يک شنبه# #،# #04# #تیر# #1396

مدیرگروه جامعه‌شناسی پژوهشگده گردشگری جهاددانشگاهی استان: اولین و جامع‌ترین پیمایش رفتارشناسی گردشگری ایران انجام می‌شود

اشتراک گذاری

مدیرگروه جامعه‌شناسی پژوهشگده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: پیمایش ملی ارزش‌ها، نگرش ها و رفتارشناسی گردشگری ایران برای اولین بار در کشور به تمامی حوزه‌ها و ابعاد گردشگری در کشور می‌پردازد.

حامد بخشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان، اظهار کرد: این پیمایش به سفارش سازمان برنامه و بودجه کشور انجام می شود و گردآوری داده های آن در تیرماه اجرا و تا آخر شهریور ماه نتایج آن مشخص خواهد شد.

مسوول پیمایش ملی ارزش‌ها، نگرش‌ها و رفتارشناسی گردشگری ایران عنوان کرد: این پیمایش در دو بخش مردم ایران و گردشگران خارجی انجام می‌گیرد که در آن نگرش و رفتار سفر مردم ایران و نیز گردشگران خارجی در ایران بررسی می‌شود. برخی متغیرهای پیمایش شامل نوع سفر، میزان هزینه‌کرد در بخش‌های مختلف زنجیره گردشگری، نوع اقامتگاه مورد استفاده، وسیله سفر و همچنین شامل متغیرهای ذهنی نظیر رضایت و ارزیابی آنان از خدمات دریافت شده، رابطه آنان با خدمات‌رسانان گردشگری و مردم محلی و انگیزه آنان از سفر می‌شود.

عضو هیات علمی پژوهشگده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی افزود: در سطح گردشگران خارجی نیز نگرش گردشگران از سفر به ایران، میزان تغییر نگرش آنان، رضایت‌مندی و اماکنی که مورد بازدید قرار گرفته است، سوال و بررسی می‌شود.

وی نمونه آماری گردشگران داخلی را 5 هزار نفر از تمام 31 استان و نمونه گردشگران خارجی را 1000 نفر از پایانه‌های ورودی کشور برشمرد و افزود: در گردآوری داده‌ها از پرسشگران محلی استفاده خواهیم کرد و برای این منظور در اواخر ماه رمضان کارگاه آموزشی برای سرپرسشگران تمامی استانها در شهر مشهد برگزار خواهیم کرد.

بخشی در رابطه با فرآیند شکل‌گیری این پیمایش گفت: پس از تهیه طرح اولیه، مذاکرات مفصلی با معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی وقت انجام گرفت و نظرات آنها در این طرح اعمال شد تا یافته‌های این طرح مناسب نیازهای آنان به عنوان متولی گردشگری کشور باشد. با این حال، این سازمان به دلیل فقدان بودجه، حاضر به تامین هزینه پیمایش نشد. در نهایت سازمان برنامه و بودجه کشور تامین مالی این طرح را متقبل شد و این پیمایش با بودجه 4 میلیارد ریال از سال 1394 آغاز شد.

مسوول پیمایش ارزش‌ها، نگرش‌ها و رفتارشناسی گردشگری ایران ادامه داد: فاز مطالعاتی و عملیاتی این پیمایش با مطالعه تمامی طرح‌ها و انتشارات پژوهشی داخلی و خارجی در دسترس در حوزه رفتار گردشگری در طول دو سال انجام شد و اکنون پرسشنامه این طرح، آماده برای گردآوری داده‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: اگر این پیمایش تداوم سالانه و یا دوسالانه داشته باشد، می‌توانیم داده‌های بسیار خوبی را در طول زمان از نگرش و رفتار ایرانیان و گردشگران خارجی گردآوری کنیم که مبنای سیاست‌گذاری‌های کلان کشوری در این زمینه قرار گیرد.

مدیرگروه جامعه شناسی پژوهشگده گردشگری جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه تاکنون پیمایشی با این جامعیت در زمینه گردشگری کشور انجام نشده است، گفت: این پیمایش برای اولین بار در کشور به تمامی حوزه‌ها و ابعاد گردشگری در ایران می‌پردازد. البته پیمایش‌هایی درباره رضایت‌مندی از حوزه حمل و نقل یا جاذبه‌های یک شهر انجام گرفته اما به این شکل جامع و تفصیلی نبوده است.

بخشی با تاکید بر این که این پیمایش برای سیاست‌گذاری حوزه گردشگری اساسی است، افزود: از آنجا که در این طرح ترجیحات مردم در بخش‌های مختلف زنجیره خدمات گردشگری سنجیده می‌شود، می‌تواند مبنایی برای هر گونه توسعه خدمات در صنعت گردشگری کشور قرار گیرد.

وی بیان کرد: ما پیشنهادهایی برای پیوست‌های استانی این پیمایش نیز فراهم کردیم و به 10 استان کشور ارائه کردیم. در این پیوست‌ها، رفتارها و ترجیحات گردشگران ورودی استان سنجیده می‌شد که می‌توانست داده‌های پایه‌ای برای سند راهبردی گردشگری استان قرار گیرد. با این حال، اگرچه تمامی استانها اهمیت این یافته‌ها را قبول داشتند، ولی هنوز هیچ کدام برای اجرای آن قدم پیش نگذاشته اند. وی افزود تاکنون پیشنهاده این پیمایش به استان‌های خراسان رضوی، قم، خراسان شمالی، گلستان، چهارمحال و بختیاری، اذربایجان غربی و شرقی و اردبیل ارائه شده است.

بخشی با اشاره به استفاده از نرم‌افزارهای پرسشگری در اجرای طرح گفت: گردآوری داده‌های این طرح با استفاده از فرم‌های الکترونیکی انجام می‌شود که با استفاده از آنها می‌توان از تکمیل داده‌ها در مکان و زمان تعیین شده اطمینان حاصل کرد. همچنین طراحی نرم افزار گردآوری داده‌های این پرسشنامه به گونه‌ای است که امکان جا انداختن برخی از سوالات از سوی پرسشگر وجود ندارد و این امر صحت و داده‌ها را به میزان زیادی افزایش می‌دهد.

اخبار