چهارشنبه# #،# #28# #آبان# #1399
اقدامات حمایت اقتصادی برای صنعت گردشگری در شرایط پاندمی: تمرکز بر تقاضا یا عرضه؟
" اقدامات حمایت اقتصادی برای صنعت گردشگری در شرایط پاندمی: تمرکز بر تقاضا یا عرضه؟" عنوان یادداشتی است از دکتر جواد براتی، عضو هیات علمی و مدیر گروه پژوهشی اقتصاد گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی که نگاهی دارد اقتصاد گردشگری در شرایط کرونا؛ متن کامل این یادداشت را می توانید در ادامه بخوانید:
نزدیک به یک سده است که چرخشی در رویکرد به عرضه و تقاضا رخ داده است. پیش از آنکه کینز (Keynes) بنیانگذار چنین چرخشی در رویکردهای نظری علم اقتصاد باشد، جامعه علمی متعارف بر محوری بودن بخش عرضه تاکید داشت. بطوریکه قانون معروف سی (Sey) [عرضه تقاضای خود را ایجاد میکند] کاربرد بسیاری در تحلیلهای اقتصادی داشت. اما پس از بحران 1930 که نظریات کینز گسترش یافت و جامعه جهانی با تکیه بر این نظریات توانست بر رکود عمیق آن دوره فائق آید، سیاستهای خروج از رکود عمدتاً معطوف به تحریک تقاضا بوده است و چنین عنوان شد که عرضه تابعی از تقاضا است و درواقع تقاضا عرضه خود را ایجاد میکند. بحران مالی سال 2007 با اینکه تحولی در اندیشههای نظری علم اقتصاد ایجاد کرد و تحرکی بین اقتصاددانان بوجود آورد که بازاندیشی در این نظریات داشته باشند، اما باز هم پاسخ اصلی خروج از آن رکود، تحریک تقاضا بود (و نه سیاستهای سمت عرضه). ارائه مشوقهای مالی و اجرای سیاستهای پولی (در قالب کمکهای مالی و طرحهای نجات) از جمله مهمترین این سیاستها بودند که تماماً معطوف به سمت تقاضا هستند. اگرچه برای حل ریشهای وقوع چنین بحرانی، اقداماتی از جمله انجام اصلاحاتی در مقررات نهادی، مدیرت ریسک نهادهای مالی، ایجاد استانداردهای جدید و اصلاحات نظارتی برای نهادهای مالی صورت گرفت که تاثیراتی بر سمت عرضه نیز دارد، اما رویکرد سیاستگذاران عموماً معطوف به سمت تقاضا بوده است. اما در شرایط فعلی که شیوع کووید-19 تاثیرات چشمگیری بر اقتصادهای ملی و اقتصاد بینالمللی گذاشته است، آیا برای خروج از این بحران در کوتاه مدت (یا بلندمدت) بایستی باز هم به سیاستهای سمت تقاضا تکیه کرد؟ آیا بخشها و فعالیتهای مختلف اقتصادی را میتوان با یک نوع سیاستگذاری بهبود بخشید؟
گردشگری از جمله مهمترین بخشهایی است که بیشترین تاثیر را از شیوع کروناویروس دیده است. اما سیاستهای سمت تقاضا تا چه حد میتواند بر رونق این بخش اثرگذار باشد؟ فاصلهگذاری اجتماعی و کاهش ارتباطات و استفاده از ابزارهای مختلفی برای محافظت از جذب ویروس مانند ماسک و شیلد محافظ صورت و ..، منجر به کاهش ساعات کاری، کاهش بهرهوری و کاهش ظرفیت فروشگاهها، رستورانها و وسایل حمل و نقل (همچون قطار یا مترو) میشود. این موارد، به افزایش هزینه نهایی ودرنتیجه تغییر در قراردادهای سمت عرضه خواهد شد. بطوریکه کاهش عرضه و افزایش قیمت تمام شده محصولات را درپی دارد. درواقع، این تنها کاهش تقاضا نیست که به کاهش عرضه انجامیده است، بلکه کاهش عرضه نیز بطورمستقیم و بواسطه شیوع کرونا ویروس رخ داده است. این نکته که شیوع این ویروس، تقاضا را کاهش داده است، تنها بواسطه مقررات و شرایطی است که کشورها بطورمستقل اعمال میکنند (از قبیل ممنوعیت در تردد وسایل نقلیه بین شهری) اما آنچه در عمل رخ داده است، کاهش تقاضا نیست؛ بلکه درواقع، کاهش تقاضا بخاطر کاهش عرضه است که رخ داده است. شاهد این نتیجهگیری، توجه به قانون تقاضاست: به لحاظ نظری، کاهش تقاضا به کاهش قیمت خواهد انجامید اما کاهش در عرضه است که قیمتها را افزایش میدهد؛ لذا آنچه در صنعت گردشگری طی سال 2020 رخ داده است، نه لزوماً بواسطه کاهش تقاضا بلکه بواسطه کاهش چشمگیر عرضه در فعالیتهای وابسته به صنعت گردشگری است.
