دوشنبه# #،# #14# #تیر# #1400

عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری: سرمایه‌گذاری در حوزه اقامتی اشباع شده است

اشتراک گذاری

سرمایه‌گذاری در حوزه اقامتی اشباع شده است. چنان که در شرایط فعلی، با توجه به شیوع کرونا و کاهش مسافران، مراکز اقامتی با 50 درصد یا کمتر از 50 درصد ظرفیت در حال فعالیتند. بنابراین، سرمایه‌گذاری در این حوزه جذابیت خاصی ندارد.

به گفته عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان‌ رضوی، چند سالی است که سرمایه‌گذاری در حوزه اقامتی اشباع شده است؛ چنان که در شرایط فعلی، با توجه به شیوع کرونا و کاهش مسافران، مراکز اقامتی با 50 درصد یا کمتر از 50 درصد ظرفیت در حال فعالیتند. بنابراین، سرمایه‌گذاری در این حوزه جذابیت خاصی ندارد.

به گزارش پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان دضوی دکتر هادی رفیعی به «دنیای اقتصاد» گفت: حوزه‌های سرمایه‌گذاری گردشگری باید از تنوع بیشتری برخوردار باشند و باید در زمینه‌هایی سرمایه‌گذاری کرد که تقاضا برای آن حوزه وجود دارد؛ اما بستر سرمایه‌گذاری برای آن مهیا نیست؛ مانند: انواع پارک‌ها، شهربازی‌ها و... . البته ناگفته نماند که سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها باید متناسب با فرهنگ ایرانی و اسلامی و فرهنگ مذهبی گردشگران و زائران باشد.

کاهش انگیزه خارجی‌ها

این را هم نباید فراموش کرد که در شرایط کنونی، سرمایه‌گذاری خارجی به طور عام و سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری به طور خاص آسیب‌پذیر شده‌اند؛ زیرا این حوزه‌ها به شدت متاثر از سیاست‌های کلان اقتصادی و سیاسی کشور و اتفاقات مختلف است.

به گفته رفیعی، تحریم‌ها و رویکرد دولت‌ها در حوزه سیاست خارجی و شرایط بغرنج اقتصادی بر انگیزه  سرمایه‌گذاران خارجی تاثیر می‌گذارد و اگر روند سرمایه‌گذاری خارجی در کشور تنزل یابد، قطعا اثرات آن را در حوزه اقتصادی شاهد خواهیم بود؛ چنان‌که کاهش روند جذب سرمایه‌گذاری خارجی، اشتغال، رشد اقتصادی و... را تحت تاثیر قرار خواهد داد؛ همانطور که در حال حاضر هم شاهد پیامدهای کاهش سرمایه‌گذاری خارجی در کشور هستیم.

لزوم دور شدن از فرصت‌های روتین سرمایه‌گذاری

رفیعی، عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی معتقد است به‌رغم همه اقداماتی که برای معرفی و شناساندن بسترهای جدید به سرمایه‌گذاران خارجی انجام شده، در این زمینه نواقصی وجود دارد. او می‌گوید: برای شناسایی فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری باید کار حرفه‌ای انجام شود؛ به‌طوری که به جای نشان دادن فرصت‌های روتین سرمایه‌گذاری که متضاد با تقاضای صنعت گردشگری است، آلبوم فرصت‌های جدید در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گیرد. بنابراین، تنوع در فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری و ایده‌های جدید، مقوله بسیار مهمی است. از طرفی، در معرفی فرصت‌ها باید به این توجه کرد که تمامی بسته‌های سرمایه‌گذاری در راستای توسعه صنعت گردشگری و حل مسائل این حوزه باشد.

رفیعی با بیان اینکه صرف ورود سرمایه‌گذار خارجی به کشور را نمی‌توان موفقیت دانست، تاکید می‌کند: سرمایه‌گذاران خارجی باید تکنولوژی را با خود بیاورند و موجب ارتقاء صنعت گردشگری ما شوند؛ اما بسته‌های پیشنهادی کنونی فاقد این مزیت بوده و با نواقص بسیاری همراه است. وی می‌افزاید: انتظار از دولت جدید، ایفای نقش نظارتی بر فرآیند جذب سرمایه‌گذار است. دولت نباید در این روند مداخله‌ای در امور بخش خصوصی داشته باشد. در واقع، سپردن کارها به بخش خصوصی، نظارت بر آنها و حمایت، بزرگترین کمکی است که دولت می‌تواند برای رونق صنعت گردشگری انجام دهد. دولت صرفا می‌تواند فضای سرمایه‌گذاری را با فراهم کردن بسترهای فیزیکی مانند احداث جاده، راه و ایجاد زیرساخت‌ها در ابعاد اقتصادی و سیاسی مهیا کند.

 

اخبار