دوشنبه# #،# #01# #دی# #1399

عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی: پژوهشکده گردشگری توان انجام امکان‌سنجی ایجاد کسب‌وکارهای مرتبط با گردشگری را دارد

اشتراک گذاری

عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی گفت: برای پیروزی در رقابت‌هایی که در حوزه گردشگری وجود دارد، باید روزآمد بود و به گونه‌ای از مباحث علمی بهره‌مند شد.

به گزارش پژوهشکده گردشگری مژگان ثابت تیموری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص دخیل بودن علم در صنعت گردشگری اظهار کرد: گردشگری علمی جدید است که وارد دیگر حوزه‌ها شده است. پس نباید از افرادی که قصد ورود به این حوزه را دارند، انتظار داشت که به علم این فضا و صنعت آشنا باشند. لازم به ذکر است که ما از برخی مستنداتی که کشورهای پیشرو در صنعت گردشگری تولید کرده‌اند برای پیشبرد اهدافمان در این حوزه بهره می‌بریم.

وی افزود: نکته بعدی گردشگری خلاق است که اخیرا به آن بیشتر توجه می‌شود که در این حوزه باید به بحث تب نیز اشاره کرد. برای مثال می‌توان به اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی اشاره کرد که برای روستاییان ارزشمند و به لحاظ اقتصادی کاملا مناسب است. برای مثال تمام افرادی که در روستا ساکن هستند و یا به نوعی به فضاهای طبیعی اشراف دارند در این صنعت سرمایه‌گذاری می‌کنند و زمانی که موجی در این حوزه رخ می‌دهد همه می‌خواهند بر آن بدون اینکه بدانند آیا ظرفیتی باقی‌مانده یا سودی دارد، سوار شوند.

عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: ما در حال حاضر با تب اقامتگاه‎های بوم گردی مواجه هستیم و زمانی که در بحث اقامت‌گاه‌ها، هتل‌ها، هتل‌ آپارتمان‌ها با تب همراه می‌شود، در انتها قطعا افرادی که از خلاقیت و دانش به روز در این حوزه استفاده نمی‌کنند چیزی جز ورشکستگی و ضرر وجود نخواهد داشت.

ثابت تیموری ادامه داد: بنابراین بایستی از علوم روز بهره‌وری و استفاده شود و آموزش‌های دائم و روزآمد داشته باشیم و به کارکنان خود ارائه دهیم چون این یک رقابت است که در جامعه گردشگری اتفاق افتاده و اگر قرار است در این فضای رقابتی پیروز باشیم قطعا باید روزآمد باشیم و به گونه‌ای از مباحث علوم این حوزه بهره‌مند شویم. لازم به ذکر است برای حضور در این حوزه و صنعت افرادی را در اختیار داشته باشیم که دانش کافی برای اداره کسب‌وکار و سودآورد کردن آن برخوردار باشند.

وی در خصوص اینکه چگونه با مدیریت کسب و کار می‌توان حس شکست و ناامیدی در این حوزه به وجود نیاید، عنوان کرد: ما بحثی داریم به نام امکان‌سنجی ایجاد در کسب‌وکارها، که در مشهد حدود هفت سال است پروژه امکان‌سنجی ایجاد اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی را در مشهد و خراسان پیگیری می‌کنیم تا در این راستا بتوانیم راهنمایی‌ها به افراد برای ورود به این حوزه داشته باشیم، البته خود ما نیز قصد چنین کاری داشتیم اما به علت هزینه‌های بالا امکان انجام آن توسط ما وجود نداشت.

عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی اضافه کرد: اتحادیه هتلداران که در حال حاضر به جامعه هتلداران تبدیل شده است از این ایده بسیار استقبال کرد و درخواست انجام امکان‌سنجی را از ما داشتند که متاسفانه در بخشی که نیازمند حمایت مالی دولت بودیم همراهی صورت نگرفت و هنوز هم در کش‌وقوس هستیم که چه کسی می‌خواهد بودجه انجام این مطالعات را تقبل کند.

ثابت تیموری گفت: زمانی که شما نمی‌دانید چه مقدار فضا برای شکل‌گیری و بهره‌برداری یک اقتصاد لازم است قطعا در این حوزه سردرگم خواهید شد. در همین راستا سال گذشته مجموعه میراث فرهنگی سمپوزیوم سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری را کلید زد که استقبال خوبی هم از این امر صورت گرفت، به عقیده من بحث دانش و بحث اجرا اگر با یکدیگر پیوند عمیق‌تری پیدا کنند و یک‌دیگر را بپذیرند این اتفاق رخ خواهد داد.

وی ادامه داد: ما به عنوان بخش علمی در انجمن طبیعت‌گردی ایران به عنوان انجمنی علمی زیر مجموعه وزارت علوم دست تمام افرادی که برای کمک به سوی ما دراز شده را به گرمی می‌فشاریم و از آن طرف هم وظیفه خود می‌دانیم که افراد را در خصوص هزینه‌هایی که قرار است انجام دهند آگاه کنیم برای مثال اینکه شاید برخی از پروژه‌ها نیازی به هزینه‌های زیادی نداشته باشند.

عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: من به عنوان فردی که می‌توانم تحقیقاتی در این حوزه انجام دهم وظیفه خود می‌دانم که در قالب مقالات علمی و تحقیقات جانبی این کار را انجام دهم؛ البته این امر به حمایت و پشتوانه مالی خوبی از سمت دولت نیاز دارد تا محققان دلگرم شده و پای کار باشند چرا که در حال حاضر افرادی که اهل علم و دانش باشند در کشور کم نیستند.

انتهای پیام

اخبار