چهارشنبه# #،# #16# #مرداد# #1398

مشاور شهرسازی، معاونت اقتصادی و سرمایه‌گذاری شهرداری مشهد: چه مشوق‌هایی به ساخت‌وسازهای مناطق کم‌برخوردار داده می‌شود؟

اشتراک گذاری

مشاور شهرسازی معاونت اقتصادی و سرمایه‌گذاری شهرداری مشهد گفت: نکته قابل توجه این است که باید بر روی مناطق کم برخوردار سرمایه‌گذاری کرد و به آن اهمیت داد. 
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، وحید تاجدار در میزگرد بررسی میزان تاثیرگذاری طرح مشوق‌های جامع سرمایه‌گذاری در حوزه ساخت‌وساز که در سالن شورای جهاد دانشگاهی برگزار شد، اظهار کرد: در آبان سال 96 مشوق‌هایی برای سرمایه‌گذاری مطرح و در دستورکار قرار گرفت و شورای پنجم مشهد بعد از سرمایه‌گذاری و بررسی‌های لازم در سال 97 اجرا شد. 
 
وی افزود: در طرح1405، که براساس آن شهر مشهد توسط یک طرح بلند مدت وکلان هدایت شود وبه صورت هدفمند ایجادشود.  البته وضعیت نابرابری از لحاظ خدمات، رفاه اجتماعی و زیرساخت‌های توسعه در قسمت‌های مختلف بین نقاط شرقی، غربی و در برخی نقاط شمالی، جنوبی شهر مشهد کاملا مشهود است.
مشاور شهرسازی، معاونت اقتصادی وسرمایه‌گذاری شهرداری مشهد در پاسخ به این سوال که « برای حرکت به سمت وضعیت  مطلوب‌تر چه باید کرد؟»، گفت: برای رهایی از این وضعیت موجود باید از بخش خصوصی کمک و مشارکت خواست. زیرا تنها بخش دولتی پاسخگو این همه نیاز و کمبود نخواهد بو، .بر همین اساس مسیر هدفمندی  برای توسعه سرمایه‌گذاری مبتنی بر کیفیت عدالت اجتماعی و شهری تعیین شد. 
وی ادامه داد: چهارفرآیند اصلی در انجام مطالبات وجود دارد؛  درگام اول این فرآیند وظایف شهرداری و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی مورد بررسی قرار گرفت.  درشیوه‌نامه امور سرمایه‌گذاری و مشارکت برای شهرداری بیش از 20  محور مورد توجه و برای آن‌ها تکلیف مشخص شده است از جمله این‎‌ وظایف حرکت درحوزه سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی است.  
تاجدار عنوان کرد: در گام دوم کشور و جهان را درحوزه مشوق‌های سرمایه‌گذاری مورد بررسی قرار داده‌ایم. در کشور بالغ بر 20  شهر را مورد بررسی قرار داده‌‌ایم و در بین این تعداد شهر تبریز و رشت تجربه کامل‌تری‌ داشتند. در جهان کشورهای لندن،  بارسلونا، برلین، پاریس، نیویورک و دبی مورد بررسی قرار گرفتو متوجه شدیم که  شرایط و مدیریت‌ شهری آن‌ها بسیارمتفاوت است.  نکته قابل توجه این کشورها سرمایه‌گذاری و اهمیت در مناطق کم برخورداراست. 
مشاور شهرسازی، معاونت اقتصادی وسرمایه‌گذاری شهرداری مشهد تصریح کرد: در گام سوم این فرآیند بسترهای فراهم شده است که در طرح 1405  مشخص و می‌توان از آن‌ها استفاده کرد، براساس این طرح  کمبودها  و موضع‎‌ها به خوبی مورد توجه قرار گرفته است. 
 
وی اضافه کرد: در گام چهارم آسیب‌شناسی در خصوص  وضعیت فعلی ضوابط و سیاست‌ها و نظرسنجی‌ها و مصاحبه‌های عمیقی با سرمایه‌گذاران که در ده سال اخیر در شهر مشهد فعال بودند انجام شد و به نتیجه‌گیری و پیشنهادات متفاوتی دست یافتیم، از جمله این‌که پروژه‌های منفرد و تک‌عملی کردی پاسخگو نیست و باید به سمت پروژه‌های خانواده محور پیش‌رویم.
تاجدار تاکید کرد: از این چهار فرآیند نتیجه کلی بدست آمد و سه ضلع را  مشخص کرد. در راس این ضلع  مدیریت شهری قرار دارد  که با توجه به این مشوق‌ها سعی دارد که نیازها و کمبودها تمامی نقاط شهر مشهد را برطرف کنند  ومنافع مردم با توجه به همین کمبودها و نیازها رفع و امکانات رفاهی بیشتری برای آنها فراهم سازد. هم‌چنین سرمایه‌گذران با وجود این مشوق‌ها می‌توانند سود بیشتری کسب کنند.
مشاور شهرسازی، معاونت اقتصادی وسرمایه‌گذاری شهرداری مشهد گفت: هرچه بر روی مناطق کم‌برخوردار و پروژه‌های خدمات رفاهی سرمایه‌گذاری شود میزان مشوق‌ها افزایش خواهد داشت و برای تدوین مشوق‌ها گروه‌های درآمدی مختلف شهر مشهد در 5 حوزه با برنامه‌ریزی‌های مشخص برروی آن اثرگذار خواهند بود. تسهیلات تشویقی درآیین نامه انواع پروژه‌های مسکونی در خصوص انواع پروژه‌های مسکونی، تجاری، اقامتی، مختلط، پارکینگ عمومی و آبنیه تاریخی  پیشنهاد شده است.
وی ادامه داد: این بسته تشویقی ویژه ساختمان‌هایی با زیربنای 5 هزار متر مربع به بالا تهیه و مصوب شده است.که بر این اساس  توسعه و تشویق سرمایه‌گذاری و مشارکت به صورت هدفمند مبتنی بر ارتقای کیفیت و عدالت شهری را محقق می‌سازد. بالغ بر60 پروژه در شهر مشهد بررسی شده است.

اخبار