شنبه# #،# #15# #دی# #1397

معاون سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی خراسان رضوی: شرایط کشور برای سرمایه‌گذار حوزه گردشگری مطلوب نیست

اشتراک گذاری

معاون سرمایه‌گذاری و تأمین منابع سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: اگر واحدهای اقامتی پیرامون مشهد را حذف کنیم، شهرداری مشهد ورشکسته خواهد شد، درواقع این واحدهای اقامتی، درآمد پایدار به‌همراه دارند که فرصتی برای مدیریت شهری ایجاد می‌کند، بنابراین بایستی از حوزه‌های خصوصی حمایت کرد.
 
به گزارش پژوهشکده گردشگری خراسان رضوی به نقل از ایسنا، احمد دیناری صبح امروز در سمینار تخصصی «سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری شهر مشهد» که در پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی واقع در دانشگاه فردوسی برگزار شد، در رابطه وضعیت گردشگری استان، اظهار کرد: برخی از دوستان کارشناس به‌دنبال افزایش ماندگاری گردشگران در مشهد هستند، این درحالی‌است که باید به‌جای افزایش اقامت گردشگر، به‌دنبال افزایش تکرار سفر گردشگر به  مشهد باشند، بنابراین تلاش برای تکرار سفر گردشگر اهمیت بیشتری دارد.
 
وی افزود: نیاز است برخی مواقع به صحبت‌ها و دیدگاه‌های سرمایه‌دار توجه داشت، درواثع شرایط کشور به‌طور مطلوب مهیا نیست تا سرمایه‌گذار بتواند تغییر چشمگیری در حوزه گردشگری ایجاد کند. یکی از شاخص‌های اصلی سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری، جذب سرمایه‌گذاران و ایجاد اشتعال پایدار در خراسان‌رضوی است؛ چراکه تنها حوزه ماندگار که نیاز به آب، برق و یکسری از زیرساخت‌های دیگر ندارد صنعت گردشگری است.
 
90 درصد تأسیسات گردشگری استان در مشهد متمرکز است
 
دیناری ادامه داد: درحال حاضر استان، دارای 2227 تأسیسات گردشگری بوده که بیش از ۹۰ درصد این تأسیسات در شهر مشهد متمرکز هستند که نشانگر تمرکزگرایی صرف است. البته توجه به این نکته مشهد دارای فرصت گردشگری خاص «حرم امام رضا» اهمیت جندانی در جذب این سرمایه‌‎ها دارد. بنابراین حرم امام رضا، جاذبه اصلی گردشگری است که ماهیت بین‌المللی دارد.
 
معاون سرمایه‌گذاری و تأمین منابع سازمان میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: رویکرد سازمان میراث فرهنگی استان، تمرکززدایی سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری تا بخشی از این سرمایه‌‌ها به شهرستان‌های دیگر چون نیشابور، سبزوار، تربت‌جام و تربت‎حیدیریه تزریق شود؛ چراکه قابلیت این شهرستان‌ها در حوزه گردشگری بالاست.
 
نیمی از واحدهای اقامتی کشور در مشهد مستقر هستند
 
وی با بیان اینکه «۲۵ نوع تأسیسات گردشگری و حدود ۲۰۰۰  واحد گردشگری در مشهد وجود دارد» تصریح کرد: وجود این میزان از تأسیسات و واحدهای گردشگری در مشهد هم مثبت و هم منفی است. از آنجا که این تعداد از واحدهای گردشگری در مشهد، شهر را شاخص می‌کند؛ چراکه نیمی از واحدهای اقامتی ایران و ۵۰ درصد از هتل‌آپارتمان‌های کشور در مشهد است. بعد از مشهد، اردبیل و تهران در جایگاه دوم و سوم هستند.
 
رساندن زیان به سرمایه‌گذار بخش خصوصی؛ به‌دلیل جزیره‌ای عمل کردن دستگاه‌های اجرایی حوزه زیارت
 
دیناری اظهار کرد: از سویی دیگر تمرکز این حجم از تأسیسات گردشگری در مشهد منفی است؛ چراکه سرمایه‌گذاران تنها تلاش کردند، واحد اقامتی در شهر بسازند. این درحالیست که بایستی برای اقامت گردشگران برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود. متأسفانه به‌واسطه عدم‌هماهنگی میان دستگاه‌های اجرایی و جزیره‌ای عمل کردن تعدادی از این دستگاه‌های مرتبط با زائر و زیارت منجر می‌شود که برخی از آن‌ها به‌صورت مستقل با زمین و پروانه‌های ساخت رایگان در این حوزه ورود پیدا می‌کنند. این اتفاق منجر به زیان‌رسی بخش خصوصی می‌شود. 
 
معاون سرمایه‌گذاری و تأمین منابع سازمان میراث فرهنگی تشریح کرد: سازمان میراث فرهنگی استان برای ایجاد تأسیسات گردشگری به‌صورت ماهیانه تنها پنج پروانه ساخت برای بخش خصوصی صادر می‌کند. درواقع از مشکلات ما عدم‌واگذاری زائرسراهای دولتی بوده، همچنین تعدادی از واحدهای گردشگری به‌صورت غیرمجاز در پیرامون حرم، کار می‌کنند که متولی این واحدها، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیست، بلکه دستگاه‌های دیگر است. درواقع زمانی که برخی از این دستگاه‌های اجرایی عملکردی این‌گونه داشته باشند، نقشه راهی در سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری وجود نخواهد داشت.
 
