سه شنبه# #،# #24# #خرداد# #1401

رئیس کارگروه زیارت و گردشگری شورای اسلامی مشهد: ما دنبال تعریف رویدادهای جدید هستیم اما متاسفانه ظرفیت‌های موجود را فعال نمی‌کنیم

اشتراک گذاری

نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: ما به دنبال تعریف رویدادهای جدید هستیم اما ظرفیت‌های موجود را نیز فعال نمی‌کنیم. ما ۳۰ میلیون زائر داریم که انتظار برگزاری کنسرت را از ما در این شهر ندارند.

به گزارش پژوهشکده گردشگری به نقل از ایسنا مهدی ناصحی ظهر ۳۰ فروردین ماه در سومین نشست زیارت نوروزی که در پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی برگزار شد، اظهار کرد: مبانی مد نظر ما برای توسعه و ارتقای جایگاه کلانشهر مشهد این است که مشهدالرضا با تعریف جهان‌شهر باید جایگاه بین‌المللی خود را در حوزه‌های مختلف ارتقا دهد و این اتفاق هم باید بر اساس مزیت‌های آن رخ دهد. در حال حاضر بزرگترین مزیت مشهد حرم مطهر رضوی است.

رئیس کارگروه زیارت و گردشگری شورای اسلامی شهر مشهد اضافه کرد: مشهد به عنوان دومین کلانشهر مذهبی دنیا شناخته می‌شود. بر اساس آخرین آمار مشهد سالانه پذیرای ۲۶ میلیون زائر داخلی و چهار میلیون زائر خارجی است که این حجم از مسافر تا حدودی کار متخصصان حوزه گردشگری و مسئولان این حوزه را دشوار می‌کند.

ناصحی ادامه داد: یکی از رویکردهای اساسی در ارتقای گردشگری در شهر مشهد موضوع گردشگری رویداد است که برای ما نیز این حائز اهمیت است. اخیرا یک مصوبه هم توسط شورای شهر در این خصوص تصویب شد. بر این اساس از عید فطر تا دهه کرامت یک رویداد برنامه‌ریزی خواهد شد تا مشهد کانون یک اتفاق بین‌المللی باشد. البته در این زمینه نیازمند برنامه هستیم.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد اضافه کرد: ما از یک‌ سو دنبال تعریف رویدادهای جدید هستیم اما متاسفانه ظرفیت‌های موجود را فعال نمی‌کنیم. مشهد سالانه میزبان ۳۰ میلیون گردشگر است که برای زیارت به آن سفر می‌کنند. مشهد شهری است که در آن کنسرتی برگزار نمی‌شود و زائر هم در این شهر انتظار برگزاری کنسرت از ما ندارد. به همین دلیل ما باید از ظرفیت‌های موجود استفاده کرده و بعد به دنبال تعریف ظرفیت‌های جدید باشیم.

وی افزود: همه ما می‌دانیم که مشهد ظرفیت برگزاری رویدادهای بسیاری را دارد؛ برای مثال بازی ایران و لبنان قرار بود در ارتقای نام مشهد اقدامی رو به جلو باشد. در مجموع می‌توان به این نتیجه رسید که هر اقدامی که در مشهد با جذابیت همراه باشد، در سطح ملی و بین‌المللی مطرح خواهد شد.

ناصحی اضافه کرد: هر اقدامی که باعث افزایش ماندگاری زائر شود، به نفع شهر است و کرونا نیز این موضوع را ثابت کرد. البته در مقطعی انتقادهایی می‌شد مبنی بر اینکه مشهد محل توسعه زیرساخت‌هایی چون استخرها و... است و توسعه این مجموعه‌ها نشان داد که حضور بیشتر زائران در مشهد به واسطه این اماکن نفع بیشتری برای شهر دارد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: ما اگر سه موضوع زیارت، تفریح و خرید برای زائر را مطرح و فراهم کنیم، به نتیجه دلخواه خواهیم رسید. تکلیف زیارت که مشخص است اما در مورد ۲ الگوی رفتاری خرید و تفریح آنچه به مدیریت شهری بازمی‌گردد، چگونگی بهره‌برداری از این ۲ موضوع است که باید در این خصوص آینده‌گزینی شود.

اخبار