يک شنبه# #،# #17# #بهمن# #1400

عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی: سند توسعه کیفی کمی زیارت پس از ۱۰ سال با هدف اجرایی شدن به‌ روز خواهد شد

اشتراک گذاری

عضو هیأت علمی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: سند توسعه کیفی کمی زیارت پس از ۱۰ سال با هدف اجرایی شدن به‌ روز خواهد شد.

به گزارش پژوهشکده گردشگری حامد بخشی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تنظیم سند توسعه کیفی کمی زیارت امام رضا(ع) در سال ۱۳۹۰ در نتیجه اختصاص بودجه به زیارت و گردشگری به سفارش معاونت زیارت و گردشگری استانداری آغاز شد و در سال ۱۳۹۱به اتمام رسید. استانداری این سند را برای اجرا به پارک علم و فناوری داد و این سازمان طرح را برای اجرا به شرکت‌ها و افراد مرتبط سپرد.

وی افزود: بیش از نیمی از این طرح را پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی  تنظیم کرده است که این بخش‌ها شامل بخش توسعه اجتماعی، اقتصادی و مدیریتی- سیاسی زیارت است. بخش‌های توسعه رفاهی، شهرسازی، فرهنگی و... را دیگر سازمان‌ها تدوین کرده‌اند.

عضو هیأت علمی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی عنوان کرد: البته این طرح با تغییر دولت به مرحله اجرا نرسید. در حال حاضر اما اجرای این طرح دوباره مطرح شده است و از جایی که این طرح حدود ۱۰ سال پیش تنظیم شده و شامل راهبردها و چشم‌انداز ۵ ساله بوده امروز از اعتبار ساقط است.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر به‌روزرسانی این طرح مدنظر است، اضافه کرد: برای جلوگیری از هزینه‌های مازاد و بهره‌گیری از طرح پیشین، معاونت زیارت و گردشگری استانداری تصمیم به اصلاح طرح گرفته و این کار به پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی سپرده شده است.

بخشی در خصوص این سند تشریح کرد: در بخش اجتماعی سه راهبرد کلان فرهنگ‌سازی، آموزش و نظارت برای توسعه اجتماعی مطرح شده است. در مقوله فرهنگ‌سازی این طرح به سه گروه خدمات‌رسانان برای بهبود خدمات‌رسانی به زائران، ساکنین مشهد به عنوان میزبانان شهر و زائران توجه شده و در مقوله آموزش و نظارت نیز توجه طرح به خدمات‌رسانان معطوف است.

وی ادامه داد: اهداف توسعه اقتصادی این طرح ایجاد بهره‌وری اقتصادی در حوزه زیارت است. در توسعه مدیریتی- سیاسی نیز بحث مدیریت مبدا تا مبدا مطرح شده است که ناظر بر مدیریت حضور متوازن زائران در زمان‌های مختلف سال است.

عضو هیأت علمی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی در خصوص بخش فرهنگی این طرح خاطرنشان کرد: در بخش فرهنگی بر بهره‌وری معرفتی زائران بسیار تاکید شده بود.

بخشی در مورد ذی‌نفعان سند توسعه کمی و کیفی زیارت در خراسان رضوی گفت: همانطور که گفته شد این طرح به سفارش معاونت زیارت استانداری تدوین شده و قرار بود این طرح توسط نهادهایی چون شهرداری، اداره‌کل میراث فرهنگی و ... اجرایی شود

اخبار