وی با اشاره به این موضوع که «اگر واحدهای اقامتی پیرامون مشهد را حذف کنیم، شهرداری مشهد ورشکسته خواهد شد» توضیح داد: درواقع این واحدهای اقامتی، درآمد پایدار به‌همراه دارند که فرصتی برای مدیریت شهری ایجاد می‌کند، بنابراین بایستی از حوزه‌های خصوصی حمایت کرد. در شهرهای دیگری از کشور چون شیراز، شهرداری در مقاطعی از حوزه خصوصی حمایت کرده و یک‌سری از مالیات‌ها و هزینه‌ها را حذف کرد. در این راستا نیاز است تا شورای شهر مشهد، سیستمی تشویقی برای تأسیسات گردشگری مشهد در نظر بگیرد.
 
بهره‌برداری از 290 پروژه گردشگری با هزینه 8 هزار میلیارد تومان تا سال 1404
 
دیناری گفت: بیش از 290 پروژه‌ درحال ساخت حوزه گردشگری با حجم سرمایه‌گذاری بیش از ۸ هزار میلیارد تومان بوده، که بدون احتساب زمین و نرخ تورم است که منجر به ایجاد بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ شغل در استان خواهد شد. براساس پیش‌بینی‌ها 290 پروژه گردشگری تا سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری خواهد رسید. نکته قابل توجه این است که ۷۵ درصد پروژه‌ها در شهر مشهد است. همین امر نشانگر این است که سرمایه‌گذاران آرام‌آرام به سمت سرمایه‌گذاری در شهرستان‌ها گرایش پیدا کردند. 
 
اشتغال 35 هزار نفر به‌صورت مستقیم در حوزه تأسیسات گردشگری
 
معاون سرمایه‌گذاری و تأمین منابع سازمان میراث فرهنگی بیان کرد: با برنامه‌ریزی‌های مناسب دولت، میزان سرمایه‌گذاری در شهرستان‌ها و روستاها افزایش یافته که نشانگر رقم خوردن اتفاقات خوبی است؛ چراکه منجر به جلوگیری از مهاجرت‌های معکوس می‌شود و توزیع متوازن سرمایه‌گذاری در استان را به‌همراه خواهد داشت. تلاش بر این است تا این خلأها برطرف شود. در حال حاضر ۳۵ هزار نفر به‌صورت مستقیم در حوزه تأسیسات گردشگری فعالیت می‌کنند و ۹۰ هزار نفر نیز به شکلی غیرمستقیم در این حوزه فعالند.
 
وی با اشاره به فعالیت‌های سازمان میراث فرهنگی در استان افزود: اعتباری که سازمان میراث فرهنگی برای سرمایه‌گذاری در حوزه اشتغال روستایی درنظر گرفته ۱۴ میلیارد تومان است که بیشتر آن در حوزه اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی هزینه شده است. تسهیلات در این زمینه در شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر ۶ درصد و روستاهایی که در مناطق مرزی هستند ۴ درصد است. تاکنون ۱۰میلیارد ۵۰۰ میلیون تومان از این اعتبارات پرداخت شده که منجر به ایجاد شغل شده است. تا پایان سال جاری ۱۰۰ درصد تعهد میراث گردشگری یعنی پرداخت ۱۴ میلیارد تومان عملی خواهد شد.
 
 
وی گفت: در حوزه سرمایه‌گذاری گردشگری تسهیلاتی برای بخش خصوصی درنظر گرفته شده است، ازآنجا که سازمان میراث با بانک‌ها توافقاتی دارد برای پروژه‌های کلانی که دارای ۲۰ درصد توسعه فیزیکی باشند، تسهیلات چهار درصدی ارائه می‌دهد. همچنین در قالب سامانه بهین‌یاب، به سرمایه‌گذاران یارانه پرداخت می‌شود. از سویی دیگر یکسری کمک‌های فنی و اعتباری ارائه می‌شود که سهم آن ۱۵ میلیارد تومان به‌صورت تخصیصی و یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان پرداختی است.
 
دیناری با بیان اینکه «بیشترین سرمایه‌گذاری‌ گردشگری در مشهد در حوزه واحدهای اقامتی بوده، اما در شهرستان‌ها بیشتر در زمینه تأسیسات که جنبه ماهیت گردشگری دارند چون مجتمع‌های گردشگری، سفره‌خانه‌های سنتی و اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی در مشهد و پیرامون آن است» بیان کرد: امروز درخواست برای سرمایه‌گذاری بیشتر شده است. برای نمونه در چند سال اخیر هتل‌آپارتمان‌دارهای مشهدی به‌دلیل افزایش قیمت‌ها و تغییر نوع گردشگران عرب که وارد مشهد می‌شوند درخواست تغییر به هتل دارند تا بتوانند تعداد اتاق‌های خود را افزایش داده و هزینه‌ها را کنترل کنند. درواقع تغییر شرایط بازار منجر به تغییر نوع سرمایه‌گذاری‌ها خواهد بود.
 
معاون سرمایه‌گذاری و تأمین منابع سازمان میراث فرهنگی با اشاره به بحث تم‌پارک‌ها ادامه داد: تم‌پارک‌ها از موضوعات بسیار اساسی در زمینه گردشگری هستند که متأسفانه تنها در پارک مینیاتوری مشهد ایجاد شده است، این درحالیست که یکی از اصول جهانی ایجاد تم‌پارک‌ها، ساخت آن‌ها در خارج از شهر است.

اخبار