شنبه# #،# #01# #اردیبهشت# #1397

عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی استان: گردشگری صنعتی در دل 12 فعالیت اقتصادی

اشتراک گذاری

عضو هیات علمی گروه اقتصاد گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی استان گفت: گردشگری صنعتی است که در دل 12 فعالیت اقتصادی قرار دارد.
 
به گزارش واحد اطلاع رسانی پژوهشکده گردشگری به نقل از  ایسنا، دکتر جواد براتی در دومین سمینار زیارت نوروزی که در پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی استان برگزار شد، اظهار کرد: همه هزینه‌هایی که برای سفر صورت می‌گیرد در مقصد پرداخت نمی‌شود بلکه بخشی از آنها در مبدا است، لذا در گردشگری بخشی از هزینه‌ها پنهان است که در درون فعالیت‌های مختلف اقتصادی قرار می‌گیرد.
 
وی با بیان اینکه سخت شدن محاسبه هزینه‌های سفر موجب شد تا حساب‌های اقماری مبنای محاسبه قرار گیرد، خاطرنشان کرد: کشور کانادا 30 سال قبل از این شیوه استفاده کرد، در همین راستا سال 1387 نیز در کشورمان برای کاربرد حساب‌های اقماری شورایی تشکیل شد که بعد از ده سال به نتیجه نرسید.
 
عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی استان  ادامه داد: سال گذشته معاون رییس جمهور در شورای عالی میراث فرهنگی مصوب کرد تا سال 97 حساب‌های اقماری تهیه شود که البته به نظر نمی‌رسد این اقدام تا پایان سال انجام گیرد.
 
وی گفت: تهیه حساب‌های اقماری در سطح ملی کمک چندانی به ما نخواهد کرد باتوجه به اینکه در حال حاضر این حساب‌ها در سطح منطقه‌ای مورد نیاز است و در سطح استان و مشهد باید این محاسبه انجام گیرد، اما هنوز احساس نیاز صورت نگرفته است تا آمار دقیقی برای شهر و استان ما تهیه شود.
 
براتی درباره ویژگی‌های حساب‌های اقماری گفت: در حساب‌های غیراقماری آمار مسافران در مبادی مختلف ورودی، مراکز اقامتی و گردشگری با یکدیگر مرتبط نیست اما در حساب‌های اقماری این ارتباط به طور کامل وجود دارد.
 
وی اضافه کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های حساب‌های اقماری مداوم بودن آنهاست، این آمارها نباید مقطعی باشند، همچنین باید اشاره کرد که آمار در حساب‌های اقماری با آمار جهانی منطبق و دارای ارتباط است.
 
عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی استان گفت: در این زمینه می‌توان به کشور اسپانیا اشاره کرد که از طریق کنترل‌های شهری، پیمایش و سرشماری هر سه ماه یکبار در سطح منطقه ای و ملی آمارگیری می‌کند. 


انتهای پیام

اخبار