شنبه# #،# #01# #اردیبهشت# #1397

تبدیل مشهد به پایتخت گفتگوی جهان اسلام نقش موثری در رونق گردشگری دارد

اشتراک گذاری

 
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد گفت: یکی از ویژگی های برجسته سیره رضوی بحث و گفتگو و تعامل و می باشد،مشهد را باید پایتخت گفتگوی جهان اسلام کردزیرا این یک مزیت است و می‌توان در حوزه اقتصاد گردشگری از آن بهره برد.

به گزارش واحد اطلاع رسانی پژوهشکده گردشگری به نقل از شبستان، احسان اصولی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد امروز(30 فروردین) در دومین سمینار تخصصی زیارت نوروزی گفت:در بحث گردشگری و زیارت 2 مفهوم ساده و چند هدف مدنظر قرار دارد هم چنین کار های مطالعاتی مختلفی در حال انجام است که ان شالله در جلسات آینده نحوه انجام آنها به شما گفته می شود؛ اولین هدفی که باید مدنظر قرار دهیم این است که مشهد را بشناسیم و بدانیم که شهر مشهد چه منزلت و چه مزیت ذاتی دارد تا بتوانیم بر مبنای آن مزیت هدف گذاری ها و برنامه های خود را تنظیم کنیم .

وی افزود:متاسفانه در سال های گذشته از هدفگذاری ها و الگو برداری هایی در موضوع توسعه گردشگری شهر مشهد استفاده می شد که خیلی انطباق فرهنگی و هویتی خاصی را با شهر مشهد نداشت و در همان دوران هم این ساخت و سازها بر گرفتنه از الگوهای نامناسب بود و خیلی این که مزیت ذاتی شهر مشهد شناسایی شود مهم نبود،اما ما این کار را به عنوان یک کار و مطالعه تحقیق انجام می دهیم هر چند مزیت ذاتی شهر مشهد بر همه ما روشن و واضح است.

رئیس کمیسیون فرهنگی واجتماعی شورای شهر مشهد با اشاره به این که وجود بارگاه امام رضا(علیه السلام) مهمترین مزیت مشهد در طول تاریخ است گفت:این وضعیت را باید محور توسعه شهر مشهد قرار داد هم چنین دومین هدف ایجاد خاطره خوب در ذهن زائر و گردشگر می باشد و این طبیعی است وقتی مسافرت جایی می‌روید باید خاطره ی خوبی داشته باشید.

اصولی با اشاره به این که تمام انگیزه ها باید معطوف به این باشد که هدف مورد نظر را تحقق ببخشد افزود: وضعیت وجودی بارگاه علی بن موسی الرضا(علیه السلام) خود جاذبه ی زیادی دارد و سبب می شود افراد میزان ماندگاری بیشتری در مشهد داشته باشند ولی اگر خواهان ماندگاری بیشتری هستیم باید با توسعه صنعت گردشگری استان خاطره های خوب زائران و گردشگران در مشهد را افزایش دهیم.

وی با اشاره به این که سالانه بین 20 تا 30 میلیون زائر به خراسان رضوی می آیند و این مسئولین هستند که می توانند برای مردم خاطرات خوش بسازند ادامه داد: با اقدامات و برنامه ریزی های خود می توانیم آن تصویر و خاطره خوب را در ذهن نگه داریم هم چنین افزایش میزان ماندگاری، برگشت پذیری و هزینه کردن زائران در شهر مشهد از اقداماتی است که باید در حوزه مدیریت شهری به آن توجه شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهدبا اشاره به این که یکی از مشکلات این است که اطلاعات دقیق و درستی در اختیار شورای شهر نیست گفت: حتی همین آمارهایی که از ورود زائران امسال اعلام می شد تا همین پارسال در دسترس ما نبود گاهی این آمارها ضد و نقیض است لذا بحث های کلیدی که ما در این مورد داریم به اطلاعات دقیق از این آمارها نیازمند است.

اصولی افزود: یکی از ویژگی های برجسته سیره رضوی بحث و گفتگو و تعامل و می باشد، مباحثه های زیادی در طول تاریخ برگزار شده اما سوال این جا است که ما نسبت به این موضوع چه کار کرده‌ایم؟ مشهد را باید پایتخت گفتگوی جهان اسلام کرد و این کرسی‌های گفتگو و تبادل دیدگاهی در مشهد ایجاد شود زیرا این یک مزیت است و می‌توان در حوزه اقتصاد گردشگری از آن بهره برد.

 

اخبار