر روش جدید باید بررسی کرد که اساسا این روش در راستای چه اهدافی مطرح شده و چه نیازهایی را می‌تواند برطرف کند که روش‌های قبلی پاسخگوی آنها نبوده‌اند.

 

انتهای خبر

اخبار