عواملی از سمت تقاضا که صنعت گردشگری را متأثر ساخته است، شاملِ ایجاد محدودیتهایی در ترددهای بین شهری، کاهش قدرت خرید خانوار (یا کاهش درآمد سرانه) ناشی از کاهش درآمد ملی و کشش درآمدی بالای برخی از فعالیتهای مهم در صنعت گردشگری است. اما ایجاد محدودیتها، موقتی است و با کاهش ریسک ابتلا و شمار مبتلایان به کروناویروس، به مرور حذف خواهد شد؛ درحالیکه افزایش درآمد سرانه و قدرت خرید خانوار، موردی نیست که بتوان در کوتاهمدت بدان دست یافت. برای آنکه بتوان تاثیر چنین کاهشی در درآمد سرانه را بر تقاضای گردشگری تاحدی خنثی کرد، ممکن است اقداماتی از جمله حمایتهای مالی و زیرساختی برای ترویج سفر پیشنهاد شود. اما هر اقدامی از این دست، تنها در صورتی کارساز است که تصور درستی از بنیان ایجادکننده بحران فعلی وجود داشته باشد. بطوریکه سیاستگذار ابزار درستی را بر پایههای درستی اعمال کند. پسزمینه این تصمیمگیری و سیاستگذاری، انتخاب درست و تحلیل واقعی از شرایط بوجود آمده است. اگر مساله اصلی صنعت گردشگری در شرایط شیوع پاندمی کووید-19، سمت عرضه باشد (و نه سمت تقاضا)، پس نبایستی متمرکز بر اقداماتی شد که محرک تقاضا هستند. بلکه بایستی راه حل این بحران را در سمت عرضه جست. با تحلیل کشش درآمدی تقاضا نیز میتوان به نتیجهگیری نسبتاً مشابهی دست یافت. با وجود آنکه صنعت هتلداری از کشش درآمدی بالایی برخوردار است و کاهش قدرت خرید خانوار (در نتیجه کاهش درآمد سرانه)، به کاهش چشمگیری در تقاضای هتل خواهد انجامید، اما بسیاری از فعالیتهای دیگر مرتبط با صنعت گردشگری دارای کشش درآمدی بالایی نیستند (از قبیل خدمات ارائه شده توسط مراکز تامین غذا، حمل و نقل بین شهری، فعالیتهای عمدهفروشی و خردهفروشی و خدمات آژانس مسافرتی)؛ لذا کاهش درآمد لزوماً به کاهش چشمگیر و عمیق در تقاضا برای این خدمات نخواهد انجامید. بلکه، افزایش هزینههای تمام شده است که بر کاهش تقاضا مؤثر خواهد بود. درواقع، تابع هزینهی بنگاهها در شرایط فعلی (شیوع کروناویروس) تغییر کرده است و قیمت تمام شده خدمات گردشگری بسیار متفاوت از قبل است. افزایشها در قیمت خدمات گردشگری طی ماههای اخیر، بیشتر از اینکه معلول کاهش تقاضا باشد، به دلیل تغییر در تابع هزینه بنگاه است. افزایش هزینههای بهداشتی، کاهش ظرفیتها، کاهش بهرهوری و افزایش قیمت نهادهها از جمله مواردی است که هزینه تمام شده ارائه خدمات را بالا برده است.
