پنج شنبه# #،# #03# #مرداد# #1398
رضايت از سفر گردشگران ؛ محصول الگوی بهينه و اصلاحات نهادی در مناسبات گردشگر ـ شهروند
رضايت از سفر گردشگران ؛ محصول الگوی بهينه و اصلاحات نهادی در مناسبات گردشگر ـ شهروند عنوان یاد داشتی است از آرش قهرمان ، پژوهشگر گروه جامعه شناسی گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی که تحلیلی است درباره مناسبات گردشگر - شهروند ، متن این یادداشت را در ادامه می توانید بخوانید.
بهينه نمودن مناسبات گردشگر ـ شهروند مستلزم توزيع متوازن و پايدار منافع ناشی از حضور گردشگران در مقصد زيارتی در بين ذينفعان و در قالب يک چارچوب مبادله ای عام است . در اين چارچوب، ميزان انتفاع هر بخش متناسب با هزينه کرد آن می باشد . به عبارت ديگر در سپهر يک «حکمروايي خوب»کليه دستگاههای عمومی ، دولتی و خصوصی مرتبط با زنجيره خدمات گردشگری متناسب با خدمتشان به گردشگران ، از ارزش افزوده حاصل از توسعه گردشگری در مقصد منتفع می شوند . و به همان ميزان پاسخگوی هزينه های ناشی سياست گذاری درون بخشی خود در حوزه گردشگری هم خواهند بود .
آسيب های اجتماعی در مناسبات گردشگر ـ شهروند پيامد اختلال در نظام مبادله ای فوق الذکر است ؛ اصلاح آن نيز بيش از آنکه ناظر به «توصيه» باشد ؛ مستلزم اصلاحات نهادی در ساختارهای منفعتی مذکور است .
بخش خصوصی يکی از ذينفعان اصلی در بازار گردشگری است که خصلتی متفرق دارد . متفرق بودن بخش های سوغات ، اقامت ، تفريحات و اوقات فراغت و.... سبب آسيب پذيری اين بخش است و رفع آن نيز مستلزم وجود بلندگويي واحد برای طرح مسائل مشترکشان است . از جمله مسائل مشترکی اين حوزه توزيع نامتوازن گردشگران در طول سال است . خدمت جدی نهادهای دولتی به اين حوزه ، تلاش برای توزيع متوازن گردشگران در طول سال است . خصلت ويژه گردشگری مذهبی و زيارت که حاصل تلاقی تقويم شمسی و قمری است ؛ تمرکز حضور گردشگران در ايام ويژه ملی و مذهبی باعث اختلال در موازنه عرضه ـ تقاضا می شودو در نتيجه سطح خدمات به ايشان را کاهش می دهد . توزيع متوازن گردشگران به ويژه در ايام غير مذهبی به ارتقای سطح خدمات به ايشان می انجامد . همچنين افزايش الگوی سفر جمعی و کاروانی نسبت به سفرهای فردی ، همراه با تقويت نهادهای ميانجی مانند راهنمايان سفر و آزانس های مسافرتی نيز خدمات رسانی را تسهيل و قابل کنترل نموده وافزون بر روانسازی نظام مبادله ای ذينفعان ، به بهينه شدن مناسبات گردشگران با خدمات رسانان شهری می انجامد و رضايت از سفر را ارتقا می دهد .
اخبار
- دکتر رضوی زاده: مقاصد سنتی برای آکه بتوانند درعرصه رقابت باقی بمانند باید خیلی نوگراتر باشند
- رضا رضوانی: مقاصد گردشگری چرخه عمر دارند، در صورت نداشتن تمهیدات مناسب دچار افول خواهند شد
- دکتر علی رهنما: میزان ماندگاری زائران در مشهد 5 شب بوده است
- رئیس پژوهشکده گردشگری پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور: نباید به مسائل آموزشی و پژوهشی گردشگری به عنوان هزینه بنگریم
- بیست و پنجمین شماره فصلنامه علمی "مطالعات اجتماعی گردشگری" منتشر شد
- قهرمان عضو هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب مطرح کرد اهمیت واژه مهماننوازی در امر زیارت
- درخشش عضو هیات علمی جهاددانشگاهی خراسان رضوی در مسابقه دیتاژورنالیسم دقیقه ۱۴۰۲
- بازدید عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از فعالیت های جهاددانشگاهی خراسان رضوی
- دکتر بخشی در نشست «توصیف تحلیلی گردشگری پزشکی در گردشگران داخلی و خارجی کشور»: مشهد در صدر شهرهای مورد مراجعه زائران خارجی و گردشگران داخلی برای درمان است
- بازدید رایزن اقتصادی ایران در هرات افغانستان از پژوهشکده گردشگری
- دکتر حامد بخشی در نشست«بررسی رفتار زائران و گردشگران شهر مشهد در حوزه اقامتگاه»: میانگین گردشگران و زائران مشهد استطاعت بالاتری نسبت به میانگین کشوری دارند
- کارگاه تدوین بسته سفر گردشگری سلامت