چهارشنبه# #،# #10# #اردیبهشت# #1399

مدیر گروه پژوهشی اقتصاد گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی: کرونا منجر به کاهش پژوهش‌های کارفرمایی گروه شده است

اشتراک گذاری

مدیر گروه پژوهشی اقتصاد گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی گفت: تغییرات اساسی در اثر کرونا در شکل کار ما نخواهد بود، زیرا ویروس از بین خواهد رفت و این شرایط نباید به اهداف بلندمدتی که به دنبال آن بودیم و از سال‌ها پیش پیگیری کردیم، خدشه‌ای وارد کند.

به گزارش پژوهشکده گردشگری به نقل از روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، دکتر جواد براتی ، در خصوص تاثیر کرونا بر فعالیت‌های پژوهشکده گردشگری، اظهار کرد: در پژوهشکده گردشگری و در گروه اقتصاد گردشگری، فعالیت‎‌های مختلف و متنوعی ارائه می‎‌شود که بر حسب نوع و ماهیت کاری که انجام می‌دهیم  به دو دسته علمی و اجرایی، در پژوهش‌های تحقیقاتی بر اساس نوع کارفرما داخلی و خارجی به برون‌سازمانی یا درون‌سازمانی، بر حسب خود پروژه به بنیادی، توسعه‌ای یا کاربردی و بر اساس زمان نیز به کوتاه‌مدت و بلندمدت تقسیم می‌شود که هر کدام تاثیر متفاوتی از کرونا می‌پذیرد.

وی بیان کرد: در دسته‌بندی نوع و ماهیت کار به علمی و اجرایی، یکی از اهداف و برنامه‌های ما این است که تحت هیج شرایطی خدشه‌ای به کارهای علمی وارد نشود. ما بحث‎‌های علمی را تضعیف نمی‌کنیم و اعضای هیات علمی باید تدوین کتاب، چاپ مقاله و نشر آثار را انجام دهند. ما در سال 99 نیز همین مسیر را ادامه می‌دهیم تا بحث علمی ما ادامه یابد و حتی تقویت شود.

براتی افزود: در زمینه اجرایی نیز همانند سال‌های گذشته برنامه‌هایی مانند برگزاری نشست و کنفرانس داشتیم که برخی هزینه‌بر است و برنامه داریم که آنها را کاهش دهیم یا شکل آن را به گونه‌ای تغییر دهیم که کمترین هزینه را داشته باشد، زیرا فعالیت‌های اجرایی کمک‌کننده فعالیت‌های علمی و پژوهشی بوده و ممکن است ضرباتی را به فعالیت‌های پژوهشی وارد کند، اما اینگونه نیست که تاثیر بسیار زیادی بگذارد، بنابراین آنها را به سمت هزینه کمتر می‌بریم.

مدیر گروه پژوهشی اقتصاد گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی گفت: مساله اصلی و تاثیرپذیری ما از کرونا در بخش پژوهش کارفرمایی بوده که درون‌سازمانی یا برون‌سازمانی است. پژوهش‌های تحقیقاتی ما که کارفرما دارد، بیشترین تاثیر را از کرونا می‌پذیرد.

وی ادامه داد: کروناویروس فعالیت‌های اقتصادی کل کشور را تحت تاثیر قرار داده و بخش خصوصی و دولتی نیز ضربه خورده، بنابراین احتمال اینکه بتوانیم در پژوهش‌های کارفرمایی مسیرهای سال‌های قبل را طی کنیم، کاهش می‌یابد و نمی‌توانیم مانند سال‌های گذشته باشیم. ممکن است جهاد دانشگاهی به لحاظ مالی با محدودیت‌هایی مواجه شود و ما همانند سال‌های قبل بودجه دریافت نکنیم. برای سازمان‌های دیگر نیز این مساله برقرار است که ما را برای جذب بودجه‌های تحقیقاتی با آن سازمان‌ها دچار مشکل می‌کند.

براتی با بیان اینکه بخش گردشگری بیشترین ضربه را از کرونا می‌خورد، عنوان کرد: دلیلش هم این است که گردشگری خدماتی بوده که کشش درآمدی بالایی دارد. ضربه‌ای که به اقتصاد خانوار و دولت می‌خورد، بیشترین ضربه را به بخش گردشگری می‌زند که به درآمدهای مازاد و غیر ضرور خانوار وابسته است. فعالیت‌های پژوهشی ما در حوزه گردشگری بوده، بنابراین تاثیری که بر ما دارد، از سایر بخش‌ها بیشتر است. بخش عمده‌ای از درآمدها و تامین منابع ما از پروژه‌های کارفرمایی داخلی و خارجی بوده که بیشترین ضربه را می‌خورد و آن هم به دلیل وابستگی به درآمدها و بخش گردشگری است.