رجوع به گذشته و تجربههای قبلی، در انتخاب درست و تعیین مسیر، کارساز است. آنفولانزای اسپانیایی که مرگبارترین بیماری مسری تاریخ لقب گرفته است، در 1918 شیوع یافت و طی دو سال بیش از 20 میلیون نفر در جهان بواسطه آن جان باختند. این بیماری در ایران نیز بسیار مرگبار بوده است و چنین گفته میشود که بین 8 تا 22 درصد جمعیت کشور در ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند. اما به دلیل محدودیتهای آماری و نبود اطلاعات کافی از تاثیرگذاری آن بیماری بر صنایع خاص و همچنین نقش و اهمیت بسیار پایین صنعت گردشگری در جامعه جهانی طی آن دوره، نمیتوان دریافت دقیقی از تاثیرات اقتصادی آن بیماری بر جامعه داشت. با این وجود، به دلیل مسری بودن بیماری و همهگیری آن، محدودیتهایی بین شهرها، روستاها و تردد مردم برقرار میشده است (نه لزوما توسط دولت مرکزی، بلکه گاهی توسط نهادهای غیررسمی مردمی و جوامع محلی و روستایی). این محدودیتها، قاعدتاً هزینه تمام شده تولید را بالا برده است. از آنجاییکه تغییر در شیوه مصرف یا تولید، لزوماً کوتاهمدت نیست و ممکن است در بلندمدت نیز اثراتی درپی داشته باشد، لذا اقدامات حمایتی بایستی متمرکز بر کاهش هزینه تمام شده بنگاههای اقتصادی باشد. تسهیل در شیوه ارتباط گیری بنگاه اقتصادی با مشتریان، حمایت از ورود فناوری نوین در این صنعت، ارائه برنامههای آموزشی برای افزایش بهرهوری نیروی انسانی، استفاده از سیستمهای شبکهای و مجازی و تامین زیرساختهای توسعه این نوع ارتباطات، اقداماتی که بتواند هزینههای بهداشتی و ریسک ناشی از ابتلا به بیماری را در این نوع خدمات کاهش دهد، حمایتهای قانونی و مشوقهایی برای بنگاهها در جهت بکارگیری این نوع اقدامات و سایر اقدامات مشابه را میتوان از جمله مواردی نام برد که به مراتب تاثیر بیشتری بر خارج شدن صنعت گردشگری از رکود خواهد گذاشت (در مقایسه با اقدامات متمرکز بر سمت تقاضای گردشگری).
اخبار
- بیست و پنجمین شماره فصلنامه علمی "مطالعات اجتماعی گردشگری" منتشر شد
- قهرمان عضو هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب مطرح کرد اهمیت واژه مهماننوازی در امر زیارت
- درخشش عضو هیات علمی جهاددانشگاهی خراسان رضوی در مسابقه دیتاژورنالیسم دقیقه ۱۴۰۲
- بازدید عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از فعالیت های جهاددانشگاهی خراسان رضوی
- دکتر بخشی در نشست «توصیف تحلیلی گردشگری پزشکی در گردشگران داخلی و خارجی کشور»: مشهد در صدر شهرهای مورد مراجعه زائران خارجی و گردشگران داخلی برای درمان است
- بازدید رایزن اقتصادی ایران در هرات افغانستان از پژوهشکده گردشگری
- دکتر حامد بخشی در نشست«بررسی رفتار زائران و گردشگران شهر مشهد در حوزه اقامتگاه»: میانگین گردشگران و زائران مشهد استطاعت بالاتری نسبت به میانگین کشوری دارند
- کارگاه تدوین بسته سفر گردشگری سلامت
- مدیرگروه گردشگری و میراث فرهنگی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی: نبود آمار گلوگاه مسائل گردشگری است
- نشست دکتر حسین امینی، رئیس جهاد دانشگاهی با اعضا پژوهشکده گردشگری، گروه پژوهشی توسعه پایدار شهری-منطقهای و مرکز تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان
- بازدید سفیر ویتنام در جمهوری اسلامی ایران از فعالیتهای پژوهشکده گردشگری/گزارش تصویری/
- رئیس سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی: علوم انسانی در ساحت علم نقش پررنگی ایفا میکند