چهارشنبه# #،# #28# #مهر# #1400

گردشگری سلامت با تاکید بر افغانستان

اشتراک گذاری

"گردشگری سلامت با تاکید بر افغانستان" عنوان یادداشتی است از دکتر هادی رفیعی، عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی که با هدف بررسی وضعیت گردشگری سلامت با تاکید بر گردشگران افغانستان نگاشته شده است؛ متن این یادداشت را در ادامه بخوانید:

پایه شکل‌گیری گردشگری سلامت در سطح بین‌الملل وجود خدمات درمانی با قیمت ارزان‌تر و یا خدمات پزشکی تخصصی‌تر و با تکنولوژی پیشرفته‌تر در کشوری دیگر است که مردم برای دریافت این خدمات به آن کشور مراجعه می‌کنند. لذا اگر بخواهیم ایران به عنوان یک مقصد گردشگری سلامت به ویژه برای مردم افغانستان شناخته شود  باید آن را از همین دو مقوله بررسی کنیم. مسائلی همچون مسافت، هم‌مرز بودن، وجود ارتباطات زمینی علاوه بر ارتباط هوایی، زبان و فرهنگ مشترک بین ایران و افغانستان از جمله مواردی است که می‌تواند ایران را مقصد مردم افغانستان برای دریافت خدمات درمانی قرار دهد.

به دلیل کاهش ارزش پول ملی ما، دریافت خدمات پزشکی در ایران برای سایر کشورها بسیار مقرون به‌صرفه است و از همین منظر سالانه ایران و به طور خاص شهر مشهد، مقصد تعداد قابل توجهی از گردشگران سلامت از کشورهای عربی و به ویژه کشور عراق قرار می‌گیرد.

در حال حاضر مهم‌ترین نکته درمورد گردشگری افغانستان و به طور خاص گردشگری سلامت آن، موضوع ثبات سیاسی این کشور است که تا رسیدن به این ثبات شاید نتوان برنامه‌ریزی دقیقی در رابطه با حوزه گردشگری آن داشت. اما موضوع حائز اهمیتی که در مورد گردشگران افغانستانی به ایران از گذشته وجود داشته است بحث عدم خروج آن‌ها از کشور است لذا آنچه که در برنامه‌ریزی جذب گردشگر از افغانستان اهمیت دارد این است که فرآیند به گونه‌ای پیگیری شود که ریسک عدم خروج گردشگران به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کند. از طرفی رفع معضلات داخلی تاثیر به‌سزایی در جذب گردشگران سلامت خواهد داشت. متاسفانه در حوزه خدمات پزشکی در ایران و خراسان به طور حرفه‌ای و آن‌گونه که دیگر کشورها از تکنولوژی و خدمات آی‌تی بهره می‌برند، استفاده نمی‌شود و ساختار سنتی بر آن حاکم است. مراکز تخصصی درمانی به طور حرفه‌ای به حوزه گردشگری وصل نشده‌اند، صدور روادید و مشکلات مربوط به انتقال پول نیز از مواردی است که وجود برنامه‌ریزی در حوزه گردشگری را پررنگ‌تر می‌کند. بعد از حل این معضلات در داخل کشور، ایران می‌تواند مقصد مناسبی برای گردشگران سلامت نه تنها از کشور افغانستان بلکه از سایر کشورهای آسیای میانه باشد. اتفاقی که برای کشوری نظیر ترکیه افتاده است نیز چنین است که با برنامه‌ریزی دقیق به جذب گردشگران می‌پردازد و اگر همین‌طور پیش برود در آینده‌ای نه چندان دور، تمام گردشگران ما و همچنین گردشگران حوزه سلامت را به خود جذب می‌کند.

از مزیت ویژه و منحصر به فرد زیارتی بودن شهر مشهد نباید غافل شد و باید با برنامه‌ریزی نسبت به جذب گردشگران سلامت اقدام کنیم که البته این شانس برای کشور ما نزد سایر کشورهای همسایه وجود دارد.

صنعت گردشگری، زنجیره‌ای از خدمات مختلف است که هر کدام متولی خاصی دارند و باید به تمام آن‌ها توجه شود لذا هماهنگی بین این زنجیره خدمات می‌تواند به شکل حرفه‌ای اقدام به جذب گردشگران و به ویژه گردشگران سلامت کند. در همین راستا، برنامه‌ها و طرح‌هایی در پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی مطرح شده است و امیدواریم که در سال‌های آتی به چنین برنامه‌های علمی که می‌تواند طرح جدیدی را در این خصوص به سرانجام برساند، توجه ویژه‌ای شود.

اخبار