اگر به زیرساخت‌های گردشگری توجه نشود تمایل به سفر و گردشگری کاهش خواهد یافت

اشتراک گذاری

معاون پژوهشی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی گفت: اگر روند گردشگری بین‌المللی با همین شکل پیش رود، نمی‌توان آینده روشنی را برای ایران پیش‌بینی کرد.

به گزارش پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی به نقل از ایسنا، مژگان عظیمی هاشمی،  ۷ خرداد ماه در همایش ملی رسانه و گردشگری در خصوص رتبه ایران در بین ۱۸۱ کشور دنیا، گفت: رتبه ایران در زمینه تاثیر گردشگری ایران در موضوع اشتغال ۱۳۶، در زمینه سرمایه‌گذاری ۱۴۶، اما در زمینه سایت‌‌های جهانی میراث فرهنگی جز ۹ کشور برتر جهان است.
وی همچنین در خصوص اثرات اقتصادی توریسم، عنوان کرد: اگر روند گردشگری بین‌المللی با همین شکل پیش رود، نمی‌توان آینده روشنی را برای ایران تصور کرد و  اگر به زیرساخت‌های گردشگری توجه نشود تمایل به سفر و گردشگری کاهش خواهد یافت.
عظیمی هاشمی با مقایسه بخش گردشگری ایران در بین ۱۴۰ کشور در سال‌های مختلف عنوان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد ایران در سال۲۰۱۲ در بین ۱۴۰ کشور رتبه چهاردهم٬ در سال ۲۰۱۳ رتبه نود‌وهشتم و در سال ۲۰۱۴ رتبه نود و هفتم را داشته اشت.
وی ادامه داد: همانگونه که آمار نشان می‌دهد گردشگری در سال ۹۳ کاهش زیادی داشته است تا آنجا که میزان افرادی که برای گردشگری به ایران آمده‌اند بسیار کمتر از کسانی است که از ایران به عنوان گردشگر به کشورهای دیگر رفته‌اند.
عظیمی هاشمی درباره برند گردشگری ایران در بین کشورهای جهان تصریح کرد: در سال۲۰۰۹ ایران جایگاه هفدهم را در بین کشورهای دیگر داشت و بعد از ایران کشورهای سومالی٬ پاکستان و افغانستان قرار داشتند که این آمار نشان از جایگاه پایین شناخت برند‌های گردشگری که در بین کشورهای دیگر است.
وی در این زمینه افزود: باید سعی کنیم تا برند سازی قوی داشته باشیم تا آنجا که یک گردشگر از فردی که شناختی نسبت به آن منطقه نداشته است به یک مبلغ برای ترویج آن منطقه به دیگران تبدیل شود.
وی انگاره را در بین دیگر حواس انسانی در حوزه گردشگری مهم دانست و افزود: دنیای اطراف ما عبارت است از واقعیت‌های عینی و تصویری که در ذهن ما شکل میگیرد؛ برداشت‌ها و افکار هیجانی و عاطفی یک فرد نسبت به اطرافش بستگی به انگاره‌های آن فرد دارد نه صرفا آنچه که می‌بیند.
او سفر و گردشگری در یک مکان را چند مرحله‌ای دانست و گفت: احساس نیاز به سفر اولین گام برای شروع گردشگری و سفر است و مهمترین موضوع بعد از احساس سفر انتخاب مکان با توجه به اطلاعاتی که به دست می‌آید است که رسانه‌ها در انتقال اطلاعات نقش بسیار مهمی دارند.
وی ادامه داد: بعد از انتخاب مکان فرد خود را برای سفر آماده می‌کند و آنچه که در پایان سفر مهم است ارزیابی از سفر و مکان است که اگر فرد حس مثبتی نسبت به آن سفر داشته باشد سبب می‌شود تا دوبار آن مکان را برای سفر انتخاب کند.
وی با بیان موضوع مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام  در سال ۲۰۱۷گفت: تبدیل مشهد به پایتخت معنوی جهان اسلام در جذب گردشگر بسیار مهم پیش بینی شده است و فرصتی برای ارتقاء جایگاه مشهد در بین شهر‌های زیارتی و اسلامی است.

انتهای خبر

اخبار