پنج شنبه# #،# #03# #اسفند# #1396

جایگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی در کلانشهر مشهد کجاست؟!

اشتراک گذاری

"جایگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی در کلانشهر مشهد کجاست؟!" عنوان یادداشتی است که معصومه توانگر؛ عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی درباره اهمیت جایگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی نگاشته و در اختیار سایت پژوهشکده قرار داده است؛ متن کامل یادداشت را می توانید در ادامه بخوانید:


انتشار نقشه گردشگری ایران که توسط پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی تهیه شده است و متن خبری که اشاره به فقدان تصویری از شهر توس و آرامگاه فردوسی در این نقشه دارد،  فرصتی بود برای حساس کردن اذهان عمومی نسبت به مغفول ماندن جایگاه فردوسی در خراسان و از این حیث، این حساسیت را  وامدار رسانه ایم. حکیم ابوالقاسم فردوسی، حماسه سرای ایرانی، سال هاست که در برنامه ریزی ها و سیاستگذاری های کلان و محلی استان خراسان رضوی و کشور عزیزمان ایران، مورد غفلت قرار گرفته است. شاید این گونه اقدامات به حساس شدن رسانه ها و مردم و تاثیر بر نهادهای تصمیم گیر بیانجامد که ظاهرا این اتفاق مبارک افتاده است. به نظر می رسد باید از شعار دادن های بدون ضمانت اجرایی گذر کرد و واقع گرایانه با این مساله روبرو شد. آرامگاه و سایت فرهنگی توس زمانی به نقشه خراسان رضوی اضافه خواهد شد، که آباد و شکوفا باشد. آنچه که امروز شاهد آن هستیم، نه در شان این شاعر و حکیم بلند آوازه است و نه در شان مردم خراسان.
 توس زمانی آباد خواهد شد که تمامی دست اندرکاران و متولیان توسعه ی آن دغدغه ی توس را داشته باشند و تنها به تشکیل کمیته ها، جلسات راهبردی و اسناد توسعه ی بدون ضمانت اجرایی اکتفا نشود.  توس زمانی آباد خواهد شد که نگاه منفعت طلبانه ی بخشی از پیکر بی رمقش برداشته شود و پویایی و رونق آن تنها هدف توسعه ی این سایت تاریخی – فرهنگی باشد. توس زمانی رونق و شکوفایی خواهد یافت که، مصوبات کمیته ی نجات توس اجرا شود و راه فراری بر زمین خواران و بهره برداران غیر مجاز این محدوده باز نباشد. آیا واقعا اینگونه است؟  آیا طرح های متعددی که توسط مشاورین متعدد طی سالهای گذشته برای شهر توس تهیه شده، اجرا شده است؟ آیا موانع اجرایی آن رفع شده و یا همچنان در هاله ای از ابهام است؟ مشاهدات عینی اهل علم و قلم و اندیشه، خلاف چنین ادعاهایی را ثابت می کند.
شهر توس زمانی آباد و شکوفا خواهد شد که تلاش و همت والای پژوهشگران و ایده پردازان حوزه گردشگری در برقراری ارتباط و ارائه نتایج تحقیقات و پژوهش ها، به اقدام عملی توسط متولیان امر بیانجامد و نه صرفا به برگزاری جلسات در اتاق های فکر، تولید خبر و عکس و تصویر و نهایتا فراموشی موضوع.  داستانی که سالهاست در مواجهه با دستگاههای اجرایی مربوطه با آن مواجهیم. 
زایران و گردشگران مشهد شیشلیک شاندیز را خوب می شناسند. در سال های اخیر برای ثبت ملی شیشلیک تلاش های بسیاری صورت گرفت و نتیجه نیز داد. ازین بابت خرسندیم، اما ظاهرا اهمیت شهر تاریخی توس و مقام و جایگاه حکیم فردوسی در اولویت های بعدی قرار گرفته است.  چنین به نظر می رسد که گردشگران مشهد لذت را در شناخت فرهنگ نمی دانند. فردوسی را نمی شناسند. شهر توس جذابیتی برای گردشگر مشهد ندارد . البته در این خصوص مقصر آنها نیستند، بلکه محصولی که به آنها ارائه داده ایم، محصول کاملی نبوده است. 
پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی مشهد، با نگاهی مبتنی بر آگاهی و دانش، با رویکردی متفاوت به فضای شهر مشهد به عنوان یک مقصد گردشگری می اندیشد .سعی پژوهشگران این مجموعه ی علمی بر اینست که مشهد را آنگونه که هست نشان دهند تا کمبودها احساس شود. جامعه حساس و تقاضا مند شوند و احساس نیاز کند. تنها در این صورت است که می توان گام های بعد را در جهت توسعه گردشگری این شهر برداشت و تصویر جامع و کاملی از مقصد گردشگری " کلان شهر مشهد" ارائه داد.

اخبار