شنبه# #،# #01# #اردیبهشت# #1397

مسئول پیمایش ملی گردشگری ایرانیان: مشهد مقصد 21 درصد سفرها در طی یک سال اخیر

اشتراک گذاری

مسئول پیمایش ملی گردشگری ایرانیان گفت: طبق پژوهشی که انجام گرفت در طی یکسال (از مهرماه 95 تا مهرماه 96) حدود 17 میلیون مسافر به مشهد آمدند و مشهد مقصد حدود 21 درصد سفرها بود.

به گزارش واحد اطلاع رسانی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی به نقل از ایسنا، دکتر حامد بخشی در دومین سمینار زیارت نوروزی که در پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی استان برگزار شد، اظهار کرد: پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی استان در مهرماه سال 96 پیمایش ملی ارزش‌ها، نگرش‌ها و رفتارشناسی گردشگری ایران را در کل کشور با 5 هزار نمونه آماری انجام داد.

وی افزود: برخلاف سایر پیمایش‌ها که در مقصد انجام می‌گیرد، این پیمایش در مبدا و در تمام مراکز استان‌ها و روستاهای کل کشور با حمایت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور انجام گرفت و در شهرها و مناطق پرجمعیت، حجم داده‌ها و نمونه آماری از میزان بالاتری برخوردار بود.

بخشی گفت: بر اساس آمار اخذ شده، در طی یک سال مشهد مقصد حدود 21 درصد سفر ایرانیان بوده است و 17 میلیون نفر به مشهد آمدند که از این تعداد حدود 2 میلیون نفر تکرر سفر به مشهد داشتند و تعداد مسافران نوروزی که در اسفند و فروردین سال 96 به مشهد سفر کردند حدود 2 تا 2.5 میلیون نفرند.

مدیر گروه جامعه‌شناسی گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی استان در مورد ویژگی‌های سفر نوروزی ایرانیان، گفت: وضعیت سنی مسافرانی که به مشهد آمدند با وضعیت سنی گردشگران در ایران منطبق است و بیشتر مسافران در رده سنی 25 تا 34 سال هستند.

وی ادامه داد: 70 درصد افرادی که به مشهد آمدند هیچ تجربه سفر خارجی اعم از زیارتی و غیرزیارتی را نداشته‌اند و حدود 30 درصد تجربه سفر خارجی داشتند که البته میزان این افراد از میانگین سفر خارجی مردم ایران در سال 96 حدود 25 درصد بیشتر بود.

مسئول پیمایش ملی گردشگری ایرانیان عنوان کرد: 50 درصد این مسافران نورزوی، سفر به مشهد آخرین سفرشان در سال 96 بوده است، یعنی در تابستان سفر دیگری نداشته‌اند و نیمی دیگر از مسافران در تابستان سفر دیگری را نیز تجربه کرده‌اند که بیشتر این سفرها به شمال کشور بوده است.

وی درباره انگیزه سفر مسافران، خاطر نشان کرد: 76 درصد با هدف زیارت، 12.3 درصد دیدار اقوام و آشنایان و 7.9 درصد باهدف تفریح بوده است و سایر مسافران انگیزه‌های دیگری را ذکر کردند. درباره وسیله سفر مسافران باید اشاره کرد که 60 درصد با خودروی شخصی، 18.6 درصد با اتوبوس و بیش از 20 درصد آن‌ها با هواپیما و قطار به مشهد آمدند.

بخشی درباره محل اقامت مسافران، گفت: حدود یک چهارم مسافران در خانه اقوام و آشنایان، 17.5 درصد در خانه اجاره‌ای که اقامتگاه‌های غیررسمی هستند اسکان یافتند؛ همچنین 3.5 درصد در چادر مسافرتی، 16.7 درصد در هتل‌ها، 18 درصد در هتل آپارتمان‌ها و سایر مسافران در اماکن دیگر اقامت کردند.

وی درباره پرسش یکی از حاضران در خصوص نقش آستان قدس در این پیمایش با توجه شعب استانی این نهاد، گفت: یک سال و نیم پیش از بخش مدیریت توسعه و پژوهش آستان قدس رضوی درخواست کردیم تا در این زمینه همکاری کند و حتی می‌توانند سوالاتی را برای این پیمایش ارائه کند و با وجود استقبال آنها به علت بروکراسی اداری، این پرسش‌ها ارائه نشد و در نهایت زمانی پرسش‌ها را ارائه کردند که دیر شده بود.

مدیر گروه جامعه‌شناسی گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی استان در پاسخ پرسشی دیگر درباره اختلاف آمارهای ارائه شده منابع رسمی با منابع پژوهشی گفت: در واقع به صورت مشخص در مورد میزان گردشگران آمار دقیقی در دست نیست و داوری در مورد میزان مسافران را باید به زمانی واگذار کنیم که آمارگیری دقیقی انجام شود.


انتهای پیام

اخبار