سه شنبه# #،# #27# #اردیبهشت# #1401

معاون سرمایه‌گذاری میراث ‌فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی: آمار و اطلاعات سفر به نهادهای علمی پژوهشی واگذار شود

اشتراک گذاری

معاون سرمایه‌گذاری و تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: در بحث آمار تناقض زیادی وجود دارد و دلیل اصلی آن عدم اعتماد به نهادهای علمی و پژوهشی است، باید در دستگاه‌های حاکمیتی اقدامی صورت گیرد و مسئولیت کمیته آمار و اطلاعات سفر به نهادهای علمی و پژوهشی مرتبط سپرده شود.

به گزارش پژوهشکده گردشگری به نقل از ایسنا احمد دیناری در سمینار زیارت نوروزی(3) که به همت پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی برگزار شد، اظهار کرد: برخی اوقات در دستگاه های اجرایی و حاکمیتی اختلاف نظرها و پارادوکس‌هایی وجود دارد، برای مثال می‌توان به استفاده کلمه زائر، زائر گردشگر و یا گردشگر اشاره کرد که فکر می‌کنم به دلیل اطلاعات کم ما در حوزه مطالعاتی باشد اما این پارادوکس در بحث افرادی که سال‌ها در حال انجام کار علمی و پژوهشی هستند نیز دیده می‌شود و هنوز هم تکلیف مشخص نیست.

وی اضافه کرد: البته از پژوهشگران که مطالعات بیشتری از ما دارند درخواست می‌کنم در این زمینه به واژه مشترک برسند و پارادوکس‌ها را برطرف کنند.

مشهد میزبان حرم نبود نیشابور مقصد گردشگری شرق کشور می‌شد

معاون سرمایه‌گذاری و تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ابراز کرد: حرم رضوی در مشهد یک نعمت است و اگر مشهد میزبان حرم رضوی نبود، نیشابور مقصد گردشگری شرق کشور می‌شد. گفته شد که زائران در مشهد انتظار برگزاری کنسرت ندارند که درست هم هست اما نمی‌توان با این نگاه برای سرگرمی و جذب گردشگری اقدامی انجام نداد. درست است که برخی از رویدادها یک جاذبه مکمل برای افزایش مدت اقامت است. با توجه به اینکه آمار بحثی روتین و تکراری است و این شیوه آمارگیری نتیجه بخش نبوده است.

وی خاطرنشان کرد: در بحث آمار تناقض زیادی وجود دارد و دلیل اصلی آن عدم اعتماد به نهادهای علمی و پژوهشی است، باید در دستگاه‌های حاکمیتی اقدامی صورت گیرد و مسئولیت کمیته آمار و اطلاعات سفر به نهادهای علمی و پژوهشی مرتبط سپرده شود.

دیناری با اشاره به اینکه یرخی موارد اعلام آمار رقابتی می شود؛ افزود: به عنوان مثال در سال‌های گذشته هنگام سفرهای نوروزی آمار ورود مسافران به مازندران ۱۰ میلیون نفر اعلام شد و در راستای ان در یک جلسه آمار خراسان رضوی از ۷ میلیون به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ نفر رسید. به همین دلیل زمانی که آمار توسط یک دستگاه اجرایی اعلام می‌شود برای دیگران از شفافیت درست برخوردار نیست و همه برایش حرف دارند، اما اگر این آمار توسط یک نهاد علمی آمارگیری اعلام شود مورد قبول اکثر افراد قرار خواهد گرفت.  

معاون سرمایه‌گذاری و تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در خصوص سرمایه‌گذاری در واحدهای اقامتی ابراز کرد: مشهد شهر خاصی است لذا افراد بسیاری برای سرمایه‌گذاری در این شهر علاقه نشان داده‌اند و پس از راهنمایی‌های ما متوجه نذر این افراد در حوزه واحدهای اقامتی می‌شویم و می‌توان گفت که نذر و نذورات در بخش واحدهای اقامتی و سرمایه‌گذاری در مشهد نیز موثر است و نباید از آن غافل شد. سرمایه‌گذارن با اینکه متوجه مشکلات در این حوزه هستند اما با تمام وجود معتقد به انجام و ادامه کار هستند چون بحث معنویت مطرح است.

دیناری گفت: چند سالی هست که با روند کاهش صدور مجوز واحدهای اقامتی مواجه هستیم و برخی از سرمایه‌گذاران در حاشیه شهر و شهرستان‌های اطراف مشهد نیز سرمایه‌گذاری می‌کنند، روند در این حوزه کاهشی خواهد بود اما صفر نخواهد شد؛ چراکه مشهد کشش بالایی در این زمینه دارد  و سرمایه‌گذاران در برخی از موارد احساسی برخورد می‌کنند.

در ادامه مهدی آجیلیان، مدیر اسبق اتحادیه هتل آپارتمان‌داران با اشاره به سطوح مختلف واحدهای اقامتی در مشهد گفت: تنوع عناوین مختلف اقامتی در مشهد زیاد است، هیچ جا به اندازه مشهد تنوع عناوین اقامتی نداریم.از هتل گرفته تا مهمانسرا و زائرسرا و مسافرخانه و...

وی افزود: در این بخش باید مدیریت در بحث قیمت صورت گیرد، از طرفی اگر واحدهای اقامتی متنوع صرفا بخواهد در ایام پیک مورد استفاده قرار گیرد سرمایه‌گذار برای یک مدت خاص سرمایه‌گذاری نخواهد کرد.

وی افزود: بر این اساس نمی‌شود توقع داشت که آن دسته از واحدهای اقامتی که صرفا در ایام پیک اجازه فعالیت دارد واحد اقامتی را به قیمت مناسب به زائر و گردشگر اجاره دهند.

انتهای پیام

اخبار