مدیر گروه پژوهشی اقتصاد گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی اضافه کرد: به این دلیل که پژوهش‌ها عمدتا میان‌مدت یا بلندمدت اجرا می‌شود و زمان‌بر است، ضربه را زمانی احساس می‌کنیم که چند ماهی از این جریان گذشته باشد. اصل ضرباتی که به بدنه پژوهشی ما در جذب تحقیقات کارفرمایی وارد خواهد شد، در ماه‌های آخر سال 99 یا حتی سال 1400 خود را نشان می‌دهد و در بلندمدت آن را بسیار ملموس مشاهده خواهیم کرد، اما از الان باید برای آن برنامه‌ریزی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: گروه اقتصاد برای اینکه بتواند با این مساله مواجه شود، در برنامه‌های خود یک اقدام اساسی دارد و این است که قدرت رقابتی خود را در فضای پژوهشی که در سطح استان و کشور وجود دارد، افزایش دهد. یکی از برنامه‌های ما این است که قدرت و مزیت رقابتی خود را افزایش دهیم و دیگری این است که بتوانیم دامنه و گستره فعالیت‌های پژوهشی را تقویت کنیم.

براتی افزود: اگر بتوانیم مزیت‌ها یا قدرت رقابتی خود را داشته باشیم و دامنه کارفرمایانی که با آنها رابطه داریم را گسترش دهیم می‌توانیم تا حد زیادی بر این مشکل غلبه کنیم و برای این کار هم دنبال این هستیم که بتوانیم از پتانسیل جهاد دانشگاهی استان استفاده بیشتری کنیم، تا جایی که امکان دارد ارتباطات بین واحدی خود را گسترش دهیم و بتوانیم خود اعضای هیات علمی را نیز برای این فعالیت‌ها ترغیب کنیم.

مدیر گروه پژوهشی اقتصاد گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی با اشاره به اینکه پروژه‌های بنیادی زمان‌بر هستند و معمولا هم کارفرمای بیرونی ندارند و با تامین منابع داخلی به سراغ آنها می‌رویم، تصریح کرد: پروژه‌های توسعه‌ای و به خصوص کارفرمایی کوتاه‌مدت‌تر بوده و سریع‌تر انجام می‌شوند. با توجه به شرایط فعلی، برنامه‌ها و پروژه‌های بنیادی را به سمت پروژه‌های کاربردی‌تر می‌بریم تا بتواند مسائل و مشکلات کسب و کارها را تا حدی برطرف کند و به آنها جهت دهد.

وی ادامه داد: برای این کار از چند ماه پیش برنامه‌ای را پیشنهاد دادیم و امیدواریم در یکی، دو ماه آینده نهایی شود و به اجرا برسد و آن هم ایجاد مرکز مشاوره نوین اقتصادی است، با این هدف که پروژه‌های کاربردی و کوتاه‌مدتی که سریع‌تر به نتیجه می‌رسد را جذب کنیم و هر کمکی که می‌توانیم به کسب و کارهای خُرد و کلان داشته باشیم، این نه تنها درآمد خوبی برای سازمان و گروه ایجاد می‌کند، بلکه مساله‌ای را در کشور و منطقه ما حل خواهد کرد، این مسیر تا حدی پیش رفته و امیدواریم به زودی نتیجه دهد. نگاه ما این است که پروژه‎‌های کوتاه‌مدت‌تر که سریع‌تر پاسخ می‌دهد را هدف اصلی قرار دهیم، نه پروژه‌های بلندمدت و دیربازده.

براتی بیان کرد: تغییرات اساسی در اثر کرونا در شکل کار ما نخواهد بود، زیرا ویروس از بین خواهد رفت و این شرایط نباید به اهداف بلندمدتی که به دنبال آن بودیم و از سال‌ها پیش پیگیری کردیم، خدشه‌ای وارد کند، بنابراین بیشتر تمرکز ما در زمینه بودجه، توان، پتانسیل و جابه‌جایی در برخی زمینه‌ها خواهد بود.


اخبار