سه شنبه# #،# #09# #آبان# #1396

عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی: دولت علاوه بر ارایه تسهیلات، زیرساخت‌های توسعه را بهبود بخشد

اشتراک گذاری

عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی تصریح کرد: مشکل اصلی ما فقط تسهیلات و پول داشتن نیست بلکه دغدغه اصلی بازار است که نمی‌تواند بستر مناسب برای مصرف را ایجاد کند. دولت علاوه بر ارایه تسهیلات، سهم بسیاری از فعالیت‌های خود را می‌تواند صرف بهبود و توسعه زیرساخت‌ها و مشکلات اجرایی بنگاه‌های کوچک کند.

جواد براتی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص تسهیلات ارایه شده برای ایجاد اشتغال روستایی و برنامه فراگیر اشتغال وزارت تعاون اظهار کرد: فرآیند اجرایی ارائه تسهیلات امری مهم است. در موارد گذشته نیز ارایه این تسهیلات فرآیند خاصی داشت و گاهی چند سال زمان می‌برد.

وی با اشاره به بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس در این خصوص تصریح کرد: این مرکز نیز عنوان کرده که در ارایه چنین تسهیلاتی انحرافات قابل توجهی را می‌توان مشاهده کرد.

عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی ادامه داد: همچنین وجود این انحرافات و دیر رسیدن تسهیلات به دست بنگاه‌های اقتصادی نیز امری مهم است که البته تاثیر بسزایی در اشتغال‌زایی نیز ایجاد نمی‌کند.

براتی با بیان اینکه موضوع آموزش نیز در ارایه تسهیلات امری مهم است، عنوان کرد: ارایه این تسهیلات نیز دوره‌های آموزش خاص خود را طلب می‌کند اما در حال حاضر مشخص نیست این دوره‌ها نتیجه‌بخش خواهد بود یا خیر.

وی با بیان اینکه این امر سبب می‌شود تفاوت بین شکل ارایه تسهیلات این دوره‌ با دوره‌های قبل مشهود شود، خاطرنشان کرد: معمولا دولت زمانی که به طور مستقیم وارد این مقوله شود، انحرافات و خطراتی وجود خواهد داشت.

عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی افزود: زمانی که دولت پول، وام یا سرمایه را به طور مستقیم در اختیار افراد قرار می‌دهد، معمولا این اقدامی تورم‌زا تلقی می‌شود و به نتیجه‎ای که مدنظر است، نخواهد رسید.

براتی تاکید کرد: اما دولت اگر به صورت غیر مستقیم وارد حل مشکلات شود و دغدغه‌های اصلی بنگاه‌های اقتصادی از جمله گرفتن مجوزات لازم و لحاظ کردن زیرساخت‌ها و روند قانونی برای گرفتن تسهیلات را در نظر بگیرد، به نتیجه‌ای مطلوب دست پیدا خواهد کرد.

وی بیان کرد: مشکل اصلی ما فقط تسهیلات و پول داشتن نیست بلکه دغدغه اصلی بازار است که نمی‌تواند بستر مناسب برای مصرف را ایجاد کند. دولت علاوه بر ارایه تسهیلات، سهم بسیاری از فعالیت‌های خود را می‌تواند صرف بهبود و توسعه زیرساخت‌ها و مشکلات اجرایی بنگاه‌های کوچک کند.

اخبار